Hej ,

Vi köpte ett hus 2017 och har från förra året och i år haft problem med PEX-rör som fryser i mitten av huset i bjälklaget. Det är ett enplans hus där man har renoverat om vinden 2015 till "boyta".

Jag känner att det drar kallt i rörslitsen från bjälklaget, jag har även tagit upp vägglucka till kattvind för att kolla om något ser annorlunda ut där men det är fullt med isolering (Lösisolering).

Ska man kontakta försäkringsbolag? (Fryst 5 ggr i år) och då har vi 23-24 grader varmt i huset.
Går det att köra ner värmekabel i PEX röret eller kanske mellan dem två rören?

Snälla hjälp så jag slipper riva upp 15 kvm hall/badrums tak samt all isolering!

MvH
Andreas Elb
 
Är det i mellanbjälklagen mot vinden? Kan bli svårt att få in värmekabel i PEX, frågan är om det är så smart att värma kallvatten på så sätt pga legionella m.m. Försök hitta draget och isolera om det går.
 
H
Är det försäkringsbolagets fel att det fryser menar du så det är därför du ska ringa dom?

är det inte bättre att försöka ta reda på vart rören går och vart dom fryser och åtgärda felet.

Hade mina rör frusit så hade jag velat åtgärda det direkt än att vänta ytterligare tills det fryser igen, då det är andra året det fryser för dig.

Vad händer om röret spricker för dig när det fryser?

men troligt har de som byggt om 2015 dragit rör i närheten av yttervägg eller liknande.
Bör man undvika.
 
Låter lite som att du har ett korsdrag i ett av bjälklagsfacken, detta kan bero på att isoleringen satt sig lite och gjort en luftspalt mellan innergolvet och isoleringen där luft fritt kan passera. Du kommer nödvändigtvis inte åt dessa från kattvinden om det finns ett över golv där, utan skulle nog kika runt takfoten utvändig och kontrollera om det finns nåt uppenbart problem där som gör att uteluften fritt kan passera från ena enden av facket till den andra.
Alternativ är om det finns ett övergolv i kattvinden är då att lokalisera det facket av bjälklaget och där borra hål så du får in pipen på en fogskumsspruta och fylla/täppa igen draget.

Bra att veta är att isolering har dåligt isoleringsvärde om man inte kan få luften att stå still i den. Det är själva luften som isolerar i isoleringen. Där av skall isolering inte tryckas ihop då den förlorar luftvolymen i den och blir därmed värdelös, lika så om den saknar nån form av vindtäthet så blåser luften rakt igenom. Så om du får tätt i varje ända av bjälklaget borde isoleringen fungera trotts en luftspallt mellan isoleringen och övergolvet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det i mellanbjälklagen mot vinden? Kan bli svårt att få in värmekabel i PEX, frågan är om det är så smart att värma kallvatten på så sätt pga legionella m.m. Försök hitta draget och isolera om det går.
Ja jag ska nu ta på mig overall och mask , så jag kan häva och gräva isolering bör jag be en rörmokare titta på PEX rören innan? Tänker så dem inte är skadade pågrund av att dem fryst så mycket
 
H Hallerudsbo skrev:
Är det försäkringsbolagets fel att det fryser menar du så det är därför du ska ringa dom?

är det inte bättre att försöka ta reda på vart rören går och vart dom fryser och åtgärda felet.

Hade mina rör frusit så hade jag velat åtgärda det direkt än att vänta ytterligare tills det fryser igen, då det är andra året det fryser för dig.

Vad händer om röret spricker för dig när det fryser?

men troligt har de som byggt om 2015 dragit rör i närheten av yttervägg eller liknande.
Bör man undvika.
Nej de är inte deras fel, men om man bör kontakta dem gällande problemet och se om försäkringen täcker eller vad dem säger. Vill inte stå här med en vatten skada och dem säger att jag skulle gjort si eller så.

Okunskap gjorde att jag inte gjorde något förra året, därav vänder jag mig hit för att få hjälp.

finns inga ritningar på hur rören går, och dem går antingen helt eller delvis under badrummet. Vilket betyder att jag måste riva sovrums taket och badrums taket där nere för kunna komma åt. Något jag helst vill undvika
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Tjompo skrev:
Låter lite som att du har ett korsdrag i ett av bjälklagsfacken, detta kan bero på att isoleringen satt sig lite och gjort en luftspalt mellan innergolvet och isoleringen där luft fritt kan passera. Du kommer nödvändigtvis inte åt dessa från kattvinden om det finns ett över golv där, utan skulle nog kika runt takfoten utvändig och kontrollera om det finns nåt uppenbart problem där som gör att uteluften fritt kan passera från ena enden av facket till den andra.
Alternativ är om det finns ett övergolv i kattvinden är då att lokalisera det facket av bjälklaget och där borra hål så du får in pipen på en fogskumsspruta och fylla/täppa igen draget.

Bra att veta är att isolering har dåligt isoleringsvärde om man inte kan få luften att stå still i den. Det är själva luften som isolerar i isoleringen. Där av skall isolering inte tryckas ihop då den förlorar luftvolymen i den och blir därmed värdelös, lika så om den saknar nån form av vindtäthet så blåser luften rakt igenom. Så om du får tätt i varje ända av bjälklaget borde isoleringen fungera trotts en luftspallt mellan isoleringen och övergolvet.
Tusen tack för en bra förklaring , har kikat lite utifrån det du sagt och verkar som att luftspalt har skapats på något sätt. Kattvinden är inte ”inredd” så ska se om jag kan bygga landgång mot takfoten för att titta. Isoleringen som ligger är vit lösull, vet inte alls värden på den dessvärre.

de är med andra ord inte smart att trycka in isolering i facken under innerväggen på plan två?
Korsdrag verkar gå mellan takstolar i mellanbjälklaget
 
Boogeyman Boogeyman skrev:
Ja jag ska nu ta på mig overall och mask , så jag kan häva och gräva isolering bör jag be en rörmokare titta på PEX rören innan? Tänker så dem inte är skadade pågrund av att dem fryst så mycket
Plaströr fryser sällan sönder , det borde ni ha märkt i rummet under. Börja med att undersöka och ta bilder om det går.
 
Boogeyman Boogeyman skrev:
Tusen tack för en bra förklaring , har kikat lite utifrån det du sagt och verkar som att luftspalt har skapats på något sätt. Kattvinden är inte ”inredd” så ska se om jag kan bygga landgång mot takfoten för att titta. Isoleringen som ligger är vit lösull, vet inte alls värden på den dessvärre.

de är med andra ord inte smart att trycka in isolering i facken under innerväggen på plan två?
Korsdrag verkar gå mellan takstolar i mellanbjälklaget
Lösull beter sig säkerligen lite annorlunda gentemot isoler skivor, bland annat ska det packas olika beroende på vart den appliceras (tror jag) är inte helt säker på just lösull då det finns en uppsjö olika ull som har olika egenskaper. Men att den är flyktig är nåt som är säkert om det blåser på lite.
Pex klarar oftast frysningar då plasten expanderar och återtar sin form efteråt. Men dock vet jag inte hur många ggr den klarar det på samma ställe. (Tänk en metallbit som viks fram och tillbaka) koppar-rör är värre då den inte klarar expandering lika bra. Men eftersom du har pex, så borde den ligga i rör i rör så en indikation om en pågående vattenläcka bör uppdagas i nån av rörets ändar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.