Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Så mycket värre då. Är du en boomer?
Haha, nej...... Vad är du?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dom flesta tar nog en sup och ett glas eller två på julafton utan att bli odrägliga, skämma ut sin barn eller liknande. Respektera att folk kan dricka och sköta sig snyggt.
Nej, du rationaliserar. Vuxna med lite vett i skallen respekterar att julen är barnens högtid och struntar i alkoholen. Att dricka alkohol vid dessa tillfällen är en väldig självisk handling i stället för att fokusera på barnen.
 
  • Gilla
Tovin och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nej, du rationaliserar. Vuxna med lite vett i skallen respekterar att julen är barnens högtid och struntar i alkoholen. Att dricka alkohol vid dessa tillfällen är en väldig självisk handling i stället för att fokusera på barnen.
Fel igen! De flesta föräldrar och morföräldrar klara både och med beröm godkänt…
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nej, du rationaliserar. Vuxna med lite vett i skallen respekterar att julen är barnens högtid och struntar i alkoholen. Att dricka alkohol vid dessa tillfällen är en väldig självisk handling i stället för att fokusera på barnen.
Du, likt många andra, gissar jag har negativa upplevelser av att alkohol intas under julen och tror således att så fort lite alkohol dukas upp så är julen förstörd. De som blir odräglig berusade på julafton blir nog det många andra gånger under året också. Under normala julförhållanden, med eller utan alkohol, så lär inte barnens fokus ligga på de vuxna i sällskapet utan på julklappar, Kalle Anka och godsaker. Således märker de inte ifall farbror Bosse är lite extra glad vid matbordet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Konsumerar ni alkoholhaltiga drycker med barn i närheten vid andra tillfällen på året, påsk, midsommar, semester?
Själv gör jag aldrig det. Har inget behov av att dricka alls. När jag tänker efter så drack jag senast för 3 år sen :p
Men sen är alla tillfällen med familj och dylikt ställen där man måste köra, och det är jag som kör så det är rätt skönt ändå.
Behöver jag nämna att öl jag får eller köpt blir gammalt eller jag får ge bort den ? :D

D Derbyboy skrev:
TS har inte synts till sedan julaftonsnatten. Det väcker en del frågor…..
Rejäl fylleångest hoppas jag att de är det värsta. Och att de ändå skötte sig.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu är det ju så att vi numera vet att alkoholism är en sjukdom som inte drabbar alla. Vissa är immuna, ev beror det på gener. Har man inte upplevt alkoholism i hemmet ser jag ingen anledning att avstå från julnubben, med eller utan barn i hemmet. Det kan finnas ett värde i att barn ser hur man kan hantera sprit på ett hyfsat sätt. Finns det däremot någon i släkten som inte kan hantera sprit är det ju självklart att detta inte serveras över huvud taget. Här i tråden framkommer det tyvärr att flera upplevt tragisk barndom med negativa minnen och jag har full förståelse att man då eliminerar risken med totalförbud och detta inte bara för barnens skull. Men jag tar gärna en nubbe till julmiddagen där skocken barnbarn får sin julmust. Jag reagerar mot den hätskhet som finns i tråden mot negativ jultradition - finns risken så avstå!
 
  • Gilla
Modulent75 och 13 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du menar nåt annat än det du skrev då antar jag......
Inte det heller. Spekulera vidare om du behöver.
 
  • Älska
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
K
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Du, likt många andra, gissar jag har negativa upplevelser av att alkohol intas under julen och tror således att så fort lite alkohol dukas upp så är julen förstörd. De som blir odräglig berusade på julafton blir nog det många andra gånger under året också. Under normala julförhållanden, med eller utan alkohol, så lär inte barnens fokus ligga på de vuxna i sällskapet utan på julklappar, Kalle Anka och godsaker. Således märker de inte ifall farbror Bosse är lite extra glad vid matbordet.
Du kan nog fan inte ha mer fel där barn märker ALLT som händer runt dem
 
  • Gilla
Tovin och 7 till
  • Laddar…
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel igen! De flesta föräldrar och morföräldrar klara både och med beröm godkänt…
Haha de flesta jag men inte alla. Det finns väldigt gott om andra tillfällen att ta sig en pilsner eller whiskey vad för måste man göra det på julen med som är en viktigt tid för barnen? Kan man inte avstå det ?
 
