A
Hej!

Tänker bygga ett enkelt laduhus som fritidshus och skulle vilja sätta in några balkar för syns skull. Stockar alltså. Tanken är att i övrigt försöka göra så det ser ut som ett renoverat gammalt torp - dock en storlek större kanske. :)

Men till frågan: tror ni det på något sätt blir problem för huset att sätta in tunga stockar? Jag måste kanske regla upp extra i väggarna precis under? Ska dom med i bygglovshandlingarna eller kan ja sätta upp dom ändå? Huset kommer vara 16,8*7,2m yttermått. 4m högt. Kanske lägger in två stora i vardagsrummet och sedan några mindre i rummen.

Tacksam för riktiga svar. Trista forumtomtar undanbedes vänligt men bestämt.
 
Går å göra på ett enkelt vis. Faktiskt trovärdiga
Mörk träbalk på en onlinebutiks produktsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Tänker bygga ett enkelt laduhus som fritidshus och skulle vilja sätta in några balkar för syns skull. Stockar alltså. Tanken är att i övrigt försöka göra så det ser ut som ett renoverat gammalt torp - dock en storlek större kanske. :)

Men till frågan: tror ni det på något sätt blir problem för huset att sätta in tunga stockar? Jag måste kanske regla upp extra i väggarna precis under? Ska dom med i bygglovshandlingarna eller kan ja sätta upp dom ändå? Huset kommer vara 16,8*7,2m yttermått. 4m högt. Kanske lägger in två stora i vardagsrummet och sedan några mindre i rummen.

Tacksam för riktiga svar. Trista forumtomtar undanbedes vänligt men bestämt.
Jag kan inte tänka mig att det blir nått problem för huset, att sätta en stående regel under var ände på stockarna verkar klokt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Den där fejkbalken verkar dyrare än riktig dito, men det är svårt att få tag på byggtimmer i med tillräcklig längd för ändamålet, men skarva går ju på ett snyggt sätt. En 100x150 på 7 meter väger inte särdeles mycket, men infästningen kan bli knepig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Den där fejkbalken verkar dyrare än riktig dito, men det är svårt att få tag på byggtimmer i med tillräcklig längd för ändamålet, men skarva går ju på ett snyggt sätt. En 100x150 på 7 meter väger inte särdeles mycket, men infästningen kan bli knepig.
Varför skulle infästningen bli knepig? Det är väl bara att lägga stocken/ balken på stående reglar och skråskruva innan man gipsar väggarna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack för alla svar! :)

Kommer ha 45*195 reglar i väggarna. Kan jag sätta in en extra under bara tro? Eller två? Kanske två med små klossar i mellan med 60 cc ner till golvet? Vad tror ni? Hur skulle ni gjort?

Och som sagt, tror ni jag behöver rita in dom på något sätt i bygglovet? Vad tror ni kvalitetsansvarig kommer säga? (har dock ej kommit så långt att jag kan fråga hen)
 
En extra regel under var balkände bär nog, ska du ha väldigt långa och tunga stockar kan du ju slå ihop ett par tre reglar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag skulle avverkat och bakat lämpligt virke nu, lagt det luftigt tills det var dags för montage.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
En extra regel under var balkände bär nog, ska du ha väldigt långa och tunga stockar kan du ju slå ihop ett par tre reglar
F fribygg skrev:
Jag skulle avverkat och bakat lämpligt virke nu, lagt det luftigt tills det var dags för montage.
Tack för svar! :) Ska titta med sågverk osv i närheten efter julen tänkte jag. :)
 
Tänker du runda stockar eller blockat virke?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Tänker du runda stockar eller blockat virke?
Blockat. Sedan någon som håller ihop dom rakt över med någon snygg bult eller liknande är tanken. :)

EDIT: tanken är att få det att se ut som det är en timmerstomme. :)
 
Då får du nog specialbeställa, inte många klarar såga de längderna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Då får du nog specialbeställa, inte många klarar såga de längderna
Ska ha saxstolar. Det kanske går att göra en snygg skarv och sätta några / någon rakt upp som man fäster i stolen också? :) OBS! Är super rookie vad gäller det här. Går bara efter vad jag sett. Vill ju inte ha hängande tak hehe. Men tänker att det inte blir allt för mycket tyngd på takstolarna när man avlastar på sidorna? :)
 
  • Gilla
Jensbrorsson
  • Laddar…
Då måste du nog ha konstruktör och byggnämds godkännande om du ska börja hänga balkar i takstolarna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Då måste du nog ha konstruktör och byggnämds godkännande om du ska börja hänga balkar i takstolarna
Ok det är så pass alltså. Men om jag inte gör det då? Utan lägger den på extra väggreglar bara? Och lyckas få något sågverk att leverera 7m. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.