Tomtebo skrev:
Tycker det är lättare att skruva med längre avstånd...

Me too... Som sagt. Det blev lite fel :)
 
Det blev terminaler från Outdoorspeakerdepot. Tyvärr passar de ju inte utan lite meck i svenska apparatdosor. Någon som vet om man kan komma över den amerikanska varianten J-Box i Sverige ?
 
Fungerar inte de dosorna som Hembiobutiken säljer?
Länk till dem finns på förra sidan.
 
Jo, men dom är ganska dyra.
Tror dessutom inte att dom passar i vanliga svenska kopplings- eller apparatdosor.
 
Jag har liknande de Elko som syns ovan, men med dubbla uttag. Din uttag, inte något svindyrt, förgyllt paller.. :)
 
Snyggt med egna kontakte. Allt måste inte köpas. :)
 
Håller på att renovera hemma och har dragit vp-slangar i väggarna. Hade tänkt mig vanliga högtalarterminaler vid högtalarna och även bakom tv-bänken. Men hittade sen den här som passar alldeles utmärkt bakom tv-bänken.

eBay: 6.2 Home Theater Connection Wall Plate-White or Ivory (item 270117290240 end time May-14-07 07:40:56 PDT)

Lite billigare än Outdoorspeakerdepot men framför allt mycket billigare frakt.

Kommer nog leta upp något i samma stil att ha bakom högtalarna också istället för de fula svarta terminalerna.
 
  • 227193.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ELFA 42-309-34

Varför inte speakon kontakter, tål stryk och isolerade

Prototypen
 
I keystone serien finns gott om olika uttag och eftersom det är en så vanlig standard så är ramarna inte svindyra (om man inte måste ha eljo trend).
 
Speakon morgon, middag och kväll. Det är ju faktiskt det enda vettiga högtalarkontaktdonet när det verkligen gäller. Jag hade dessutom aldrig velat ha exempelvis två stora oisolerade förgyllda banan-honor sittande på väggen...
 
phl skrev:
Speakon morgon, middag och kväll. Det är ju faktiskt det enda vettiga högtalarkontaktdonet när det verkligen gäller. Jag hade dessutom aldrig velat ha exempelvis två stora oisolerade förgyllda banan-honor sittande på väggen...
Speakon är ju klockrent, enkelt hållbart och säkert..........när man riggar PA för en spelning. Ser ju gräsligt ut för hemmabruk. Dessa lösningar ovan är ju helt ok utseendemässigt och tillverkas de väl är de troligtvis helt ok ur ljudsynpunkt också. Den riktige audiofilen kontakterar dock inte i onödan. Alltså färdigt kablage hela vägen, inga dosor.

Själv har jag Renovavarianten av ovan föreslagna hemmagjorda kontakter, liknande dessa
http://www.prisjakt.nu/visa_galleribild2.php?pic_id=23712&pic=.jpg
 
Är inte på något sätt audiofil men tycker att har man nu lagt ner så mycke energi på bygget av rummet med färdiga ställen att ha högtalare på så tycker jag det snyggaste är med bara utsläpp från ett rör eller möjligen en dosa. Och då slipper man ju en kontakt som kan förstöra ljudet oxå eller 2 blir det ju.
 
snuttjulle skrev:
Är inte på något sätt audiofil men tycker att har man nu lagt ner så mycke energi på bygget av rummet med färdiga ställen att ha högtalare på så tycker jag det snyggaste är med bara utsläpp från ett rör eller möjligen en dosa. Och då slipper man ju en kontakt som kan förstöra ljudet oxå eller 2 blir det ju.
Så här gjorde jag med videokablaget till projjen, just för att inte kontaktera i onödan. Det är kanske inte världens finaste, men det stör inte funktionen på något sätt genom att jag ska ge mig på att löda egna kontakter. Särskilt HDMI-kablage är ju väldigt känsligt. På avstånd syns inget av den blå insidan av apparatdosan.

http://hem.bredband.net/b534741/Bild 077.jpg
 
toka skrev:
Det blev terminaler från Outdoorspeakerdepot. Tyvärr passar de ju inte utan lite meck i svenska apparatdosor. Någon som vet om man kan komma över den amerikanska varianten J-Box i Sverige ?
Vad skiljer mellan svenska och amerikanska apparatdosor? Hade tänkt ha amerikanska högtalarterminaler i svenska apparatdosor nämligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.