Myrstacken
Tråkigt när inte folk kan kontrollera sitt alkoholintag...
Och jag lider med er....
Min farfar var periodare han var sjöman och pappa berättade att när han kom hem efter en resa köpte han en back sprit sen låg han en månad i sin säng och drack sprit tills han skulle ut på sjön igen.,.
Sådan uppväxt hade far min..
Men han har inga dåliga minnen så från sin pappa.. Hans pappa (min farfar)
Var alltid snäll som bara den, aldrig sträng och var nästan alltid med och lekte fast han var full...
Det var inte vanligt på den tiden att föräldrar var med ute och lekte med barnen men det gjorde farfar...
Fast han var som sagt alltif full..
Till slut tyckte pappa det var pinsamt att han var full när han kom upp i tonåren..
Farmor dog tyvär tidigt och det enda pappa hade var en full pappa som var utomlands halva året på fartyg och andra halvan var han hemma och full..
Dock var han aldrig otrevlig... Utan alltid snäll men det blev jobbigt för pappa ändå...

Min Morfar var nästan likadan skilnaden är att han inte var sjöman annars var det samma..
Min mammas minnen är att antingen var pappa på jobbet eller så låg han på kökssoffan full..
Min morfar var en sjuk människa han har vart i tidningarna flera gånger under min mammas uppxäxt...
Han tog sig friheter med min mamma och gjorde saker med henne som inte en pappa skall göra med sin dotter..
Detta hände min mamma när hon var 14 hon berättade detta för sina två äldre böder som först inte trodde på henne.
Men efter att dom gjort en lite fälla för min morfar som jag inte kommer ihåg nu så fick mina morbröder själva se hur han betedde sig mot henne..
Det slutade med att mina morbröder istort sett slog ihjäl sin egna pappa.
Dom slog honom så illa att ingen trodde han skulle överleva..
Ambulansen fick hämta honom sen pratade ingen med honom på 20 år...

Det tog inte stop med detta...
Det var så att en radioreparatör blev mördad en gång på 60 talet i sin butik...
Samma dag hade min mormor varit i butiken och lämnat in sin radio för att den var trasig...
Förr reparerade man sina apparater det gör man inte nu.. nu slänger man och köper nyttt...
Samma afton blev den stackars killen knivmördad...
Min morfar som inte var vid sina sinnens fulla bruk var övertygad att det var min momor som mördat honom..
saker och ting spårade ur..
Min morfar slutade gå till jobbet och lade all sin tid på att övervaka mormor..
Han terroriserade polisstationen varjedag och försökte få dom att anklaga min mormor att det var hon som var mördaren..
Detta pågick i månader /år,, till slut gick det så lång att polisen som hade samlat så mycket bevis..
Polisen köpte första sidan i GT där skrevs det..
KARL ÅBERG din fru mördade inte .......
Vi har fortfarande kvar detta urklippet från tidningen i familjen..
Men min sjuka morfar kunde aldrig släppa detta.
Han var övertygad om att hans fru var mördaren ända fram till sin död 79..

Men vi har trevligt ändå i familjen varje jul..
Vi har stora julträffar..I år var vi 21 vuxna och 7st barn..
Och ja vi hade massa öl och 2st nubbe per vuxen till middagen..
Och satan vad trevligt och kul vi haft...
Skyll inte på alkoholen skyll på människorna..

Allt hänger på kontroll och tro mig jag kommer från en galen familj
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
och en till och 34 till
  • Laddar…
Om byggahusredaktionen nån gång får för sig att göra en topplista över inlägg med mest otippade vändningar vill jag nominera detta. Jag var helt säker på att poängen var att man inte skulle dricka massa alkohol till jul, ända tills jag kom till sista stycket :)
 
  • Gilla
  • Haha
shomakie och 36 till
  • Laddar…
Undrar vilken bakfylleångest myrstacken har när han vaknar och läser sitt inlägg.
Fast å andra sidan verkar inte bakfylleångest vara den starka sidan i hans släkt.
 
