Har den här i huset som vi hyr; Eld i en öppen vedkamin med spak undertill, utan bruksanvisning, används flitigt p.g.a. höga elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är andra året vi eldar i den men i år får den jobba extra hårt med tanke på elpriserna. Tycker dock att veden brinner upp fort, sitter en spak man kan dra i på undersidan. Har den fullt öppen, antar att det är tilluften. Hur ska jag reglera med den för att inte veden ska brinna upp så fort? Är livrädd för rökgasexplosion så kör med den nästan fullt öppen hela tiden men hur mycket vågar man stänga? Hur kan jag se vad som är lagom? Stänger jag den helt så fortsätter det att brinna fast ganska lugnt men elden dör ej, vilket den verkar göra på nya kaminer. Har ingen bruksanvisning, inte heller ägaren har någon. Kanske någon känner igen den och säga vad det är för sort så man kan googla?
 
G Ganescha skrev:
Har den här i huset som vi hyr; [bild]
Det är andra året vi eldar i den men i år får den jobba extra hårt med tanke på elpriserna. Tycker dock att veden brinner upp fort, sitter en spak man kan dra i på undersidan. Har den fullt öppen, antar att det är tilluften. Hur ska jag reglera med den för att inte veden ska brinna upp så fort? Är livrädd för rökgasexplosion så kör med den nästan fullt öppen hela tiden men hur mycket vågar man stänga? Hur kan jag se vad som är lagom? Stänger jag den helt så fortsätter det att brinna fast ganska lugnt men elden dör ej, vilket den verkar göra på nya kaminer. Har ingen bruksanvisning, inte heller ägaren har någon. Kanske någon känner igen den och säga vad det är för sort så man kan googla?
Normalt är det rekommenderat att elda med fullt öppet spjäll och bäst både för kamin, skorsten/rökrör och förbränningen.
Ju kallare det är utomhus desto mer tilluft tar kaminen in vid fullt öppet spjäll.
Jag hade vid nästa eldning kört fullt öppet minst 1h till allt är varmt sedan prova att sänka till 2/3 av fullt öppet och se hur det går.
Var försiktig dock, blir kaminen/skorsten för varm kan den ta skada därför är det oftast säkrast med att köra fullt öppet om man inte är vaksam.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
C
Sen har det väldigt stor betydelse vad du eldar med. Det är t.ex. väldigt stor skillnad i brinntid på aspved och björkved.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Normalt är det rekommenderat att elda med fullt öppet spjäll och bäst både för kamin, skorsten/rökrör och förbränningen.
Ju kallare det är utomhus desto mer tilluft tar kaminen in vid fullt öppet spjäll.
Jag hade vid nästa eldning kört fullt öppet minst 1h till allt är varmt sedan prova att sänka till 2/3 av fullt öppet och se hur det går.
Var försiktig dock, blir kaminen/skorsten för varm kan den ta skada därför är det oftast säkrast med att köra fullt öppet om man inte är vaksam.
Okej, misstänkte det. Tack för svar.
 
C cpalm skrev:
Sen har det väldigt stor betydelse vad du eldar med. Det är t.ex. väldigt stor skillnad i brinntid på aspved och björkved.
Ah, okej, veden jag har nu är köpt av ägaren, blandad ved men vissa bitar väger ju nästan ingenting så det är nog inte den mest massiva träslaget :thinking:
 
Ju kallare det är desto fortare brinner veden. Självklart spelar vedsort in men allt annat lika så tar kaminen in mer tilluft ju kallare utomhustemperatur.
Jag har själv problem med att vi använt 60% av normal årsförbrukning av ved denna säsong och är inte ens inne i januari :rolleyes:.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Hur mycket luft som behöver tillföras till elden , är en svår fråga .
Stryper man lufttillförseln för mycket får man en dålig förbränning , vilket skapar oförbrända partiklar i röken (kol-sot-tjära)
Detta sätter sig i rökrör / skorsten , har man otur kan detta leda till brand på fel ställe .

