Hej, har precis flyttat in i en villa, I Stockholm, på 2 plan, suteräng, och ca 220m2. Finns tre luftvärmepumpar installerade, elradiatorer, och golvvärme i badrummet. Just nu är elradiatorerna och golvvärmen avstängd. Är mekanisk frånluft installerad och gott om friskluftventiler. Finns också en öppen spis som inte används allt för mycket.

Mestadels är det stängt till gymmet och då kör vi ingen pump där. Frånluften är pendlar mellan 20-60% styrka beroende på om vi lagar mat etc. Är grymt torr luft inne just nu, under 20% trots luftfuntare vilket inte gör saken roligare.

Jag tycker vi för allt för att spara el men har ändå svinkallt inne och det går åt över 100kwh per dygn med "bara" 7 minus.

På planlösningarna har jag markerat vart varmluftspumparna är.

Styr pumparna till relativt låg värme, 17-18 grader på natten och runt 20-22 grader på dagtid.

Helt ny med det här med villa så har lite att lära. Några tips på hur jag kan få en bra komfortvärme utan att det går åt hur mycket el som helst?
 
  • Planritning av en suterängvåning med markerade positioner för varmluftspumpar, inkluderar bastu, gym och öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över ett övre plan i en villa med markerade positioner för luftvärmepumpar och rumsuppdelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inte mycket att göra på kort sikt. Se till att pumparn aär högt ställda så luften sprids så mycket som möjligt. Börja planera för bergvärme och radiatorer för framtiden.
 
Försök få tag på ved och elda i öppna spisen.
Då blir det bättre värme
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Öppna spisen kommer inte ge mycket värme om det inte sitter en insats i den.
 
  • Gilla
Tomas D.A och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Öppna spisen kommer inte ge mycket värme om det inte sitter en insats i den.
Är tyvärr ingen insats utan är en öppen plåtkamin.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte mycket att göra på kort sikt. Se till att pumparn aär högt ställda så luften sprids så mycket som möjligt. Börja planera för bergvärme och radiatorer för framtiden.
Bergvärme kan bli svårt. Dels på grund av närheten till grannar med bergvärme men också då man måste lufta in borren då det inte går att få in den på tomten annars. Huset ligger på en höjd med en trappa upp.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Öppna spisen kommer inte ge mycket värme om det inte sitter en insats i den.
även en öppen spis med eld drar ut råa och kyla.. ;)
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Är tyvärr ingen insats utan är en öppen plåtkamin.

Bergvärme är tyvärr bara att glömma. För tätt mellan hålen
Då skulle jag satsa på luftvattenpump.
 
  • Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Köp en riktig kamin och installera där den öppna kaminen sitter nu! Skorsten/rökrör lär redan finnas, så det bör bli rätt enkelt.
Kontakta en återförsäljare redan imorgon, de har säkert fullt upp med rådande elpriser!
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Kör inneaggregatet på hög fläkt så att luften sprids och om du har vingar på den så låt dem gå.
Sätt uppvärmepumpen något högre den har ändock ett scop på ca 5 så låt inte familjen frysa. Blir ingen bra start på villalivet

kolla att spjället till kamin är stängd så det inte läcker in kall luft.
Gå runt och känn om det läcker in kall luft vid fönster. Om det gör det köp tätningslister.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
wildeside
Gör rent i luftvärmepumparna om du inte gjort det redan.
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
Inte ofta man hör någon som sparar något med att köra nattsänkning med luftvärmepumpar.
På morgonen när den ska få upp tempen igen så får kompressorn jobba hårdare med sämre verkningsgrad och brukar även vara som kallast tidig morgon så effekten blir sämre.
Ställ dom på 20-22 konstant med så hög fläkthastighet som ni står ut gör rent filtren med jämna mellanrum.

framgår dock inte vad det är för märke och modell på värmepumparna så det kanske är för klena grejer.

går åt en hel del energi till dom ytorna om det är lite halvdåligt isolerat så kanske inte är något fel på värmepumparna !
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Kanske någon har nämt det men har du lulf/luftvörmepumparna i värmeläge, inte på autoläge. Ställ fläkt på näst högsta.
 
S Srixon skrev:
Kanske någon har nämt det men har du lulf/luftvörmepumparna i värmeläge, inte på autoläge. Ställ fläkt på näst högsta.
Kör dem på värme och på så hög fläkt som går. Kört auto på fläkten men kör manuellt efter att ha läst allt här.
 
Och vad är det för märken och modeller ?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Rengöring kan ha stor betydelse och något många slarvar med.

Efter nästan 4 år med en Mitsu FH35 så rev jag i år av kåpan och den långa fläkten. Trots rengöring av filterna var 14-dag, så var det riktigt skitigt bakom. Fläkthjulet var så bemängt att jag valde en liten flaskborste och rengjorde varje blad manuellt (600+). Förra vintern blev det problem att hålla huset varmt vid -18C, första vintern klarade den runt -22. Efter rengöring så har jag idag -18,3C, men pumpen klarar fortfarande att värma allt utom ett rum till 17-18C (mardrömshus med 8 dörröppningar och 8 rum, sk korshus). En stor förbättring. Behöver bara köra element i det bortersta rummet (180 graders vinkel och 3 dörrposter emellan).
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.