Hej,

någon som varit med om att nageln verkar bli helt vit efter klämskada?
Skulle snabbt till tippen och glömde tydligen ta bort handen när jag smällde igen bildörren, detta var 17 nov men senaste veckan har nageln blivit vit.
 
  • Närbild på en hand som visar en skadad vit nagel efter en klämskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger med skadad och vitnande nagel efter klämning med bildörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fingertopp med en vitnarig nagel och rodnad hud efter en klämskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skadade nageln håller väl på att lossna? När den nya växer ut under och det blir luft under den gamla kan den säkert se vit ut, om den inte blev blå av skadan.
 
F fredrik.johansson skrev:
Den skadade nageln håller väl på att lossna? När den nya växer ut under och det blir luft under den gamla kan den säkert se vit ut, om den inte blev blå av skadan.
Bara haft en blånagel tidigare och den har jag för mig lossnade ganska fort. Denna verkar sitta ganska hårt fortfarande. Hoppas du har rätt oavsett!
 
Naglar brukar klara sig skapligt… det är inte så ofta man ser naglar som är permanent förstörda av klämskador, som ju ändå är en ganska vanlig skada.
Skadas nagelanlaget kan det bli en lite knölig och tilltufsad nagel efteråt.
Det tar ju 3-6 månader för en fingernagel att växa ut helt, så innan dess vet man inte slutresultatet av en eventuell skada.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Detta hade kanske varit bra att få en översyn av en läkare på. Jag undrar om inte benet i fingret är skadat också...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Detta hade kanske varit bra att få en översyn av en läkare på. Jag undrar om inte benet i fingret är skadat också...
Var på akuten när det hände och du har helt rätt, var fyra frakturer från sista ledbandet och uppåt. Tänkte kolla här angående nageln så slipper jag förhoppningsvis besöka sjukhuset igen:)

Tack!
 
F fredrik.johansson skrev:
Naglar brukar klara sig skapligt… det är inte så ofta man ser naglar som är permanent förstörda av klämskador, som ju ändå är en ganska vanlig skada.
Skadas nagelanlaget kan det bli en lite knölig och tilltufsad nagel efteråt.
Det tar ju 3-6 månader för en fingernagel att växa ut helt, så innan dess vet man inte slutresultatet av en eventuell skada.
Tack!
 
A andhak2802 skrev:
Var på akuten när det hände och du har helt rätt, var fyra frakturer från sista ledbandet och uppåt. Tänkte kolla här angående nageln så slipper jag förhoppningsvis besöka sjukhuset igen:)

Tack!
Bra att du kollade upp det. Halkade själv höromveckan och har troligen ett brott i handleden, ångrar nu att jag inte kollade upp det. Bröt även ett revben (ned stor sannolikhet), men det har läkt ihop. Handleden smärtar dock kraftigt fortfarande....
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Bra att du kollade upp det. Halkade själv höromveckan och har troligen ett brott i handleden, ångrar nu att jag inte kollade upp det. Bröt även ett revben (ned stor sannolikhet), men det har läkt ihop. Handleden smärtar dock kraftigt fortfarande....
Ignorera inte det om du verkligen tror att det är ett benbrott även om det var ett tag sedan. Det kan ställa till det rejält för dig i framtiden om det (inte) läker fel.
 
J Jonobe skrev:
Ignorera inte det om du verkligen tror att det är ett benbrott även om det var ett tag sedan. Det kan ställa till det rejält för dig i framtiden om det (inte) läker fel.
Jag vet, det var därför jag kommenterade om det klämda fingret...
 
Rickard.
Var med om det i tidiga tonåren och efter nån vecka lossnade nageln och den har aldrig varit sig lik sen dess. Har i princip konstant problem med nagelbandet och nageln är långt ifrån vacker (vilket inte stör mig).

Hoppas det går bättre för dig.
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vet, det var därför jag kommenterade om det klämda fingret...
Syftar på din handled som du väl inte kollat upp som jag förstår?
 
J Jonobe skrev:
Syftar på din handled som du väl inte kollat upp som jag förstår?
Jag gjorde inte det initialt nej, revbenen gjorde mycket ondarebich där fanns ju inget att göra. Ångrar nu i efterhand att jag inte kollade handleden, men har ett läkarbesök på tisdag så jag ber dem ge mig ett utlåtande då.
 
L
A andhak2802 skrev:
Hej,

någon som varit med om att nageln verkar bli helt vit efter klämskada?
Skulle snabbt till tippen och glömde tydligen ta bort handen när jag smällde igen bildörren, detta var 17 nov men senaste veckan har nageln blivit vit.
Hur gick det med ditt finger?
Det blev tydligen en infektion och kraftig inflammation. Då är det rätt med penicillin.
Naglar är vackert rosafärgade då de är hopväxta med nagelbädden under.
När de släpper pga en skada blir de vita, ofta med inslag av rött och blått pga blödning.
Blev fingret svårt klämt kan den nya nageln under komma att växa lite fel.
Vid sk nageltrång bör man låta läkare titta och detta kan uppstå efter lång tid.
Det händer att nya nageln plöjer in i nagelbädden i framkant, men vanligast är att det uppstår problem utefter sidorna.
Liten enkel operation och ganska lång läketid så blir det oftast bra.
Betr vitfärgning har jag sett hur en nagel fick olika mönster med ca en kvarts mellanrum.
Troligen svampbildning som jagades runt av immunförsvaret? Försvann efter någon dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.