Fråga till er som har parfönsterdörrar (dvs en pardörr med helglas) som är 180 cm eller bredare: Vad är poängen? Hur ofta öppnar ni egentligen båda dörrbladen?

Finns det några praktiska fördelar jämfört med en enkel fönsterdörr med ett stort fast fönster bredvid? En sådan lösning borde väl alltid vara billigare, stabilare, bättre isolerad, mer hållbar och enklare att montera. Har jag fel?
 
Jag har en sån dörr mellan kök/matplats och altan. Det är jättetrevligt när det är varmt ute att kunna skapa mer kontakt mellan ute och inne. Särskilt om man har gäster.
Om du inte gillar det så gör en fast installation. En vägg utan öppning eller fönster blir ännu billigare och bättre isolerad om det är prio.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Fråga till er som har parfönsterdörrar (dvs en pardörr med helglas) som är 180 cm eller bredare: Vad är poängen? Hur ofta öppnar ni egentligen båda dörrbladen?

Finns det några praktiska fördelar jämfört med en enkel fönsterdörr med ett stort fast fönster bredvid? En sådan lösning borde väl alltid vara billigare, stabilare, bättre isolerad, mer hållbar och enklare att montera. Har jag fel?
Vi öppnar nästan uteslutande båda våra, vi har matbordet innanför och på sommaren är det gott att slänga upp dörrarna om vi väljer att sitta inne och äta, eller om det är för varmt på altanen, har vi gäster så blir det ett bättre flöde om folk går ut och in eller om det är flera barn här som springer omkring.
Nejdå, vi tycker att det är fantastiskt!
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Kul att höra att ni använder (och njuter) av era breda pardörrar! Kan ni rekommendera tillverkare och modell så vore det intressant. Förresten, är båda dörrbladen bromsade? Om inte, hur gör ni då när det blåser lite?
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Kul att höra att ni använder (och njuter) av era breda pardörrar! Kan ni rekommendera tillverkare och modell så vore det intressant. Förresten, är båda dörrbladen bromsade? Om inte, hur gör ni då när det blåser lite?
Hej
Bygger fritidshus och i detta ska jag ha en dubbeldörr mellan köksdelen och altan. Måtten är 14x21 och märket är Tanumsfönster. Snickarna rekommenderade detta märke. Inte minst vid ev. reklamationer då de ska vara bra att ha att göra med, enligt dem.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Kan tycka att det blir snyggt med symmetrin med pardörrar...
...som en kapten alltid sa i lumpen:
"Likfirmighet är vackert!"
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.