Hej!

Jag har en fråga som berör pantbrev... Om vi säger att vi köper ett hus för låt säga 5 miljoner sek. Efter tre år har vi amorterat av 300.000kr (2% amortering). Kan man då utöka de befintliga pantbreven och ”plocka ut” 300k från sin bank för t.ex. renoveringar? Oavsett hur värdeökningen sett ut (om bostaden t.ex. är värd mindre eller mer än köpeskillingen som lånet grundar sig på) Tänker att det då finns ”utrymme” i pantbreven? Eller hur fungerar det? Blir inte riktigt klok när jag försöker googla mig till det..

Tack :)
 
M JuliaMelle skrev:
Hej!

Jag har en fråga som berör pantbrev... Om vi säger att vi köper ett hus för låt säga 5 miljoner sek. Efter tre år har vi amorterat av 300.000kr (2% amortering). Kan man då utöka de befintliga pantbreven och ”plocka ut” 300k från sin bank för t.ex. renoveringar? Oavsett hur värdeökningen sett ut (om bostaden t.ex. är värd mindre eller mer än köpeskillingen som lånet grundar sig på) Tänker att det då finns ”utrymme” i pantbreven? Eller hur fungerar det? Blir inte riktigt klok när jag försöker googla mig till det..

Tack :)
du utökar inte pantbreven. Däremot tar du ut ett lån på det utrymme du skaffat dig.
I de flesta fall inget problem. Min bank tog tillochmed upp det när vi satte amorteringstakten. ”Du kan ju låna de pengarna igen sen om du ska renovera”. Dvs de såg amorteringen som att bra sätt att ha underhållsfond och utrymme för oförutsedda kostnader.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Numera är det svårare. Banken som äger pantbrevet vill vara säker på att pengarna går till värdehöjande insatser men det beror på bankens tyckande.

"Förr i tiden" gjorde jag som TS vill - 2 bilköp ligger i mitt tidigare hus. Idag är det betydligt kärvare.

Tillägg: Appendix har positivare erfarenhet!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju på vilken belåningsgrad du har.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
HAr också "lånat tillbaka" pengar som vi tidigare amorterat. Men banken ställer ju frågor om husets värde och inkomst osv. Så höga pantbrev är inget frikort för att låna mer pengar.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Normalt kan du låna upp till vad ditt löneutrymme är, Mao har du hög lön och högt värderad bostad i förhållande till lånen så är det inga problem.
Du kan låna upp till pantbreven utan extra avgifter, vill du låna mer så kanske en ny värdering av fastigheten behövs. En värdering kan göras var 5e år om inte synnerliga skäl föreligger (tex omfattande renovering, inte bara en köksrenoveringen etc). Vill du låna mer än pantbreven så kan också amorteringen påverkas, avgifter för nya pantbreven tillkommer.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Tack snälla för era svar!
Vi går ”endast” in med 15% kontantinsats vid köpet. Så efter de 3 åren ligger väl belåningsgraden på 79% om jag inte räknar helt tokigt. Våra inkomster är på dryga 78.000-80.000 brutto. Vad tror ni om möjligheterna med de förutsättningarna?

När jag pratat med mina föräldrar om detta så säger de att de alltid kunnat ”låna upp till vad de har pantbrev för” när de vill plocka ut pengar för vad det nu än kan tänkas vara till. De bor dock i en villa som nu är värderad till ca: 7-8 miljoner, och de köpte den för dryga 4.7 miljoner för 11 år sen. Kanske har det en inverkan? :/
 
tttomten tttomten skrev:
Det ser du enkelt på bankens hemsida.
tex denna.
[länk]
Tack. Jo om jag fyller i kalkylen kan jag ju se vad vi hade kunnat köpa för om vi hade de 300k redan idag vilket är dryga: 7 miljoner (med 3% amortering). Men IOM att vi äger radhuset nu med 85% belåningsgrad i dagsläget så förmodar jag att värderingen på vårt befintliga hus kommer ha en inverkan på samtliga ”bank-ärenden” i framtiden. Även om vi med de extra 300k hade kunnat köpa för dryga 2 millar mer spelar väl inte det någon roll när det kommer till våra befintliga bolån. Eller? Är lite vilsen, hehe.
 
Ja jo massor som spelar in och en dylik länk kan ge en fingervisning om just dina förutsättningar.
Som jag försökte säga förut..om marginalerna är stora så är det inga problem att få låna, är det på gärdsgården så måste du skicka in en ansökan till banken.
Skicka in ansökan så får du svart på vitt. Tror inte någon bank tar ut avgifter om du väljer att inte ta lånet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M JuliaMelle skrev:
Tack. Jo om jag fyller i kalkylen kan jag ju se vad vi hade kunnat köpa för om vi hade de 300k redan idag vilket är dryga: 7 miljoner (med 3% amortering). Men IOM att vi äger radhuset nu med 85% belåningsgrad i dagsläget så förmodar jag att värderingen på vårt befintliga hus kommer ha en inverkan på samtliga ”bank-ärenden” i framtiden. Även om vi med de extra 300k hade kunnat köpa för dryga 2 millar mer spelar väl inte det någon roll när det kommer till våra befintliga bolån. Eller? Är lite vilsen, hehe.
Sätt in befintlig fastighet/lån i kalkylatorn så kan du se vart din gräns går på nya lån genom att ändra lånebeloppet du söker för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.