Börja med att ta dit någon snickare eller liknande som kan ge ett omdöme på plats. Leta samtidigt upp någon som sågar laduvirke för att få en prisuppfattning vad något så när passande virke kostar. Iofs inget fel med modernare virke då det när du river kommer att framkomma att man tog virke från när repetitionerna behövde göras så kulturhistoriskt är det minst lika rätt att köra med limträbalkar och standarddimensioner som att försöka köra tidstypiskt.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag skulle säga att det är ett hel felaktigt påstående. Vad av det där ska TS än spara om han bygger om det till garaget? Taket ser förvisso bytt ut men inte rakt.

Jag tror det blir minst lika dyrt att renovera och tar mycket längre tid.
stommen står där redan och klart det behövs mer reglar invändigt men blir betydligt billigare än att köpa reglar till en hel byggnad.
 
mickewest mickewest skrev:
stommen står där redan och klart det behövs mer reglar invändigt men blir betydligt billigare än att köpa reglar till en hel byggnad.
Panelen ser slut ut. Taket ser förvisso ganska nytt ut men inte rakt. Takkonstruktionen är gissningsvis för klen för att bära upp mer vikt från virke och isolering och ökad snölast med takrasskydd framför porten.

Stommen ser inte mycket ut för värden. I ett garage vill man ha isolering. Dessutom står den på marken. Garage tänker jag innefattar platta.

Det där sparar man inte av ekonomiska skäl om man vill ha ett hyfsat garage. Möjligtvis för att man vill bevara det. Ser Dessutom väldigt lätt ut att riva.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Panelen ser slut ut. Taket ser förvisso ganska nytt ut men inte rakt. Takkonstruktionen är gissningsvis för klen för att bära upp mer vikt från virke och isolering och ökad snölast med takrasskydd framför porten.

Stommen ser inte mycket ut för värden. I ett garage vill man ha isolering. Dessutom står den på marken. Garage tänker jag innefattar platta.

Det där sparar man inte av ekonomiska skäl om man vill ha ett hyfsat garage. Möjligtvis för att man vill bevara det. Ser Dessutom väldigt lätt ut att riva.
Jag sa inte att ha skulle behålla panelen utan stommen och att det behövs mer reglar i den.
Sen kan man gjuta i en byggnad har själv gjort det visst är det lättare att bara gjuta platta utan en byggnad som är i vägen men det går.
Har man bra med pengar är det bara att slå ner och bygga nytt annars sparar man in endel med att byggga av det som finns
 
mickewest mickewest skrev:
Jag sa inte att ha skulle behålla panelen utan stommen och att det behövs mer reglar i den.
Sen kan man gjuta i en byggnad har själv gjort det visst är det lättare att bara gjuta platta utan en byggnad som är i vägen men det går.
Har man bra med pengar är det bara att slå ner och bygga nytt annars sparar man in endel med att byggga av det som finns
Har du tittat på bilderna? Om så, hur många reglar ser du? Jag räknar till 1 på gaveln, utöver hörnen då. Dessutom för klena för att rymma vetig isolering. Att genomlida att gjuta pallar under väggarna för att återanvända en handfull reglar av dålig dimension tycker inte jag känns rimligt.
 
jag håller med till viss del men det blir i alla fall billigare att bygga på det han har.
Vill han ha ett snyggt villa garage bredvid grannen bör han slå ner men är det på landet bredvid äldre byggnader tror jag det duger länge även om taket inte är spikrakt.
Allt beror på ägarens plånbok.
 
Jag röstar för att behålla och renovera eller bygga nytt bredvid.
Men om du ändå vill riva. Kolla upp vad du faktiskt får bygga. Kanske får du inte bygga nytt så stort som du vill?
 
mickewest mickewest skrev:
jag håller med till viss del men det blir i alla fall billigare att bygga på det han har.
Vill han ha ett snyggt villa garage bredvid grannen bör han slå ner men är det på landet bredvid äldre byggnader tror jag det duger länge även om taket inte är spikrakt.
Allt beror på ägarens plånbok.
Vi får nog enas om att vara oeniga här, även om du har fel;)

Kan kan sträcka mig då långt som att det går att spara en del pengar om TS antingen är helt obrydd om resultatet eller beredd på att lägga obegränsat med merjobb. I det sista fallet gissar jag att vi snackar tusenlappar, max.

T.ex. ser det ut som att syllen står på backen. Jag gissat att delar behöver bytas. Det finns ingen vindduk bakom spikläkten. Bort med skiten och gör om. Takkonstruktionen ser klen ut och taket är snett. Jag skulle inte våga sätt snörasskydd. Kanske lite drygt att skotta takraser varje gång det söar (beroende på vart man bor).

Du som har gjutit en platta under ett befintlig hus måste ju kunna beskriva hur drygt det är. Ska ju grävas rätt djupt för att få ner singel och isolering. Lyfta huset lär ju bli både fult och opraktiskt när det är ett garage.

Om Ts gillar formen och stuket i övrigt är det ju bara att bygga i samma form och stuk. Det enda man kommer att se av ladan om han renoverar den är ju ny panel, ett svart tp20 tak och nya portar. Bygger han om det kan han ju kosta på ett snyggare tak för att förstärka den gamla känslan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.