Är det någon som har erfarenhet av att riva väggar av lättbetong (siporex)?
Jag har två gavelspetsar som skall tas ned och funderar över lämpliga verktyg.
Behöver man maskin typ borrhammare eller går det att såga i detta material?
 
Skaffa dig en lättbetongsåg kanske.... ser ut som en vanlig fogsvans med rejäla hårdmetalltänder. Kostar 2-300:- ungefär. Annars är ju alltid slägga kul !! ;D ;D ;D
 
Tack för det MrMagic, det är ju suveränt om det funkar.
 
Lånar denna tråden lite... jag ska riva en lättbetongvägg och jag tänkte köra med tigersåg. Klarar jag mig med vanliga blad för trä eller måste jag köra med metallblad?

Väggen är 75 mm tjock så längden på blad spelar ju en viss roll, funkar ju inte med för kort.
 
Har rivit en del väggar i vårt 60-tals lättbetoghus och det funkar bra med en gammal avdankad fogsvans (sågtänderna mår ju inte så bra av detta material ;-)). Ska du riva mycket så kanske det är befogat med en grovtandad lättbetongsåg som tuggar lite snabbare och håller längre...
 
Jag ska ta ner 6,5 m2 vägg och stycka det i småbitar så det får plats i bilen... det kommer därför bli ganska mycket sågning så det var därför jag tänkte köra med en tigersåg eftersom det lär gå fortast.
 
Kör med så grovtandiga blad som möjligt, jag rev en lättbetongvägg för att par veckor sedan och visst fungerar det med metallblad men det går bra mycket fortare med blad med grova tänder.
 
Igår köpte jag en Tigersåg på Rusta för 299 kr. Det följde med ett trä och ett metallblad men jag köpte även ett kit med en massa blad.

Jag börjar med träbladet så får jag se hur det går!
 
Tigersåg är hopplöst för siporexväggar - det dammar för mycket. Fogsvans eller fogsvans avsedd för lättbetong funkar utmärkt.

Jag har tagit upp för 4 fönster och en altandörr + rivit några väggar i siporex och fogsvans har varit enklast. Det sitter ju också armering i elementen (?) och då kör man sönder bladen på tigersågen (förutom att dom blir väldigt slöa av sågandet i siporexen (fogsvansen har så stora tänder så den klarar jobbet bättre).

Jag har delat väggarna på mitten och sedan vertikalsågat så stora bitar jag tror mig kunna lyfta (typ 0,6x1,2 m).
 
Tack för tipset! Kanske får skippa tigersågen då...

Kan väggen vara av något annat än siporex?
- väggen är från 1979 och "massiv" (inga skivor eller liknande)
- lätt att borra igenom med en vanlig träborr och då får man ett gråvitt "pulver"
- bra ljudisolering

Något bra tips på hur man ska börja med fogsvansen? Det underlättar ju om man har ett starthål att utgå från. Tigersågen vill jag helst inte använda eftersom jag fortfarande har öppet köp på den.

Jag måste nog stycka bitarna i 0,8 x 0,6 m för att få in dom i bilen. Så det blir mycket sågning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.