Har renoverat vårt badrum och då byggt en ny dusch/duschhörna. Problemet nu är att vattnet efter en stunds duschande rinner ut på golvet då vi saknar en tröskel utan förlitade oss på att det skulle räcka med brunn, glasväggen och tillräckligt fall.

Använder för tillfället en dusch-sarg (se bild) men den håller inte riktigt helt tätt oavsett hur man lägger den. Vattnet smiter tillslut ut i skarven där glas-väggen slutar. Den enda brunnen vi har i badrummet är den i duschen så min tolkning är att det kan vara tveksamt att på något vis bygga till en tröskel nu eftersom vatten från övriga badrummet skall kunna rinna ut i dusch-brunnen. Är detta rätt uppfattat?

Finns det några andra alternativ för oss förutom att använda dusch-sargen?

Renoverat badrum med dusch utan tröskel där vatten rinner ut, synlig dusch-sarg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd duschhörna utan tröskel, med synlig glasvägg och dusch-sarg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Imponerande att få ett så dåligt fall till en väggnära brunn. Man ser ju på nedersta plattraden är där knappt är något fall och det enda ni kan göra i detta fall är att sätta en upphöjd list i aluminium eller liknande i dörröppningen och täta i nederkant med silikon. Inte enligt reglerna men ett bättre alternativ än att riva upp och göra om.

Med tanke på utförandet så ser det ut som ni har gjort det själv men om det är en firma så får ni ju ta denna diskussion med dom.....
 
T tank77 skrev:
Imponerande att få ett så dåligt fall till en väggnära brunn. Man ser ju på nedersta plattraden är där knappt är något fall och det enda ni kan göra i detta fall är att sätta en upphöjd list i aluminium eller liknande i dörröppningen och täta i nederkant med silikon. Inte enligt reglerna men ett bättre alternativ än att riva upp och göra om.

Med tanke på utförandet så ser det ut som ni har gjort det själv men om det är en firma så får ni ju ta denna diskussion med dom.....
Håller med: Som nödlösning fortsätt med låg (halvrund för att rädda tårna?) alu-list. Lämna en decimeter längst till höger
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Provade lite igår och insåg att allt vattnet faller ner i brunnen om jag endast sätter igång duschen. Blir snarare ett problem när en person ställer sig i den och då stänker vattnet längre ut. Är inte vidare intresserad av att bryta upp allt och dra detta med hantverkaren igen utan snarare en praktisk lösning.

Idén med en list som inte går hela vägen var ju smart, frågan är bara hur snyggt det blir. Men skall kolla upp rundad alu-list.

En annan tanke som vi själva har är att sätta in ytterligare en glasväg men som går att stänga inåt mot väggen mitt emot den nuvarande glasväggen. Men möjligtvis blir det fortfarande problem med skarven mellan de två glasdelarna och så läcker vatten ändå ut.

Finns det föresten bättre eller sämre dusch-sargar. Trodde att vi kanske hade löst det när vi köpte den nuvarande sargen men det är svårt att placera den och få det helt tätt mot glasväggen.
 
Kanske en glasruta som kan monteras i taket som en skjutdörr?
 
Hornbach har billiga duschväggar för nisch.
En fast vägg och en dörr.
Lister på golvet ser ju ut som nödlösning…
 
Vi hade liknande problem i vårt badrum när vi flyttade in. Jag löste det genom att kakla en rad med mosaik runt duschdörrarna. Den knappa centimetern gjorde skillnaden från blött till torrt golv.

Du borde kunna få till det så det ser ut som att det skulle varit så från början.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vi hade liknande problem i vårt badrum när vi flyttade in. Jag löste det genom att kakla en rad med mosaik runt duschdörrarna. Den knappa centimetern gjorde skillnaden från blött till torrt golv.

Du borde kunna få till det så det ser ut som att det skulle varit så från början.
Det liknar det tipset jag fick av en vän vilket var att lägga en nivå av plattorna som vi har på golvet som en kapad list och fixera och täta med silikon. Om den inte blir alltför hög och fallet i hela badrummet är korrekt så kommer denna list ändå vara lägre än dörrlisten vi har så vattnet bör vid en översvämning ändå leta sig in över denna förhöjda kant vid duschen och nå brunnen. Och samtidigt tillräckligt hög för att hindra vattnet från duschen att leta sig ut.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, precis så. Detta har fungerat ok för oss i +10 år nu. Visst kommer det lite vatten utanför kanten (läs: barn som duschar) så får man torka upp det men det hade man antagligen fått göra på ett eller annat sätt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.