A
dagens julbord.

hem till svärmor.
6 vuxna
7 barn.
3 vuxna drack en liten whisky till kaffet.
resten drack julmust eller vatten.

alla hade en underbar stund.
Nu sover barnen. jag och frugan tar ett glas rött och äter lite julchoklad... Så ja för min del är det inställning till 50% resten är andra och deras inställning.. om man inte är själv... Då är det 100 % inställning till alkohol..

god fortsättning
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag mins jag tyckte det var trevligt på middag med päronen när man var liten. Man somnade till föräldrarnas skratt och samtal i bakgrunden. Tror inte barn har problem med alkohol så länge det sköts snyggt.
Så är det säkert. Sen är det nog tyvärr så att barnen känner av eventuella problem, som dom upplever, innan föräldrarna, vilket gör det till en smal tråd att balansera på.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Så är det säkert. Sen är det nog tyvärr så att barnen känner av eventuella problem, som dom upplever, innan föräldrarna, vilket gör det till en smal tråd att balansera på.
Man får sköta det snyggt bara. En glögg eller två när man tar emot gästerna. En öl till sillen, ett vitt till resten av fisken. Fortsätta på vita till kallskurna eller ta ett glas rött. Rött till det varma. En skvätt desertvin till söta tallriken.

Vi pratar så många timmar så det är inget problem
 
  • Haha
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man får sköta det snyggt bara…Vi pratar så många timmar så det är inget problem
Vid alkoholintag ändrar alla beteende utan att de märker av det själva.

I bästa fall är tycker barnen att vuxna bara agerar märkligt och skrattar åt konstiga saker. Allt för ofta leder dock alkoholen till onödiga konflikter som vuxna skulle kalla ”vanligt familjetjafs” men barnen upplever situationen som mycket obehagligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
lidholmen och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vid alkoholintag ändrar alla beteende utan att de märker av det själva.

I bästa fall är tycker barnen att vuxna bara agerar märkligt och skrattar åt konstiga saker men allt för ofta leder alkoholen till onödiga konflikter som många vuxna kanske betecknar som vanligt ”familjetjafs” men som barnen upplever som mycket obehagligt.
Familjetjafs, låter ocharmant och onödigt. Njut av maten och drycken istället.
 
  • Haha
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Familjetjafs, låter ocharmant och onödigt. Njut av maten och drycken istället.
”ocharmant” ???

Låter som du redan är påverkad av alkohol och bara försöker att provocera eller är du kanske är en förälder som inte inte förstår eller bryr sig om barns välmående?
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
”ocharmant” ???

Låter som du redan är påverkad av alkohol och bara försöker att provocera eller är du kanske är en förälder som inte inte förstår eller bryr sig om barns välmående?
Om du inte kan dricka måltidsdryck utan att börja tjafsa med nära och kära så föreslår jag du håller dig borta från det. Men du behöver inte döma oss som har självkontroll.
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 10 till
  • Laddar…
T
I min värld finns det ingen anledning att dricka alkohol på julafton. Och ”sköta det snyggt” finns inte heller. Barnen upplever ett alkoholintag tydligare än man tror. Även om DU anser att ni har det trevligare gör inte barnen det. En personlighetsförändring hos vuxna ser barn direkt, även om du anser att du bara blir gladare.

Kan man inte ha lika trevligt utan alkohol så bör man nog börja fundera över varför.

Själv drack jag julmust.
Lika glad var jag för det, men gladast var räven…förlåt barnen :)
 
  • Gilla
boschkenta och 18 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man får sköta det snyggt bara. En glögg eller två när man tar emot gästerna. En öl till sillen, ett vitt till resten av fisken. Fortsätta på vita till kallskurna eller ta ett glas rött. Rött till det varma. En skvätt desertvin till söta tallriken.

Vi pratar så många timmar så det är inget problem
Den dagen då du skaffat barn så kommer du att inse att det är totalt onödigt med alkoholdrycker på barnens högtid.
Oavsett om du sköter det snyggt eller inte.
 
  • Gilla
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
K
Fattar inte vad folk håller på med. Alkohol hör inte till julafton. Om man inte ens kan äta julmat utan att man måste ha alkohol till det då har man stora problem i sitt liv och är enligt min syn patetisk. Min jul handlar om att mina barn ska njuta och ha roligt på en av dem dagar dem längtat efter hela året sen är givetvis den goda maten en bonus !
 
  • Gilla
Bowman och 7 till
  • Laddar…
Konsumerar ni alkoholhaltiga drycker med barn i närheten vid andra tillfällen på året, påsk, midsommar, semester?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Konsumerar ni alkoholhaltiga drycker med barn i närheten vid andra tillfällen på året, påsk, midsommar, semester?
En öl till maten när man har gäster blir det även en helt vanlig helg.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
Skön tråd där de som ska försvara sitt intag med att just de har kontroll, gör det efter midnatt.
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Skön tråd där de som ska försvara sitt intag med att just de har kontroll, gör det efter midnatt.
Hur menar du? Är alla som skriver efter midnatt fyllon?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
I år satte vi fram snapsglas på bordet i mitten och de som ville snaps till sillen fick ta ett glas. Ingen tog..... förutom barnen som drack saftsoppa med ur dem.. vet inte om det är bra eller inte :crysmile:
 
  • Haha
Naturliv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.