Hejsan.
Jag söker ett beslag som jag inte vet om det öht finns, till en skafferidörr.
Det är draglådor inuti, och en skjutdörr till höger om skafferiet.
Öppnas dörren för lite kommer det att bli märken på insidan dörren när jag drar ut lådorna. Och det vore bra om beslaget spärrade skafferidörren att öppnas för mycket så den inte slår i skjutdörren.
Alltså typ något "klickläge" där man känner att dörren öppnats tillräckligt. Finns det något sådant?

/Höghus

Öppen skafferidörr med draglådor inuti, vid sidan av en skjutdörr, behov av beslag som hindrar märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit skafferidörr delvis öppen, nära en vit skjutdörr, med synligt gångjärn och dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde finnas, vet dock inte vad ett så t skulle heta.

Annars kan man ju göra en enkel variant själv med en rundstav, lite skruv, gångjärn och en skåra i rundstaven.. men kanske inte tillräckligt snygg :)
 
A
Kan du inte sätta en klaffhållare horisontellt i ovankant då? Det är ju inte speciellt elegant, men de gör sitt jobb.
Metallisk klaffhållare med fästplattor för horisontell montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Borde finnas, vet dock inte vad ett så t skulle heta.

Annars kan man ju göra en enkel variant själv med en rundstav, lite skruv, gångjärn och en skåra i rundstaven.. men kanske inte tillräckligt snygg :)
Jag uppfinner gärna saker som inte går att köpa, men jag har för många projekt just nu tyvärr. Vill helst köpa om det finns.

/Höghus
 
mowatom skrev:
Kan du inte sätta en klaffhållare horisontellt i ovankant då? Det är ju inte speciellt elegant, men de gör sitt jobb.
Bra tips men det blir svårt att använda.
Beslaget måste isf skruvas i botten på skafferiet, och jag antar att man måste pilla på den för att kunna stänga.

/Höghus
 
A
Höghus Höghus skrev:
Bra tips men det blir svårt att använda.
Beslaget måste isf skruvas i botten på skafferiet, och jag antar att man måste pilla på den för att kunna stänga.

/Höghus
Det måste man egentligen inte, men vid horisontellt montage kan den ju välja att vika sig åt fel håll. Urdum idé, tar tillbaka allt:oops:
 
Du ser ju ut att ha lite plats under nedersta låda så man kanske kan sätta en gasdämpare i underkant av dörren.

Vit köksskåpsdörr öppen med tomrum under nedersta lådan markerat, lämpligt för gasdämpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gasdämpare på 8 kg med monteringsbeslag mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske denna kan vara något:
https://www.specialbeslag.se/produkt/gasfjader-8-kg/
 
P-plats P-plats skrev:
Du ser ju ut att ha lite plats under nedersta låda så man kanske kan sätta en gasdämpare i underkant av dörren.
Också en bra ide. Men jag tror dämparen kommer att trycka upp dörren, den behöver nog lite lagom mottryck.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Också en bra ide. Men jag tror dämparen kommer att trycka upp dörren, den behöver nog lite lagom mottryck.

/Höghus
Mmmm...
Så är det nog...
 
Ett snöre och två häftstift då. Öppna tills det tar emot i snodden, inga klick dock.
Sätter du den i överkant fastnar den inte mellan skåp och lucka men du trasslar in sig i den istället..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ett snöre och två häftstift då. Öppna tills det tar emot i snodden, inga klick dock.
Sätter du den i överkant fastnar den inte mellan skåp och lucka men du trasslar in sig i den istället..
Jo, kanske nåt sådant, fast häftstift är nog lite klent. Som du säger, det löser bara halva problemet.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Jo, kanske nåt sådant, fast häftstift är nog lite klent. Som du säger, det löser bara halva problemet.

/Höghus
Kludd! Tuggummi! :)
 
boschkenta
Alternativt kanske möbeltassar på sidan lådorna? Då gör det inget om den inte är helt öppen.
 
boschkenta boschkenta skrev:
Alternativt kanske möbeltassar på sidan lådorna? Då gör det inget om den inte är helt öppen.
Absolut en bra ide.
Jag har köpt läderremmar som skall bli handtag med tanken att dom även kommer fungera som dämpare mot skjutdörren.
Provmontering i morgon för att få rätt utstick.

/Höghus
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Det finns färdiga dörrbromsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.