Hej,
Har köpt en hussäng ditt dottern och meningen är att vi ska kunna ligga bredvid henne o natta henne.

Maxvikten är dock endast 100kg.
När vi lägger oss i sängen så låter ribbotten väldigt mycket och känslan är att man faller igenom när som helst.

Sängens mått är 90x190 så kan inte köpa en resårmadrass då det inte finns någon i det måttet.

Vad kan jag göra för att stärka upp så den tål mer vikt? Tacksam för all hjälp!
 
Beror på om det är fjädrande ribbor som ska vara flexibla eller om dom ska vara stumma. De flexibla jag sett var lite bågformade så dom var högre i mitten när dom var obelastade.
Är det vanliga stumma funkar ju masonitskiva, eller playwood som förstärkning, såga till i rätt mått och lägg dit.
Är det fjädrande kan du ev skruva på en list på varje sida så stödytan blir lite större på varje sida, och vara försiktig. Stödet gör att ribban kan böja sig mycket utan att den trillar mellan. Försiktigheten gör att du inte knäcker ribban. Har upplevt båda :cool:
 
M Mellanbarn skrev:
Beror på om det är fjädrande ribbor som ska vara flexibla eller om dom ska vara stumma. De flexibla jag sett var lite bågformade så dom var högre i mitten när dom var obelastade.
Är det vanliga stumma funkar ju masonitskiva, eller playwood som förstärkning, såga till i rätt mått och lägg dit.
Är det fjädrande kan du ev skruva på en list på varje sida så stödytan blir lite större på varje sida, och vara försiktig. Stödet gör att ribban kan böja sig mycket utan att den trillar mellan. Försiktigheten gör att du inte knäcker ribban. Har upplevt båda :cool:
det är fjädrade för den e böjda uppåt i mitten ☺️ Menar du på sidan där ribboten är fast? Så är plankorna idag.
 
  • Böjd träribba på en vit säng med galler, omgiven av leksaker och böcker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har lagt spånsskiva i våra sängar istället.
 
M Mortsken skrev:
Vi har lagt spånsskiva i våra sängar istället.
har du en bild och visa? Är totalt en nybörjare
 
Du kan byta ut ribbotten mot en skiva som du förstärker. Typ plyfa med extra limskruvade reglar tvärsöver.

Eller om du vill göra åverkan på nuvarande så kan du limskruva 2st 45x45 längsefter på undersidan så att fler ribbor bär eran vikt.
 
L Lutte skrev:
Du kan byta ut ribbotten mot en skiva som du förstärker. Typ plyfa med extra limskruvade reglar tvärsöver.

Eller om du vill göra åverkan på nuvarande så kan du limskruva 2st 45x45 längsefter på undersidan så att fler ribbor bär eran vikt.
Tack så mycket!
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Sängen håller nog för vikten. Värre om man exempelvis lägger all tyngd på en ribba med ett knä.
 
Intressant man kan bedöma om den håller utan att veta hur mycket någon väger. Svårt att komma i och ur genom att fördela vikten jämt. Ser inte riktigt ut som man kan rulla ur sängen...
 
Viss övervikt borde det mesta hålla för.
 
B larry78 skrev:
Intressant man kan bedöma om den håller utan att veta hur mycket någon väger. Svårt att komma i och ur genom att fördela vikten jämt. Ser inte riktigt ut som man kan rulla ur sängen...
"Sängliggaren" vet att sängen har en maxvikt på 100kg. Hade "sängliggaren" vägt betydligt mer hade hen troligen inte lagt sig i sängen. Hen har lagt sig i sängen och den höll tydligen dock med lite knakanden.
 
Det kan gå att hitta madrass i 190x90. Vi hittade "sydeuropeiskt mått" via Knattityd,en butik som säljer sängar som ser ut som racerbilar mm

/M
 
  • Gilla
A.Be
  • Laddar…
Jag har "moddat" en vanlig resårmadras från Ikea. Har helt enkelt tagit bort en fjäderrad (i mitt fall två rader för att få ca 190cm) och skruvlimmat tillbaka ramdelen på kortsidan. Har funkat finfint i flera år.
 
  • Gilla
A.Be
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Jag har "moddat" en vanlig resårmadras från Ikea. Har helt enkelt tagit bort en fjäderrad (i mitt fall två rader för att få ca 190cm) och skruvlimmat tillbaka ramdelen på kortsidan. Har funkat finfint i flera år.
Varför?
 
raveper raveper skrev:
Varför?
Var för att få plats med min dotters säng mellan två väggar på landet. Gick precis efter operationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.