Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Låter som du redan är påverkad av alkohol
Redan?
Det skrev du alltså idag, annandag jul, klockan 00:46.
 
Unikt namn
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är helt enkelt gott med en öl till maten (y)
Det är nog inte den där ensamma ölen som är problemet (även om det finns väldigt goda alkoholfria alternativ nu för tiden som man kan förespråka). Utan hur vissa får i sig både fördrink och två öl innan ens nubbarna börjar raddas upp till sillen....
R Rkarlsson skrev:
Nej. Ge fan i att få barnen att tycka du är pinsam. Enkel regel. =)

Det blir ju värre ju äldre de är. Men en full pappa skrämmer barnen mer än en nykter och städad pappa.
Jag siktar nog på nykter men delvis pinsam.
Några "hejdå hjärtat" inför tonårskompisarna ser jag närmast som kosmisk rättvisa efter alla sömnlösa nätter pga barnfötter i ansiktet.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Finns väl inget bättre att se sina barn/barnbarn tindra med ögonen och glädje på julafton i nyktert tillstånd såklart.
Jag håller med. Kommer de och tindrar med ögonen i onyktert tillstånd skulle jag tycka det var jobbigt.
 
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Redan?Det skrev du alltså idag, annandag jul, klockan 00:46.
Jag är osäker på vad vill men om du nu är inne på att märka ord så ska jag passa på att förklara så även du förstår herr KnockOnWood. Jag menade "om du redan är packad.." ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sverige är ett extremistland. Det märks i trådar som dessa.
Jag tror de flesta månar om våra barn, inget annat.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Fadai
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sverige är ett extremistland. Det märks i trådar som dessa.
Nej, verkligen inte!!! Historiskt har det supits otroligt mycket och nykterhetsrörelsen var en reaktion på detta. Så även Systembolaget, vars uppgift är att dämpa konsumtionen. Vi vet att främst barn far illa pga alkohol. Om man dricker brännvin eller årgångsviner spelar ingen roll, det är ändå alkohol.
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
R
Ojdå, här var det gott om präktighet.

Vi klarade (även i år) av att både dricka snaps och öl till maten samt avnjuta en (eller kanske t.o.m. två) avec framför brasan utan att barnen blev traumatiserade.

Det här tjatet om att "julen är baaaaarnens högtid" är rätt tröttsamt. I vår familj är det allas högtid och vi har trevligt ihop.
 
  • Gilla
  • Älska
vickan11 och 35 till
  • Laddar…
Lustigt hur det har formats någon slags julnykteristernas ryttarklubb på extra höga hästar i den här tråden.

Ärligt talat, julen kan faktiskt vara barnens högtid och även innefatta en nubbe till sillen och en julöl till janssonen utan att man för den sakens skulle vara en dålig förälder.

Med det sagt är det ju (givetvis) vida överenskommet och etablerat att fylleslag med skrämda och/eller glömda barn aldrig är OK, oavsett högtid eller dag på året!

God fortsättning på er!
 
  • Gilla
EinZweiDrei och 12 till
  • Laddar…
Det ska aldrig behöva kännas pinsamt eller jobbigt att tacka nej till alkohol. Och om någon blir pinsam eller upplevs jobbig pga för mycket alkohol är det också fel.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Nej, verkligen inte!!! Historiskt har det supits otroligt mycket och nykterhetsrörelsen var en reaktion på detta. Så även Systembolaget, vars uppgift är att dämpa konsumtionen. Vi vet att främst barn far illa pga alkohol. Om man dricker brännvin eller årgångsviner spelar ingen roll, det är ändå alkohol.
Det kan man säga ja..
1824 dracks det i snitt 23 liter alkohol per person och år
1900 var det nere i 3 liter

1955 upphörde motboks-systemet
 
K Klabbarparn skrev:
Lustigt hur det har formats någon slags julnykteristernas ryttarklubb på extra höga hästar i den här tråden.

Ärligt talat, julen kan faktiskt vara barnens högtid och även innefatta en nubbe till sillen och en julöl till janssonen utan att man för den sakens skulle vara en dålig förälder.

Med det sagt är det ju (givetvis) vida överenskommet och etablerat att fylleslag med skrämda och/eller glömda barn aldrig är OK, oavsett högtid eller dag på året!

God fortsättning på er!
Det är ju lustigt för att det är ju det vi i princip sagt hela tiden. Att ta nubbe eller en öl var okej.
Varför då hålla på och tramsa om klubbar? Vi är ju överens.
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jävla förmynderiland. Det räcker inte med att vi ska ha monopol med dåligt utbud och dåliga öppettider på söndagar utan allmänheten ska vara präktiga och förmynda också.

Det finns vi som kan dricka alkoholig dryck för att det är gott till maten utan att bli påverkade så pass att barnen far illa.
Du får väl flytta till ett annat land? du som är så grinig över det mesta. Är inga problem med öppettiderna om man kan planera sina inköp. Du har 6 andra dagar att klara av dina inköp på menar du att du inte klarar de på dem dagarna?
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Nej, verkligen inte!!! Historiskt har det supits otroligt mycket och nykterhetsrörelsen var en reaktion på detta. Så även Systembolaget, vars uppgift är att dämpa konsumtionen. Vi vet att främst barn far illa pga alkohol. Om man dricker brännvin eller årgångsviner spelar ingen roll, det är ändå alkohol.
Vad har det med att dricka en öl till sillen och lite vin till revbensspjällen?
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
G Glenno83 skrev:
Jag håller med. Kommer de och tindrar med ögonen i onyktert tillstånd skulle jag tycka det var jobbigt.
Kan lova dig att jag inte tindrade med ögonen den julen min far slog min mor sönder och samman. Det sitter som klistrat hos mig och har man varit med och sett ens mor få alla sina tänder utslagna och ögonbrynen spräckta och hon blev hämtad med ambulans så garantera jag dig att jag inte har glömt det eller kommer glömma trots det är över 50 år sedan.Visst drick om man vill men snälla låt alldrig era barn få uppleva det jag fick uppleva som barn.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
sonabr4000 och 5 till
  • Laddar…
T
Jag har upplevt flera missbrukare av alkohol i min närhet genom åren och just julen brukar vara kaotisk runt dessa personer, med mycket elände som följd, förr eller senare, och jag har haft absolut noll medkänsla för dessa personers s.k. "sjukdom", dom har helt enkelt inte varit välkomna vid högtider som jul/nyår/midsommar/kräftskivor. Jag tycker dock att en mindre mängd alkoholhaltiga drycker förhöjer stämningen och smakupplevelserna under denna typ av högtider, det vore fattigt utan. Som någon skrev, julen är en högtid att trivas tillsammans, barn som vuxen. Vissa föredrar den utan alkohol, andra utan socker, andra utan kött, utan religiösa inslag etc etc och det är helt OK med mig vilket som men kom inte och skuldbelägg oss som gärna dricker några öl, tar en snaps och lite glögg i juletid. Kom inte dragandes med det där om att det är skadligt för barnen om tomten har druckit 1-2 julöl, den berusningsgraden tror jag inget barn mått dåligt av. Allt är inte svart eller vitt, nykter eller drängfull.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.