  • Gilla
  • Haha
och en till och 13 till
  • Laddar…
D
Myrstacken Myrstacken skrev:
Tråkigt när inte folk kan kontrollera sitt alkoholintag...
Och jag lider med er....
Min farfar var periodare han var sjöman och pappa berättade att när han kom hem efter en resa köpte han en back sprit sen låg han en månad i sin säng och drack sprit tills han skulle ut på sjön igen.,.
Sådan uppväxt hade far min..
Men han har inga dåliga minnen så från sin pappa.. Hans pappa (min farfar)
Var alltid snäll som bara den, aldrig sträng och var nästan alltid med och lekte fast han var full...
Det var inte vanligt på den tiden att föräldrar var med ute och lekte med barnen men det gjorde farfar...
Fast han var som sagt alltif full..
Till slut tyckte pappa det var pinsamt att han var full när han kom upp i tonåren..
Farmor dog tyvär tidigt och det enda pappa hade var en full pappa som var utomlands halva året på fartyg och andra halvan var han hemma och full..
Dock var han aldrig otrevlig... Utan alltid snäll men det blev jobbigt för pappa ändå...

Min Morfar var nästan likadan skilnaden är att han inte var sjöman annars var det samma..
Min mammas minnen är att antingen var pappa på jobbet eller så låg han på kökssoffan full..
Min morfar var en sjuk människa han har vart i tidningarna flera gånger under min mammas uppxäxt...
Han tog sig friheter med min mamma och gjorde saker med henne som inte en pappa skall göra med sin dotter..
Detta hände min mamma när hon var 14 hon berättade detta för sina två äldre böder som först inte trodde på henne.
Men efter att dom gjort en lite fälla för min morfar som jag inte kommer ihåg nu så fick mina morbröder själva se hur han betedde sig mot henne..
Det slutade med att mina morbröder istort sett slog ihjäl sin egna pappa.
Dom slog honom så illa att ingen trodde han skulle överleva..
Ambulansen fick hämta honom sen pratade ingen med honom på 20 år...

Det tog inte stop med detta...
Det var så att en radioreparatör blev mördad en gång på 60 talet i sin butik...
Samma dag hade min mormor varit i butiken och lämnat in sin radio för att den var trasig...
Förr reparerade man sina apparater det gör man inte nu.. nu slänger man och köper nyttt...
Samma afton blev den stackars killen knivmördad...
Min morfar som inte var vid sina sinnens fulla bruk var övertygad att det var min momor som mördat honom..
saker och ting spårade ur..
Min morfar slutade gå till jobbet och lade all sin tid på att övervaka mormor..
Han terroriserade polisstationen varjedag och försökte få dom att anklaga min mormor att det var hon som var mördaren..
Detta pågick i månader /år,, till slut gick det så lång att polisen som hade samlat så mycket bevis..
Polisen köpte första sidan i GT där skrevs det..
KARL ÅBERG din fru mördade inte .......
Vi har fortfarande kvar detta urklippet från tidningen i familjen..
Men min sjuka morfar kunde aldrig släppa detta.
Han var övertygad om att hans fru var mördaren ända fram till sin död 79..

Men vi har trevligt ändå i familjen varje jul..
Vi har stora julträffar..I år var vi 21 vuxna och 7st barn..
Och ja vi hade massa öl och 2st nubbe per vuxen till middagen..
Och satan vad trevligt och kul vi haft...
Skyll inte på alkoholen skyll på människorna..

Allt hänger på kontroll och tro mig jag kommer från en galen familj
Härligt att du hade det bra, hur var det för barnen?