Har en mer modern kamin , med mindre eldstad .
Ser direkt på vermiculite plattorna i eldstaden när det brinner för dåligt , blir sotigt på plattorna .
Du skall ej se ngn rök från flammorna heller .
Bäst är att mäta temperaturen på röken , bör ligga runt 250 gr .
Kräver dock att ett litet hål borras i rökröret .
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
C
G Ganescha skrev:
veden jag har nu är köpt av ägaren, blandad ved men vissa bitar väger ju nästan ingenting
Då är det nog det som är "problemet". Just nu skall man väl vara glad om man får tag på ved överhuvudtaget, men annars får man hoppas att du inte betalat alltför mycket för den veden.

Inte för att det är något fel på det i sig. Själv gillar jag att elda med asp, men det går åt en jäkla massa ved.
 
V Vindens skrev:
Ju kallare det är desto fortare brinner veden. Självklart spelar vedsort in men allt annat lika så tar kaminen in mer tilluft ju kallare utomhustemperatur.
Jag har själv problem med att vi använt 60% av normal årsförbrukning av ved denna säsong och är inte ens inne i januari :rolleyes:.
Köpte en pall av han förra året, räckte precis, är inne på andra detta året redan och får köpa en 3:de nu :surprised: kasst, men vi gjorde bara av med 905kwh 20/11-20/12, får man vara nöjd med.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur mycket luft som behöver tillföras till elden , är en svår fråga .
Stryper man lufttillförseln för mycket får man en dålig förbränning , vilket skapar oförbrända partiklar i röken (kol-sot-tjära)
Detta sätter sig i rökrör / skorsten , har man otur kan detta leda till brand på fel ställe .

Har en mer modern kamin , med mindre eldstad .
Ser direkt på vermiculite plattorna i eldstaden när det brinner för dåligt , blir sotigt på plattorna .
Du skall ej se ngn rök från flammorna heller .
Bäst är att mäta temperaturen på röken , bör ligga runt 250 gr .
Kräver dock att ett litet hål borras i rökröret .
Rök är det dock i kaminen när jag öppnar dörren, har haft lite små kol bitar kvar efter eldningen också, allt blir tyvärr inte ren vit aska, då har jag kört med fullt spjäll.
 
Tomture61
G Ganescha skrev:
Rök är det dock i kaminen när jag öppnar dörren, har haft lite små kol bitar kvar efter eldningen också, allt blir tyvärr inte ren vit aska, då har jag kört med fullt spjäll.
Då är det tyvärr en dålig förbränning , om det finns kolbitar kvar .
Är det länge sedan sotaren var på besök , kan vara dåligt drag pga kraftigt sotlager i skorstenen .
 
Nä, han va här i våras. Känner jag med handen under kaminen där spjället sitter så är det ett bra drag tycker jag. Kan det ha med ventilationen i huset att göra? Det är rätt kass ventilation med kraftig fukt på princip alla insidan fönster. Gamla 2-glas fönster. Tycker dock det borde vara tvärtom, att det borde vara gott om drag då.
 
Om man eldar med tilluften fullt öppen hela tiden ger man ju bara värmen till kråkorna. Kan vara därför du har kolbitar kvar med. Har du fullt drag genom kaminen blir det inte varmt nog där inne. Du kyler elden. Inte för mycket och inte för lite luft. Och inte för få eller för många vedklabbar.
 
Tomture61
G Ganescha skrev:
Nä, han va här i våras. Känner jag med handen under kaminen där spjället sitter så är det ett bra drag tycker jag. Kan det ha med ventilationen i huset att göra? Det är rätt kass ventilation med kraftig fukt på princip alla insidan fönster. Gamla 2-glas fönster. Tycker dock det borde vara tvärtom, att det borde vara gott om drag då.
Nja , vad man gjorde för att spara energi var att täta allt som gick att täta , dvs taskigt med frisk luft i bostaden :rolleyes:
Svårt att hitta på ngt bra när du bor i en hyresrätt , men fråga ägaren om det går att montera en friskluftsventil i ytterväggen , där kaminen bor då .

När jag själv var och hälsade på en kompis med ett äldre hus (självdrag) eldades det dels i köket och i vardagsrummet , fick en huvudvärk så stark som jag inte upplevt tidigare , gick ut i friska luften och kände mig mycket bättre :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.