En fråga till forumet. Fick betala 15500kr för en skalenlig handritad skiss. Jag försåg arkitekten med gamla skisser o mått som de förlängde och la till en tänkt tillbyggnad. Skissen visar en vy framifrån och rumslayout för två våningsplan o saknar de flesta måtten. Är det ett rimligt pris?
 
Räkna ett arvode på 800/1200 kr/tim till en utbildad arkitekt. Verkar inte orimligt.
 
yonna yonna skrev:
Räkna ett arvode på 800/1200 kr/tim till en utbildad arkitekt. Verkar inte orimligt.
Ok, tack för svar, får se om jag får några fler synpunkter. Jag tycker det är dyrt för en skiss som inte kan användas i tex en bygglovsansökan.
 
richardtenggren
yonna yonna skrev:
Räkna ett arvode på 800/1200 kr/tim till en utbildad arkitekt. Verkar inte orimligt.
Låter nästan lite lågt om du inte menar exkl. moms? :)
 
Framgick det när uppdraget beställdes vad resultatet skulle användas till? TS skrev att det var handritat och då räknar jag med att arkitekten använt sin kreativitet att anpassa idéerna på papper. En utbildad arkitekt fixar inte gärna enbart bygglivsritning - det kan en epaingenjör lika gärna göra.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
V Villläramer skrev:
En fråga till forumet. Fick betala 15500kr för en skalenlig handritad skiss. Jag försåg arkitekten med gamla skisser o mått som de förlängde och la till en tänkt tillbyggnad. Skissen visar en vy framifrån och rumslayout för två våningsplan o saknar de flesta måtten. Är det ett rimligt pris?
Det låter väldigt dyrt. Den första skissen vi gör till kund tar vanligtvis 4-6 timmar att färdigställa och skicka iväg. Det motsvarar 4000-6000 kr exklusive moms. Gällande ombyggnad av villor då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.