Har en cirkulationspump i mitt badrum som styr golvvärmen (vattenburen), men den är av okänd tillverkare och går inte att justera förutom en termostat. Men pga dess placering som är undangömd så tycker jag termostaten går lite bärsärkagång och även om värmen är behaglig för det mesta så kan det bli för varmt eller kallt vissa dagar.

Min fråga är alltså om jag kan skaffa en digital termostat med en extern givare, tror ni valfri termostat skulle passa och tror ni det är lätt att montera?

Bifogar en bild :)
 
  • En cirkulationspump med termostat monterad i ett trångt utrymme med vita kakelväggar och ljusgrått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital med extern givare vet jag inte om det finns till just den typen av reglerventil.

Här är en analog termostat med extern givare, har inte koll på om den passar rakt av eller om det måste till en adapter, denna typ av termostat finns flera olika typer,
https://www.vvsochbad.se/lk-termostat-m60-5-m-kapillarrorsforbunden-rumsgivare-366097

Här är en elektrisk termostat med trådlös givare, den är tyvärr antingen helt stängd eller fullt öppen, så det blir svängningar golvtemperaturen,
https://www.vvsochbad.se/uponor-fluvia-t-traadlost-reglerset-push-12fluvia-push-12-594106
vet inte här heller om den passar rakt av till din reglerventil.
 
Det ser ju ut att vara en någorlunda normal termostat. Jag bytte nyligen termostat på mina vattenburna vanliga radiatorer till Tado, och jag tror det skulle fungera med en sån termostat och en separat givare. Du behöver också deras basstation. Förslagsvis köper du startpaket med basstation och termostat, och kompletterar med en givare. (Jag upplever att de har dålig kvalitetskontroll, så kolla att allt fungerar när du får det och returnera eller kontakta dem vid fel. Om du ska kontakta dem kräver de bilder och ibland videos för att göra något, kan därför vara enklare att reklamera till butiken så slipper man det.)

Det kan vara billigare med en termostat med extern givare, men då får du en sladd och du förlorar möjligheten att styra värmen från telefonen eller på schema, om du nu skulle vilja det.

Justja, Tadotermostaten kommer med en massa adaptrar, så du kan förmodligen koppla ihop det hela utan något ytterligare. Adaptrarna är dock rätt fula. I din installation spelar det nog mindre roll då det är under ett skåp.
 
S Svante Svenson skrev:
Det ser ju ut att vara en någorlunda normal termostat. Jag bytte nyligen termostat på mina vattenburna vanliga radiatorer till Tado, och jag tror det skulle fungera med en sån termostat och en separat givare. Du behöver också deras basstation. Förslagsvis köper du startpaket med basstation och termostat, och kompletterar med en givare. (Jag upplever att de har dålig kvalitetskontroll, så kolla att allt fungerar när du får det och returnera eller kontakta dem vid fel. Om du ska kontakta dem kräver de bilder och ibland videos för att göra något, kan därför vara enklare att reklamera till butiken så slipper man det.)

Det kan vara billigare med en termostat med extern givare, men då får du en sladd och du förlorar möjligheten att styra värmen från telefonen eller på schema, om du nu skulle vilja det.

Justja, Tadotermostaten kommer med en massa adaptrar, så du kan förmodligen koppla ihop det hela utan något ytterligare. Adaptrarna är dock rätt fula. I din installation spelar det nog mindre roll då det är under ett skåp.
Tack! Jag testade skruva av den och mycket riktigt är det en vanlig termostat.

Svante, jag har kollat lite på Tado nu och den verkar passa bra. Lite dyr, men snygg extern givare och det är mycket värt…

men en Tado-fråga: mitt behov är mycket mindre än det Tado erbjuder, allt jag vill göra är ju att styra tempen i rummet. Det krävs tydligen en internetbrygga för att sätta upp allt och det är ju ok, men kan jag sedan koppla ur internetbryggan och köra detta offline?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.