A
Hej!

Har köpt ett gammalt timmerhus med takås konstruktion på taket där taket behöver förstärkas.
Konstruktionen ser ut enligt följande: (Se princip-bild nedan)
- Väggar av liggande timmer
- takåsar (längsgående balkar) ca: 200mmx200mm
- takplank i riktning från takfot till nock
- 3st takstolar, en i varje ände av huset och en i mitten vid murstocken.
- Huset är 10 meter så c/c mellan takstolar ca: 5m

Detta har gjort att längsgående balkarna har sjunkit ihop lite.
Nu till min fråga, hur göra bäst för förstärka dessa balkar med långa spännvider.

Kan man slå på en 220x45 på varsida om balkarna (runda på bilden) som skruvas in i sidan på takstolen?
 
  • Schematisk ritning av ett timmerhus med takåskonstruktion, inklusive liggande timmerväggar, takåsar och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Aunty skrev:
Hej!

Har köpt ett gammalt timmerhus med takås konstruktion på taket där taket behöver förstärkas.
Konstruktionen ser ut enligt följande: (Se princip-bild nedan)
- Väggar av liggande timmer
- takåsar (längsgående balkar) ca: 200mmx200mm
- takplank i riktning från takfot till nock
- 3st takstolar, en i varje ände av huset och en i mitten vid murstocken.
- Huset är 10 meter så c/c mellan takstolar ca: 5m

Detta har gjort att längsgående balkarna har sjunkit ihop lite.
Nu till min fråga, hur göra bäst för förstärka dessa balkar med långa spännvider.

Kan man slå på en 220x45 på varsida om balkarna (runda på bilden) som skruvas in i sidan på takstolen?

Tolkar jag det rätt? Har taket satt sig på sträckorna mellan takstolarna eller har du en sättning mitt på huset?

Möjligt att det går att stötta upp, vilar takstolen i mitten på murstocken eller finns någon vägg placerad under stolen. Tänker om det finns något som stöttar mellan vägg och golv där? Annars kanske en limmad och skruvad/bultad kertobalk med samma längd som totalsträckan på var sida om balken fungera, tänker att du skulle undvika eventuella skarver då. Dock skulle du nog bli tvungen att ta hål i ytterväggen för att få in och få upplag för denna.

Är inte konstruktör så osäker på om detta skulle fungera så detta är mest spekulation.

Alternativet är väl någon typ av stålbalk eller smidesstomme som placeras efter att man stämpat upp sättningen.
 
A Aunty skrev:
Hej!

Har köpt ett gammalt timmerhus med takås konstruktion på taket där taket behöver förstärkas.
Konstruktionen ser ut enligt följande: (Se princip-bild nedan)
- Väggar av liggande timmer
- takåsar (längsgående balkar) ca: 200mmx200mm
- takplank i riktning från takfot till nock
- 3st takstolar, en i varje ände av huset och en i mitten vid murstocken.
- Huset är 10 meter så c/c mellan takstolar ca: 5m

Detta har gjort att längsgående balkarna har sjunkit ihop lite.
Nu till min fråga, hur göra bäst för förstärka dessa balkar med långa spännvider.

Kan man slå på en 220x45 på varsida om balkarna (runda på bilden) som skruvas in i sidan på takstolen?
Hur långa är balkarna?
 
A
T Tompafix skrev:
Hur långa är balkarna?
balkarna är ca: 5m

huset är 10 m totalt med upplag för balken i gavlarna och i mitten av huset vid murstock.
Alltså är spännviden 5m och balken böjer totalt ned ca:5cm på denna sträckan
 
Jag skulle gå till skogs och hugga några långa smäckra granar och helbarka dem och trä in ett eller två par sidoåsar till mellan de befintliga.

Konstruktionen är sund och rätt gjord bara aningen för klen. Nedböjningen beror bara på att gammelfolket dels inte brydde sig så mycket om nedböjning som vi gör och dels hade en tendens att överskatta träets böjhållfasthet i brist på teoretiskt kunnande.
Kanske någon har lagt ett tungt tegeltak ovanpå det gamla lätta pärttaket som huset var dimensionerat för.
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.