Har ett uterum som endast används på den varmare delen av året. Gjuten platta med vattenburen golvvärme. Så fort det blir kallt med minus grader går värmepumpen extremt mycket pga det. Termostaten e inställd på 2-4 grader ungefär.
Kan man tömma en slinga på ett smidigt sätt?
 
Är det antifrys i systemet?
 
V Vante skrev:
Är det antifrys i systemet?
Nä det tror jag inte.

kan man kolla det på något vis?
 
B
Smidigt ich smidigt, men tryckluft borde man kunna tömma ut det mesta. Och sedan återfyller man med 30% glykol + vatten och kopplar in det med en mellanliggande värmeväxlare och egen pump, som det borde vara från början.
 
B BSOD skrev:
Smidigt ich smidigt, men tryckluft borde man kunna tömma ut det mesta. Och sedan återfyller man med 30% glykol + vatten och kopplar in det med en mellanliggande värmeväxlare och egen pump, som det borde vara från början.
Men om jag vill koppla bort den tills vidare. Använder aldrig värmen där..
 
S stiffe80_80 skrev:
Men om jag vill koppla bort den tills vidare. Använder aldrig värmen där..
Vrid igen vid fördelaren, både tillopp och retur, där slingan är ansluten.
Lossa slangen och töm ut vattnet.
Blås slangen tom med tryckluft.

Typ så. (y)
Har du en bild på fördelaren underlättar det.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vrid igen vid fördelaren, både tillopp och retur, där slingan är ansluten.
Lossa slangen och töm ut vattnet.
Blås slangen tom med tryckluft.

Typ så. (y)
Har du en bild på fördelaren underlättar det.
Såhär ser det ut.
Vad är det för plugg jag behöver?
 
  • Oorganiserade elkablar slingrar sig kors och tvärs framför ett system av värmerör och gröna ventiler på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S stiffe80_80 skrev:
Såhär ser det ut.
Vad är det för plugg jag behöver?
Under de små locken, som ser ut som en mutter bör det sitta en insexskruv, denna används för att justera in flödet genom slingan samt möjlighet att stänga helt.
Du behöver ingen plugg enligt min erfarenhet, det räcker att dra igen båda skruvarna. Men skulle det komma nån droppe finns det täcklock mer packning, likt de som sitter på nedre fördelaren.


Bör finnas liknande under termostatstyrningen,osäker hur man lossar dessa, kanske bara är att gänga av likt den vita hatten du har på en där. Den kan du lossa på och kika hur det ser ut.

Vet du vilken slinga det är som du är på jakt efter?
Kan vara värt att räkna och notera hur många varv utskruvade skruvarna är, om du vill ta slingan i bruk igen.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Under de små locken, som ser ut som en mutter bör det sitta en insexskruv, denna används för att justera in flödet genom slingan samt möjlighet att stänga helt.
Du behöver ingen plugg enligt min erfarenhet, det räcker att dra igen båda skruvarna. Men skulle det komma nån droppe finns det täcklock mer packning, likt de som sitter på nedre fördelaren.


Bör finnas liknande under termostatstyrningen,osäker hur man lossar dessa, kanske bara är att gänga av likt den vita hatten du har på en där. Den kan du lossa på och kika hur det ser ut.

Vet du vilken slinga det är som du är på jakt efter?
Kan vara värt att räkna och notera hur många varv utskruvade skruvarna är, om du vill ta slingan i bruk igen.
Så ser den ut. Hittar ingen justerskruv, jag vet vilken slinga det är.
 
  • Närbild på en rörkoppling med justerskruv saknas på en VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lär kika hur det ser ut på min LK fördelare, blir osäker nu. :oops:
Var det bara en skruv tro...?
 
Det där ser bra ut, i den bilden med avmonterad styrning ska ventilen vara stängd med förbehåll för läckage på grund av skada/skräp mellan kägla och säte (vilket senare löses med annan mutter och kontätning.

går alltid att motionera käglan med flöde på för att kanske täta bättre, det ska funka så medans du skruvar bort muttern och flyttar slangen så att du kan montera dit tätplugg (vilket är att rekommendera)

Muttern och plugg inget du har hemma? skaffa fram två stycken innan du börjar, nu är detta en TA.. Uponor har sammalika system, god sannolikhet är det R20 till 15mm fördelare så då är det en mutter till 15mm koppling och passande plugg till denna.

RSK 1965273 Plugg (24:)
RSK 1965281 Mutter (16:)

Dessa nummer går till kopplingar av märket VSH, annat nummer till andra tillverkare.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.