Hej, nu på vintern droppar det vatten från spisfläkten ner på spishällen. Trodde först det var kondens från fläkten, men nu tror jag det är smältvatten från taket/skorstenen. Var uppe och tog ett foto och på det kan man se att det är helt öppet mellan skorstensbläcket och takpannorna. Ska det vara det? Bör man inte täta det? I så fall, hur tätar man det bäst?
 
  • Skorstensbläcket på ett snöigt tak med glipa mellan bläck och takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det ser inte konstigt ut. Takpannorna och plåten från skorstenen är bara det första skyddet, under pannorna sitter asfaltspapp som tätning.

Om vattnet droppar från insidan av imkanalen så är det kondens. Om det rinner på utsidan så är det takläckage. Hur ser det ut på vinden?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser inte konstigt ut. Takpannorna och plåten från skorstenen är bara det första skyddet, under pannorna sitter asfaltspapp som tätning.

Om vattnet droppar från insidan av imkanalen så är det kondens. Om det rinner på utsidan så är det takläckage. Hur ser det ut på vinden?
På vinden ser det hyfsat torrt och fint ut, så det kanske talar för kondens inne i fläkttrumman. Men ska det verkligen rinna rakt ner genom fläktmotor och allt?
 
  • Ventilationsrör på en vind med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial i dunkel belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen dåligt isolerad kanal från fläkten och ev runt yttre delen av skorstenen
 
Tack, ja nu när jag satt mig in i problemet lite mer så måste ju detta ha med den oisolerade delen av trumman som går genom vinden. Har ju aldrig dessa problem på sommaren.
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.