Hej

Jag planerar att köpa en ny spis, men först måste jag ställa den klassiska frågan: Har jag 230 eller 400 volts nätspänning?
På den gamla spisen står det att den är 400 volt, men det är ett äldre proppskåp med endast en propp för spisen. På jordfelsbrytaren står dock 400 volt.
Bilder verkar tyvärr inte gå att ladda upp just nu.
Hjälp.
 
E Erik Norbergh skrev:
Hej

Jag planerar att köpa en ny spis, men först måste jag ställa den klassiska frågan: Har jag 230 eller 400 volts nätspänning?
På den gamla spisen står det att den är 400 volt, men det är ett äldre proppskåp med endast en propp för spisen. På jordfelsbrytaren står dock 400 volt.
Bilder verkar tyvärr inte gå att ladda upp just nu.
Hjälp.
Hej Bör vara 3 proppar för 400v spis, ä det inte 3st på en lodrät rad i central?
 
H håbbe1961 skrev:
Hej Bör vara 3 proppar för 400v spis, ä det inte 3st på en lodrät rad i central?
det är ett äldre proppskåp. Vad är central för något?
På en skylt intill proppskåpet står det:
1. Spis 2,5 mm 16A
 
E Erik Norbergh skrev:
det är ett äldre proppskåp. Vad är central för något?
På en skylt intill proppskåpet står det:
1. Spis 2,5 mm 16A
Elcentral med texten "JORDFELSBRYTARE" och märkning "Malmbegs", testknapp samt tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med etiketter för hemmets elinstallationer såsom spis och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett för elektrisk anslutning med schema för 400V trefas och tvåfas kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Erik Norbergh skrev:
[bild] [bild] [bild]
Äldre säkringsskåp med keramiska proppar och säkringsomkopplare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta en bild på propparna med dvs elcentralen
 
Det är ju jordfelsbrytare du fotat. Vart e resten av centralen?
 
H håbbe1961 skrev:
Ta en bild på propparna med dvs elcentralen
Äldre säkringsskåp med keramiska proppar och svängbara handtag för att kontrollera ledningars säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som grupp 1 har 3 st så skulle fortsätta med 400v
 
  • Gilla
Erik Norbergh
  • Laddar…
Ahaaa! Då är det alltså trefas och 400 volt?
 
Jo, kanske bäst o kolla bakom spis med hur det ser ut
 
H håbbe1961 skrev:
Jo, kanske bäst o kolla bakom spis med hur det ser ut
Bakom spisen är det bara en helt vanlig stickkontakt. Och nuvarande spis har 400 volt.
 

Bästa svaret

Du har en spis med 400V elementspänning och 3-fas. Utan undersökning kan du ställa dit en ny spis för 400V. Med undersökning för att kolla om nollan är framdragen till anslutningen för spis kan du även köra 230V. Det är ett elektrikerjobb.
 
E Erik Norbergh skrev:
Bakom spisen är det bara en helt vanlig stickkontakt. Och nuvarande spis har 400 volt.
Lägg gärna upp en bild på uttag o spis
 
Logad Logad skrev:
Du har en spis med 400V elementspänning och 3-fas. Utan undersökning kan du ställa dit en ny spis för 400V. Med undersökning för att kolla om nollan är framdragen till anslutningen för spis kan du även köra 230V. Det är ett elektrikerjobb.
Stort tack. Jag förstod inte vad du menar med att "om nollan är framdragen" dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.