Hej,
Noterade när en propp gått att passdelen har en spricka. Undrar därför om detta är något jag kan ge mig på själv att byta?
Då det är i elcentralen och inte i någon av huvudsäkringarna så kan jag ju släcka elmatningen med huvudströmbrytaren.

Vet att man inte ska göra det själv men nyfiken på om andra gör det. Jula verkar ha ett bra verktyg för ändamålet.
Tacksam för svar
 
Det är inget problem. Det är om man byter till en större storlek det gäller att ha koll på anläggningen. Men att byta till en lika stor är inte komplicerat.
 
  • Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
Problemet är om man tappar den från verktyget så bör man ha det spänningslöst ser ut som risken är stor med det verktyget
 
Claes Sörmland
Det är vanligen ett mycket lätt arbete med det verktyget.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Problemet är om man tappar den från verktyget så bör man ha det spänningslöst ser ut som risken är stor med det verktyget
Är det detta som avses så skulle jag inte påstå risken är stor att passdelen tappas.
Röd passdelsnyckel för montering av passkontakt mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej där är det lugnt
 
Stort tack för snabba svar!
 
Har porslinet spruckit så fungerar inte en PKnyckel utan du behöver en "hylsa" som greppar den "mutter" som sitter i botten av PKn.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Spetstång.
 
är det en sexkant "mutter" så går det bra med en hylsnyckel i lämplig storlek
Men det finns de passdelar som har en rund metalldel också
då behöver du en passdelsnyckel med kniv
Använder du oisolerade verktyg så se till att det verkligen är spänningslöst
Lita inte på huvudbrytaren utan mät för att säkerställa det
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Som sagt stäng av strömmen, kontrollera att det verkligen blivit strömlöst. En huvudströmbrytare kan gå sönder så att den inte bryter alla 3 faserna. Så även om vissa lampor slocknar är det inte säkert att just den fasen du ska skruva på är strömlös.

Inte jättevanligt, men felet förekommer.
 
Jag lever fortfarande :)

Jag köpte ett verktyg för passdelsbyte på Jula, stängde av huvudströmbrytaren,skruvade ut de tre huvud-fasarna och genomförde efter det bytet. Gick väldigt smidigt, tack igen för alla svar.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
Hur är det om passdel saknas på huvudsäkring, är det typ riskfritt att skruva in en ny med passdel-verktyget? (En av mina saknas hemma, den hade gått av när en elektriker bytte elmätaren hemma, han tog ut den och sa att jag får kontakta Vattenfall för byte). Vattenfall dock gör ju inte sånt, utan man får själv anlita en elektriker som gör det...
 
Totte_S
R Raggarn84 skrev:
Hur är det om passdel saknas på huvudsäkring, är det typ riskfritt att skruva in en ny med passdel-verktyget? (En av mina saknas hemma, den hade gått av när en elektriker bytte elmätaren hemma, han tog ut den och sa att jag får kontakta Vattenfall för byte). Vattenfall dock gör ju inte sånt, utan man får själv anlita en elektriker som gör det...
Med rätt passdelsverktyg kan man göra det utan att bryta matningen. Det är så det ofta görs. Men riskfritt är det inte, så ta det lugnt och ta inte i så du drar sönder den nya passdelen. En hand i fickan.
 
  • Gilla
Raggarn84
  • Laddar…
R Raggarn84 skrev:
Hur är det om passdel saknas på huvudsäkring, är det typ riskfritt att skruva in en ny med passdel-verktyget? (En av mina saknas hemma, den hade gått av när en elektriker bytte elmätaren hemma, han tog ut den och sa att jag får kontakta Vattenfall för byte). Vattenfall dock gör ju inte sånt, utan man får själv anlita en elektriker som gör det...
Är det inte så att metalldelen som gängas in i botten sitter kvar? Annars ska du inte få kontakt genom proppen om du inte fuskat och pallar upp med brickor etc i huven.

Oavsett brukar det avrådas i forumet från att byta något på den sidan mätningen där man inte kan bryta själv och är ovan och behöver ställa grundläggande frågor. Jag håller med om det som råd 1A om det inte finns mer uppgifter om just det enskilda fallet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.