Mugmaz Mugmaz skrev:
Enplanshus i södra Skåne.
90 kvm.
Llvp.
620kWh.
1880 kr.
Nja - har du fast elpris? Jag har lägre elförbrukning men högre kostnad - har du räknat med överföringen? Vi drabbas ju hårt här i Skåne...
 
yonna yonna skrev:
Nja - har du fast elpris? Jag har lägre elförbrukning men högre kostnad - har du räknat med överföringen? Vi drabbas ju hårt här i Skåne...
Rörligt.
 
7991 bara för elen. Återstår att se vad nätägaren vill ha, men det finns risk för att jag slår nevinator på totalen.
 
  • Ledsen
heimer och 1 till
  • Laddar…
S Salcin123 skrev:
Konstig tråd. De flesta bor stort, typ 200 kvm, och har en månadsförbrukning på 1500 kwh eller mindre. Vi verkar knappast ha ett elproblem i Sverige....
Installerade bergvärme i juni och bilden visar förbrukning sen dess. 243 kvm. Sollentuna.
 
  • Digital display som visar elförbrukning för värmepump med totalt 1635 kWh, varav 1159 kWh för värme och 476 kWh för varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T The Sailor skrev:
Installerade bergvärme i juni och bilden visar förbrukning sen dess. 243 kvm. Sollentuna.
IVT! Om du istället läser av på elmätaren för inkommande el så får du säkrare siffror. När du passerar 10.000 kWh så kommer IVT’n dessutom att visa hela MWh i fortsättningen.
 
T Towik skrev:
IVT! Om du istället läser av på elmätaren för inkommande el så får du säkrare siffror. När du passerar 10.000 kWh så kommer IVT’n dessutom att visa hela MWh i fortsättningen.
Menar du att skärmen på värmepumpen visar fel? När det gäller inkommande el så kan jag bara se all el som förbrukas inkl hushållsel, och det ser jag bara via Sollentuna el:s hemsida.
Min elförbrukning sedan installation av bergvärme ligger än så länge helt i linje med värmepumpföretagets prognos, dvs 13000 kWh/år. Från 32000 kWh till 13000. Om det inte blir en vargavinter från januari till april så kommer allt stämma.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Maria T
Elräkningen avseende november 2021 avser 1089 kWh och kostnad totalt med abonnemang, årsavgift till Vattenfall, elöverföring och energiskatt blev 1825 kr.

Förbrukning november 2020 var på 946 kWh, det lägsta sen vi lät installera bergvärme i augusti 2010. Under november 2019 förbrukade vi 1096 kWh.

Tvåplansvilla på 214 kvm + 50 kvm icke uppvärmd källare i souterräng. Två vuxna som inte direkt snålar på varmvattnet, inomhustemperatur 21-22 grader. Bergvärmen (som alltså installerades för 11 år sen) betalade sig på strax över sex år, borrdjup 135 meter. Uppskattad årsförbrukning 10 300 kWh, Stockholm söderförort.

Jag som alltid känt mig som "tvåa på bollen", aldrig vunnit på lotteri och knappt ens fått en lott tillbaka på Triss känner tacksamhet över valet att binda elpriset under tre år, t o m 2024-01-27.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
S
P perserkungen skrev:
Mitt hus på 180m2. Har fjärrvärme. 3000kr betalade jag för el och värme. Södra Sverige. Känns ändå ganska skapligt. Håller 22 grader inomhus. Ingen annan uppvärmning.
November, 1850 för "tutti" på elräkningen. Överföring dock inte inräknad i detta.
Enplansvilla på 178 kvm boyta plus 15 kvm friggebod med golvvärme (el)
Håller mellan 23-24 grader i boningshuset och 18 grader i friggeboden.
Bor i Löddeköpinge, Skåne.
 
S
2737 kWh
6900 kr

Skåne Hästgård
Hus 250kvm fr år: 1850
Jordvärmepump, FTX, 50% radiator, 45% golvvärme och 5% elgolvvärme.
300mm cellplast under golvvärme, 50cm tjock lertegel i vägg och 350mm cellulosa i tak, 1+1 fönster.

Stall med varmvatten, pump, frostvakt, belysning och sadelkammare.
 
Lgh 64 kvm i Skåne med direktverkande elvärme, 755 kWh, 2 098 kr för november...
 
P
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Lgh 64 kvm i Skåne med direktverkande elvärme, 755 kWh, 2 098 kr för november...
Wow det var överraskande högt.
 
P
T The Sailor skrev:
Menar du att skärmen på värmepumpen visar fel? När det gäller inkommande el så kan jag bara se all el som förbrukas inkl hushållsel, och det ser jag bara via Sollentuna el:s hemsida.
Min elförbrukning sedan installation av bergvärme ligger än så länge helt i linje med värmepumpföretagets prognos, dvs 13000 kWh/år. Från 32000 kWh till 13000. Om det inte blir en vargavinter från januari till april så kommer allt stämma.
Nu var det ju även hushållselen som var av intresse inte bara värmepumpen
 
Lägenhet 65 kvm uppförd under 1400-talet. Ny kakelugn ca år 1750. Kopplade fönster 1900-tal. Direktverkande el.

Ca 1500 kwh, total kostnad ca 3000 sek. Håller 23 C inne och har eldat ca 400 l ved. Varmvatten ingår i hyran.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fick fakturan för dec nu. Den va inte speciellt rolig med ett pris på 254 öre/kWh. Har någon mer fått
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Fick fakturan för dec nu. Den va inte speciellt rolig med ett pris på 254 öre/kWh. Har någon mer fått
Nope inte ännu. Vilket elområde är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.