Det ser ut som om att en arkitekt gjort renritningarna, ser proffsigt ut och är den "gamla skolans" ritteknik där man drar linjerna lite längre och får dessa karaktäristiska korsen i alla hörnor, handritat förmodligen.
En arkitekt som ritar borde känna till kravet på anpassning för rörelsehindrade. Det jag tänker på främst är badrummet i entréplan där det ser ut som en vägg brevid toaletten så att denna hamnar i en nisch. Enligt kraven skall det vara fri vändradie på 1,3 meter och man ska kunna ställa en rullstol brevid toaletten för att kunna hoppa över till toalettstolen. Ett draperi eller en glasdörr som går att vika undan kan vara lösningen här.
I övrigt tycker jag ritningen ser bra ut, fasaderna kommer bli fina med bra symetri.
 
fn76: Det var intressant att höra om handikapp anpassningen i toaletten och det är något jag är medveten om att det måste finnas.

Men jag tror att nisch väggen i badrummet är ett förslag från arkitekten på en typ av avskärmning och inte nödvändigtvis just utan det kan vara just det du säger ett draperi eller liknande.

En allmän fråga här ut på tråden är vad tycker ni om balkongen utanför vardagsrummet kommer den att skymma mycket utsikt från vardagsrummet?

Balkongen utanför v-rummet är 2,5m bred vilket är vad jag förstår ett standard bredd på en balkong, kompromissen som jag ser det ligger i vilken typ av räcke man väljer men jag vet inte.

Synpunkter ideer?
 
Tycker man att balkongen är i vägen för utsikten kan man ju alltid sätta glas. Inte det billigaste alternativet men otroligt snyggt och praktiskt!

Har man inte balkongen runt huset så blir det ett he....ete att putsa fönster och måla fasaden!!
 
  • huset254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
matbr107: Jag har också tänkt på att sätta glas som räcke men jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är praktiskt men jag vet inte.

Sedan så kommer huset stå i ett gammalt område med västerbottensgårdar och liknande vilket gör att vi har bestämt oss för göra fasaden i lite herrgårdsstil och då vet jag inte ett glasräcke passar in riktigt.
 
Man tänker inte på att glaset sitter där vilket gör att det inte stör fasad speciellt mycket! Prakiskt är det väl på det sättet att det är nästan helt underhållsfritt om man bortser från att man får putsa det ungefär lika ofta som alla andra fönster. Men det gör jag hellre än att oljar en massa snirklade trädetaljer varje år! ;)
 
I
Hade glömt koppla på bevakning och såg därför inte din kommentar förrän idag.

Visst har du en vägg därnere i souterrainplanet. Väggbiten mellan wc och tvätt-/groventré. Även om det är gott om plats dit, så blir det mer inbjudande om trappan vrids ut så att du får relaxavdelningen med dagsljus i sikte.
 
matbr107: Har du någon bild på fasaden när man ser balkongen framifrån som du skulle kunna lägga upp?
 
Ska försöka ta en bild och lägga ut så fort som möjligt! Har lite kort om tid just nu eftersom det kommer 80 ton anläggningsjord på lördag och vi fortfarande inte är klara med stenrensningen på tomten ännu (vi bor på en rullstensås)! Stenpartiet bara växer och växer!!!

Men som sagt, så fort som möjligt så kommer det!
 
matbr107: Jaså jag trodde att du prioriterade den här tråden istället ett par ton jord :)

Skämt åsido så blir det intressant att se hur det ser ut när det kommer.

Jag har en fundering när det gäller eran gjutning av soutteräng planet jag ser att ni använt leca block och murat upp på det, vad är fördelen med jämfört med att gjuta färdiga formar i "vanlig" betong. En sak som jag har fått för mig är att leca blocken är värmeisolerade men är det enda fördelen eller finns det fler?
 
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. De flesta soutterrängare muras med lecablock nu för tiden tror jag. Att platsgjuta väggarna har jag aldrig hört talas om att man gör. Du kanske tänker på prefab-element som var väldigt vanligt på början av 90-talet och till viss del fortfarande?

Jag har faktiskt ingen koll på vad fördelarna är med lecablock vs. prefab-elementen. Det finns lecablock som är isolerade inuti sk. isoleca och man då slipper att isolera för övrigt. Både Trivselhus och Vallsjöhus i Norrköping bygger sina soutterrängare med isolering på insidan vilket kanske enligt vissa är helt fel. Andra säger att man ska slänga på isolerskivor på utsidan och putsa direkt på dessa. Under mark så är det slamning, isodrän/pordrän och en markduk som gäller.

Nu laddar jag inför morgondagens 80 ton anläggningsjord!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
matbr107:

Du har alldelles rätt det var prefab element jag menade.
Jag kollade på eran fina internet sida på erat hus, och jag såg bilderna som du tagit med värmekamera och jag såg som du sa att det verkar som soutterängplanet verkar mindre isolerat och det är därför jag frågar om det finns någon annan typ av leca block eller liknande som är mer tät.
 
Här kommer fasadbilden på huset med balkongen och det förbenade stenröset som bildats när vi rensat sten. Totalt 114 ton anläggningsjord är idag utlagda på tomten. Det värker "en aning" i ryggen och i armarna!!!! ;)
 
  • husetframifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer några bilder på tomten, på en av bilderna ser ni även min gravida flickvän :).

Jag ska se om jag inte kan ladda upp fler bilder för dom här bilderna är bara från en sida av tomten. Ni ser på bilder vart huset kommer att stå samt garaget.
 
  • DSCN0617_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0618_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0619_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0620_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.