A Anderscurl skrev:
Då har du helt klart börjat i rätt ända. Ett bra steg I rätt riktning är ta reda på hur högt det blir från färdig golvyta till yttertaket. Så vet du hur mycket som behöver sticka ut för att klara olika kaminers önskemål och krav.

Ett par bra trådar i ämnet här på forumet.

[länk]

[länk]

Jag sökte på skorsten och bilder.
Tack!! Ny tråd skapad: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tjockt-aer-ett-tak.439078/
 
yonna yonna skrev:
Jag hade samma problem - estetiskt sett skulle mitt hus se knepigt ut med skorsten då eldstaden inte kunde placeras mitt under taknocken.
En annan - effektivare/billigare - lösning är pelletskamin vars skorsten kräver 100 cm över takfoten. Men denna kräver tillgång till el.
Intressant. Men jag nog tyvärr snöat in mig på tanken att ha en vedkamin. Ska läsa på lite om pellets och se om det kan vara ett alternativ ändå.
 
yonna yonna skrev:
Jag hade samma problem - estetiskt sett skulle mitt hus se knepigt ut med skorsten då eldstaden inte kunde placeras mitt under taknocken.
En annan - effektivare/billigare - lösning är pelletskamin vars skorsten kräver 100 cm över takfoten. Men denna kräver tillgång till el.
Finns även pelletskamin med väggfläkt utan skorsten
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Intressant. Men jag nog tyvärr snöat in mig på tanken att ha en vedkamin. Ska läsa på lite om pellets och se om det kan vara ett alternativ ändå.
Vedeldning är definitivt en mysfaktor även om man idag har pelletskaminen där man både ser och hör när det brinner så i mitt tycke är skillnaden mysfaktor marginell. Är man ute efter uppvärmning är pelletskaminen ekonomiskt mycket effektiv. Men som jag påpekade tidigare - vid elavbrott är det kris.

Jag har min kamin i vardagsrummet. Det är min enda värmekälla. Den är definitivt mysig och ger en mycket behaglig värme. Men då jag byggde ville jag ha liten vedspis i köket vid kris. Det gick inte pga skorstenen. Jag är förvånad över att denna uppvärmningsform inte är så attraktiv i vårt land även pga ekonomin.

Min italienska kamin förstördes av åsknedslag efter 15 år (hemförsäkringen täckte) och den nya klarar 24-35 timmar utan tillsyn nu på vintern. Men ska TS bara använda huset på sommaren är det en annan femma.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Hej och god fortsättning!

Funderar på att installera en kamin i samband med tillbyggnad av sommarstugan och har fastnat för Contura 556 Style. Enligt manualen krävs minst 3,5 meter rökrör för att det ska bli tillräckligt med drag. Samma verkar gäll andra modeller.

Med den placering vi har tänkt oss i hörnet av huset (sadeltak 16 grader) skulle det innebära att skorstenen sticker upp nästan 2 m över takplåten och ca 1 m över nock.

Detta kommer se helt absurt ut. Finns andra sorters kaminer som inte kräver lika långa rökrör? Vad missar jag?
Hej, vi kör med en rökgasfläkt med varvregulator för justering av drag
https://soliduct.se/rokgasflakt-zrs-170.htm
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Vedeldning är definitivt en mysfaktor även om man idag har pelletskaminen där man både ser och hör när det brinner så i mitt tycke är skillnaden mysfaktor marginell. Är man ute efter uppvärmning är pelletskaminen ekonomiskt mycket effektiv. Men som jag påpekade tidigare - vid elavbrott är det kris.

Jag har min kamin i vardagsrummet. Det är min enda värmekälla. Den är definitivt mysig och ger en mycket behaglig värme. Men då jag byggde ville jag ha liten vedspis i köket vid kris. Det gick inte pga skorstenen. Jag är förvånad över att denna uppvärmningsform inte är så attraktiv i vårt land även pga ekonomin.

Min italienska kamin förstördes av åsknedslag efter 15 år (hemförsäkringen täckte) och den nya klarar 24-35 timmar utan tillsyn nu på vintern. Men ska TS bara använda huset på sommaren är det en annan femma.
Framför allt på sommaren. Så mest mysfaktor samt möjlighet att vid behov få upp värmen snabbt när huset stått kallt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nu vet du ju inte behovet av korthet på skorstenen ännu. Men vi har en Aduro 14 i uterummet som installerades för drygt ett år sedan. Till den räckte det med ca 2.8m skorsten för att nå rekommenderat undertryck i skorstenen. Vi är mycket nöjda med hur lätt den är att elda i. Vi konsulterade sotaren i förväg för att stämma av våra planer redan innan vi skickade in bygglovsansökan för uterummet med kamin.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, vi kör med en rökgasfläkt med varvregulator för justering av drag
[länk]
Hur kom ni fram till att ni behövde en rökgasfläkt? Var det ett krav för att få kaminen godkänd?
 
A Anderscurl skrev:
Nu vet du ju inte behovet av korthet på skorstenen ännu. Men vi har en Aduro 14 i uterummet som installerades för drygt ett år sedan. Till den räckte det med ca 2.8m skorsten för att nå rekommenderat undertryck i skorstenen. Vi är mycket nöjda med hur lätt den är att elda i. Vi konsulterade sotaren i förväg för att stämma av våra planer redan innan vi skickade in bygglovsansökan för uterummet med kamin.
Tack för tipset! Ska ta en närmare titt på Aduros utbud.

Gjorde installatören mätningar och anpassade längden så att värdena blev korrekta? Eller hur får man annars fram en så pass exakt siffra?
 
Installerade själv. Så jag fick göra uträkningar själv. I Aduros installations manual stod bara erforderligt skorstensdrag 12 Pa.
 
  • Wow
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Installerade själv. Så jag fick göra uträkningar själv. I Aduros installations manual stod bara erforderligt skorstensdrag 12 Pa.
Du råkar inte ha kvar formlerna du använde dig av?
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Hur kom ni fram till att ni behövde en rökgasfläkt? Var det ett krav för att få kaminen godkänd?
Nej det rök in o kollade med nån uträkning att den var för kort plus bara 100mm rör
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Använde mig av denna formel. Nu hittade jag även en smidig kalkylator som räknar åt en.

[länk]
Tack!
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Nu har jag varit i kontakt med både sotare och återförsäljare av Contura. Båda rekommenderar att man installerar en rökgasfläkt på skorsten som är kortare än 3,5 meter. I båda fallen rekommenderas märket Draftbooster.

Är det Draftbooster som gäller, eller finns det andra produkter som ni kan tipsa om? Något särskilt man ska ha i åtanke vid installation (antar att det ska dras el upp på taket på något sätt)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.