Svaret kanske går att hitta efter en snabb googling:

Skärmdump av en artikel med text om barns uppfattning av berusade vuxna och obehag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.mabra.com/halsa/sa-paverkas-barnen-av-berusade-vuxna-under-julen/6697501
 
  • Gilla
lodin92 och 19 till
  • Laddar…
Tycker inte där finns något att få bakfylleångest över.
Inte ens mängden sprit.
;)
 
  • Gilla
Daniel Larsson och 2 till
  • Laddar…
Finns väl inget bättre att se sina barn/barnbarn tindra med ögonen och glädje på julafton i nyktert tillstånd såklart.
 
  • Gilla
kattlucka och 16 till
  • Laddar…
A
även om en person kan verka styv i korken av någon anledning...
Så kan vi väl hålla igen på kommentarer om bakfylla eller sådant.. Då detta mest späder på aggressioner..

Det är fortfarande jul... låt oss få en trevlig sådan med trevliga diskussioner..
Vad ni gör i mellandagarna är annat..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 137805 och 6 till
  • Laddar…
Har aldrig förstått det där med att sitta å fyllna till på julafton... men det är ju för vissa ett jävla sug att dricka. Jag tar mig en lättöl till julmiddan å där stannar det. Julen ska vara barnens högtid.....
 
  • Gilla
  • Älska
blomknopp och 20 till
  • Laddar…
D
Jo man är verkligen imponerad av hur TS sköter det här med alkohol.

Här är ytterligare ett exempel från inatt på hur mysig TS blir efter några enheter:

Skärmdump av ett diskussionsforuminlägg med text om en konversation och en användarprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Incitament och 9 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
TS måste ha suttit med optima promille på Julnatten och surnat till på alla andra som inte kan hantera alkohol lika elegant som TS själv med familj. Samma inlägg postades i stora klagotråden:

[länk]
Kan väl också varit så att TS insåg att det blev lite väl mycket OT (dvs icke-gaaaaahhhh) i tråden och ville prata vidare om sina upplevelser av jul-fyllor på annat ställe...
 
  • Gilla
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
A
hör ni, vad vi vinner ni på detta?
OM nu vederbörande hade fått en liten skvätt för mycket.. Så blir inte pekpinnar eller så bättre på morgonen efter..

Låt detta bara vara en stund och njut av lugnet istället..

Finns andra saker att diskutera än en enskilds halt av intag..

ha en trevlig dag och fortsättning på julen.
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 6 till
  • Laddar…
Jag har inget emot att folk dricker på julafton.

Håll dig till en max 2 nubbar och en max 2 öl.
Dricker du dig berusad så att du blir förändrad och jobbig inför dina barn så är du en dålig förälder. Skämmer du som förälder ut dig inför dina barn så är du en dålig förälder, det är pinsamt för barnen.

Den regeln gäller alla årets 12 månader, kan du inte dricka måttligt i närheten av dina barn så drick inte.
 
  • Gilla
Anna_H och 15 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
”Barn tycker det är skrämmande när vuxna ändrar personlighet”
[länk]
Så, man får helt enkelt välja. Antingen är man nykter hela tiden, eller full hela tiden. Det senare är ju dock rätt jobbigt, bl.a ställa klockan innan barnen vaknar varje dag för att hinna uppnå en lagom nivå.
 
  • Haha
  • Gilla
kattlucka och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hör ni, vad vi vinner ni på detta?
OM nu vederbörande hade fått en liten skvätt för mycket.. Så blir inte pekpinnar eller så bättre på morgonen efter..

Låt detta bara vara en stund och njut av lugnet istället..

Finns andra saker att diskutera än en enskilds halt av intag..

ha en trevlig dag och fortsättning på julen.
Är benägen att hålla med efter att nattens senare inlägg dök upp.

För att återgå till ämnet i tråden så tog jag mig också någon öl i samband med maten igår. Dock med extra måttlighet. Sen när barnen slocknar blev det några enheter till när jag och frugan pustade ut i soffan. Riktigt mysigt jul för både stora och små tycker jag.
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.