God fortsättning.,

Vi ska bygga om lite i tvättstugan efter en fuktskada.
När jag tog bort gips från en yttervägg (tegel på utsidan) såg det inte riktigt ut som jag förväntade mig. Plasten som sitter på insidan är perforerad efter alla skruvar som suttit där. Vad jag kan se finns det ingen ytterligare plast och vad jag känner till ska det vara en plast som fuktspärr som ska vara tät.
Har ni tips på hur jag löser detta? Är det bara att efter bästa förmåga sätta upp en ny plast utan på den gamla som en snickare tipsade om?
Det ska dras lite ny el, sättas upp renoveringsplywood och sedan gips.

Tack på förhand.
 
  • Tvättstuga under renovering med synliga träreglar och perforerad plastfilm, indikation på fuktskadeåtgärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bbergholmm bbergholmm skrev:
God fortsättning.,

Vi ska bygga om lite i tvättstugan efter en fuktskada.
När jag tog bort gips från en yttervägg (tegel på utsidan) såg det inte riktigt ut som jag förväntade mig. Plasten som sitter på insidan är perforerad efter alla skruvar som suttit där. Vad jag kan se finns det ingen ytterligare plast och vad jag känner till ska det vara en plast som fuktspärr som ska vara tät.
Har ni tips på hur jag löser detta? Är det bara att efter bästa förmåga sätta upp en ny plast utan på den gamla som en snickare tipsade om?
Det ska dras lite ny el, sättas upp renoveringsplywood och sedan gips.

Tack på förhand.
Hej, Skall du ha tätskikt på innervägg en så bör du håla upp ännu mer i plast.
 
U
I yttervägg vid våtrum så är det rekommenderat att ha broms istället för spärr för att minska risken att stänga inne fukt.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Skall du ha tätskikt på innervägg en så bör du håla upp ännu mer i plast.
Jag tar professionell hjälp med golv men om jag förstår det rätt så är kravet att tätskikt skall upp 15 cm från golv? Kan jag bara köra vidare med den plast som finns då?
 
Rickard.
Ska du sätta ny ovanpå måste du antingen plocka bort reglarna som är innanför eller skära bort allt du kan av den gamla innan. Enklast är nog bara att köpa en eller två rullar t-flex och täta allt du hittar.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ska du sätta ny ovanpå måste du antingen plocka bort reglarna som är innanför eller skära bort allt du kan av den gamla innan. Enklast är nog bara att köpa en eller två rullar t-flex och täta allt du hittar.
Rickard. Rickard. skrev:
Ska du sätta ny ovanpå måste du antingen plocka bort reglarna som är innanför eller skära bort allt du kan av den gamla innan. Enklast är nog bara att köpa en eller två rullar t-flex och täta allt du hittar.
Runt befintliga apparatdosor vid ventelationskanal har plasten gått sönder allalternativt alltid varit öppen. Det har ju, om det skulle varit tätt, varit rätt så bristfälligt sedan huset byggdes, 1973. När jag ska flytta och sätta dit en del nya apparstdosor så kommer inte plasten hålla. Samtidigt känns det som att jag fått olika besked vad som gäller om jag inte missuppfattar vad som skrivs i tråden.
 
bbergholmm bbergholmm skrev:
Runt befintliga apparatdosor vid ventelationskanal har plasten gått sönder allalternativt alltid varit öppen. Det har ju, om det skulle varit tätt, varit rätt så bristfälligt sedan huset byggdes, 1973. När jag ska flytta och sätta dit en del nya apparstdosor så kommer inte plasten hålla. Samtidigt känns det som att jag fått olika besked vad som gäller om jag inte missuppfattar vad som skrivs i tråden.
Vid renovering är det lämpligt att återställa ångspärr med ny när man väl har det framför sig. Sen får man väl bedöma om det är värt besväret eller att plugga igen nått enstaka hål med lämplig tejp. Plasten bör ligga en bit ifrån gips för att förhindra hål vid montage av hyllor etc. Ex. En 45 regel emellan. Bra också för eldragning. Två plaster får ej heller finnas pga fuktrisk emellan.
 
  • Gilla
bbergholmm
  • Laddar…
Rickard.
bbergholmm bbergholmm skrev:
Runt befintliga apparatdosor vid ventelationskanal har plasten gått sönder allalternativt alltid varit öppen. Det har ju, om det skulle varit tätt, varit rätt så bristfälligt sedan huset byggdes, 1973. När jag ska flytta och sätta dit en del nya apparstdosor så kommer inte plasten hålla. Samtidigt känns det som att jag fått olika besked vad som gäller om jag inte missuppfattar vad som skrivs i tråden.
-73 var man inte särskilt noga med ångspärren utan det är ett väldigt nytt påhitt att vara det, ångspärren är inte ett tätskikt och behöver inte vara 100% tät för att göra sitt jobb. Är man noga så sparar man dock några kronor/år i uppvärmning (teoretiskt) så det är väl lika bra att göra det bra.
 
A
stålreglar i tvättstuga under mark
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
stålreglar i tvättstuga under mark
Tack för info. Ovan mark i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.