G GVR4 skrev:
Har du kollat om det läcker luft nånstans vid mätglaset. Kranar osv? Var på hydroforen tas vattnet ut? Ta gärna en bild på hur det ser ut
Inkommande vatten är på vänster sida av hydroforen det vid tryckströmbrytaren
 
Allt ser ju bra ut så det känns ju som något ovanför vattenytan borde läcka. Vi har våran nivå lägre än vad du verkar ha. 2/3 av tanken. Inte 2/3 av mätglaset. Det gör kanske att luften räcker längre då.
 
G GVR4 skrev:
Allt ser ju bra ut så det känns ju som något ovanför vattenytan borde läcka. Vi har våran nivå lägre än vad du verkar ha. 2/3 av tanken. Inte 2/3 av mätglaset. Det gör kanske att luften räcker längre då.
Ok, hur ofta brukar du fylla på din tank på luft ungefär?
 
Jag har automatisk luftpåfyllning(granne ). Det är en samfällighet till 5 hushåll med dubbla såna tankar du har. Men har för mig dom blir påfyllda var 3e månad ungefär.
 
Stående rostfritt tank med synligt nivårör markerat med streck annars suddigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyller på när det går över strecket
 
T
V Valtraa92 skrev:
Undrar hur ofta ni brukar fylla på luft i hydroforen?, har en 300liters rostfri hydrofor med luft nippel i toppen, fyller på var 14dag tycker det känns ofta? Det är en djupborrad brunn med 3faspump
Jag har en sådan här syresättare https://winnerhaga.se/butik/micronizer-luftinjektor monterad för att järn och mangan ska fasta i kalkfiltret jag har i hydroforen, och få du det omvända problemet att luftkudden ökar hela tiden så att det efter ett tag kommer med luft ut i vattenledningen i huset....Med en sådan här https://winnerhaga.se/butik/vattennivaror automatisk avluftare upphör problemet. Dessa två tillbehör borde lösa ditt problem samt ge bättre vattenkvalite på köpet. Jag skulle lina om anslutningarna på topp i första hand dock. Har du någon som helst förhöjd nivå av järn hade jag övervägt https://winnerhaga.se/butik/vattenfilter-aquabra-300 ihop med ovan tillbehör, det sänker järnnivån ihop med urbilligt brunnskalk.
 
Täta om ventilen i toppen med gängtejp eller loctitesnöre
Lin är jättebra som tätning när det handlar om vatten, men är sämre för luft och gas.
Jag kan nästan sätta en julskinksmacka på att det är där det läcker.
 
  • Gilla
Zork och 2 till
  • Laddar…
V Valtraa92 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Luften kan inte ta sig neråt i tanken annat än när vattnet förbrukar syre. Läcker garanterat uppe i toppen!

Linet ser lite torrt ut i nipplen (övergångskopplingen) mellan kulkopplingen och hydroforen, tror till 99% att det är där den läcker. Skruva av och återmontera med lin+pasta (kräver rikligt med pasta för att täta helt mot luft!)

EDIT: ser ut som du har ventilerna till siktröret öppna? Det kan läcka där också! Efter du justerat luftmängden bör du stänga ventilerna till siktröret.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
T
M marcusjj skrev:
Luften kan inte ta sig neråt i tanken annat än när vattnet förbrukar syre. Läcker garanterat uppe i toppen!

Linet ser lite torrt ut i nipplen (övergångskopplingen) mellan kulkopplingen och hydroforen, tror till 99% att det är där den läcker. Skruva av och återmontera med lin+pasta (kräver rikligt med pasta för att täta helt mot luft!)

EDIT: ser ut som du har ventilerna till siktröret öppna? Det kan läcka där också! Efter du justerat luftmängden bör du stänga ventilerna till siktröret.
Är det verkligen så att man bör hålla dessa ventiler stängda förutom vid kontroll av vattenståndet? Förstår inte meningen med att det sitter kranar där, jag har alltid haft mina öppna på mina anläggningar, för att snabbt kunna kolla av. Använder enbart annat än lin+pasta om det är väldigt små dimensioner, som till en manometer e.d. Pastera såväl före som efter linet och krama in in pasta i linet också. Jag är ingen VVS:e men alltid fått det tätt med lin.
 
V Valtraa92 skrev:
Ok visste inte att det var en blåsa i en sån rostfri hydrofor på 300liter. Vet att det är blåsa i mina andra hus som har hydropress.
ingen blåsa i hydrofor. Det är i en hydropress det finns blåsa.
 
T Träkåk skrev:
Är det verkligen så att man bör hålla dessa ventiler stängda förutom vid kontroll av vattenståndet? Förstår inte meningen med att det sitter kranar där, jag har alltid haft mina öppna på mina anläggningar, för att snabbt kunna kolla av. Använder enbart annat än lin+pasta om det är väldigt små dimensioner, som till en manometer e.d. Pastera såväl före som efter linet och krama in in pasta i linet också. Jag är ingen VVS:e men alltid fått det tätt med lin.
De bör hållas stängda för att partiklar i vattnet med tiden kommer smutsa ned siktröret. Kan ju bli läckage med tiden också, men det är nog inte huvudsyftet. :)
 
T
M marcusjj skrev:
De bör hållas stängda för att partiklar i vattnet med tiden kommer smutsa ned siktröret. Kan ju bli läckage med tiden också, men det är nog inte huvudsyftet. :)
Då byter jag siktglasröret vart 20:e år istället för att mecka med att öppna/stänga siktglaskranarna. Har en sjövattenanläggning för bevattning och där kommer det med en hel del gojs, siktglaset är många år gammalt nu men fullt användbart. Kanske uppstår bekymmer om man har järnhaltigt vatten etc för vissa som inte jag har haft.
 
Lin har den förmågan att det sväller och självtätar när det kommer i kontakt med vatten. Med luft eller gas så gör det inte det.
Även om man tar mycket locherpasta som kommer den förr eller senare att torka ut.
Därför är lin inte godkänt i t ex gasinstallationer eftersom det inte går att få 100% gastätt.
Man använder det heller inte till tryckluftsinstallationer av den anledningen.
 
  • Gilla
Zork och 4 till
  • Laddar…
T
L lordi skrev:
Lin har den förmågan att det sväller och självtätar när det kommer i kontakt med vatten. Med luft eller gas så gör det inte det.
Även om man tar mycket locherpasta som kommer den förr eller senare att torka ut.
Därför är lin inte godkänt i t ex gasinstallationer eftersom det inte går att få 100% gastätt.
Man använder det heller inte till tryckluftsinstallationer av den anledningen.
Bra info då jag använt lin till det mesta då jag väntar gärna många år före jag går på nymodigheter
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.