  • Gilla
Tovin och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Självklar passar det alldeles utmärkt i ett rent vuxet sammanhang.

Men om du gör det i sällskap med barn får jag gissa att du är en boomer precis som mina föräldrar var.

De rökte i bilen och alltid skulle dricka nubbe till jul, nyår, påsk, midsommar samt andra tillfällen då det gavs tillfället. Sedan blev det alltid någon mer men det är en helt annan historia.

Dessutom är alkohol i form av sprit lika god att dricka som tex spolarvätska och är bara en snabb väg till berusning. ;)
Vad är en boomer och varför har du druckit spolarvätska?

Att du inte hade världens bästa föräldrar är bara att beklaga men förutsätt inte att alla andra också är dåliga föräldrar bara för att de dricker något starkare än julmust till julmaten.
 
  • Gilla
plåtrickard och 4 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Den dagen då du skaffat barn så kommer du att inse att det är totalt onödigt med alkoholdrycker på barnens högtid.
Oavsett om du sköter det snyggt eller inte.
Jag har två barn. De har inget problem med att vi vuxna dricker passande dryck till maten. Jag gissar du dricker julmust och förstör totalt smaklökarna och därav smakupplevelsen.

Jag har bara bra minnen av vuxna och alkohol. Farsan hade en tradition att bjuda sina anställda på kräftskiva varje år hemma i villan. Jag tyckte det var jätteroligt med alla glada vuxna.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel igen! De flesta föräldrar och morföräldrar klara både och med beröm godkänt…
Så är det säkert. Poängen var att julen främst är barnens högtid och då finns ingen vettig anledning att dricka över huvud taget (om man inte har problem med sig själv dvs).

Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Du, likt många andra, gissar jag har negativa upplevelser av att alkohol intas under julen och tror således att så fort lite alkohol dukas upp så är julen förstörd. De som blir odräglig berusade på julafton blir nog det många andra gånger under året också. Under normala julförhållanden, med eller utan alkohol, så lär inte barnens fokus ligga på de vuxna i sällskapet utan på julklappar, Kalle Anka och godsaker. Således märker de inte ifall farbror Bosse är lite extra glad vid matbordet.
Vi har för det mesta haft det väldigt bra hemma men tyvärr sett en del avarter när vi varit bortbjudna på annat håll.

När det gäller alkohol är det tydligt en generationsfråga som verkar sitta djupt i ryggraden på boomers. När man träffades på Julen var det vuxenfest och alkoholen var en naturlig del av inslaget. Ju större sällskap desto mer partande senare på kvällen efter barnen fått sina julklappar. Jag tror tyvärr inte julklapparna tar bort fokus på från eventuell konstigt vuxenbeteende i dessa fall.

Det finns säkert lika många variationer i förhållande till alkohol som antalet familjer men det jag inte förstår är varför det är så viktigt att man "ska" dricka på julen i synnerhet om man har barn. Om man sköter det snyggt kan man i alla fall vänta med att börja dricka tills efter barnen gått och lagt sig.
 
  • Gilla
lidholmen
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Konsumerar ni alkoholhaltiga drycker med barn i närheten vid andra tillfällen på året, påsk, midsommar, semester?
Självfallet, äter ute på resturang 3 till 5 dagar i veckan. Alltid med dryck till maten.
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Haha de flesta jag men inte alla. Det finns väldigt gott om andra tillfällen att ta sig en pilsner eller whiskey vad för måste man göra det på julen med som är en viktigt tid för barnen? Kan man inte avstå det ?
De som har problem borde verkligen avstå.
 
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De som har problem borde verkligen avstå.
Det kommer inte hända så länge det finns alkohol på julbordet
 
  • Gilla
lidholmen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.