Vi har såpskurat golv i köket (renoverat 2005). Huset (& golvet) är från 1929. Efter slipning skurade jag in det ett tiotal ggr med linoljesåpa innan vi tog det i bruk. Vi har 3 barn & 2 katter, märken blir det, men efter varje skurning så sväller träet upp igen & blir lika fint! Fläckar av spill är inget stort problem, kan bero på att vi använder just linoljesåpa som är fetare än annan såpa + att vi tar i tu med fläcken direkt. Ljuvligare golv att gå på med bara fötter finns inte (man lär sig efter ett tag hur man ska gå för att inte få flisor...!). Har likadana golv i hela huset (förutom alldeles innan för ytterdörren där vi har skiffer).
Rekommenderas!!!
 
W
Har massivt oljat furugolv i köket. Vansinnigt gött att gå på och trotts att det är vitoljat så är fläckar absolut inget problem. Ju mer fläckar och märken dessto finare blir golvet. Jag tappade en hushållsassisten från köksbänken ner i golvet (model äldre, alltså svin tung). Landade givetvis på kanten och gjorde ett grymme jack i golvet. På med vatten och lite strykning och nu e det omöjligt att se var monstret slog ner.
Har även tappat en 3 meter lång marmor fönsterbänk ner för en liten trappa och rätt i golvet med kanten före. Jackat lagades på samma sätt men krävde lite, lite slipning och jacket e som bortblåst.
Helt klart praktiska golv, men de flesta har glömt bort detta (alt vet inte om det).

Sten, klinkers etc går fet bort, har haft detta oxo och det e så jäkla hårt att stå på så att man antingen får ha skor på sig eller sitta ner om man ska jobba länge i köket.
 
Enterprise
Lånar tråden lite, hoppas det går bra.

Vi har precis som JonJen en öppen planlösning med kök och stort vardagsrum i ett. Vår avsikt är att lägga in parkett (ek) men frågan är om vilket som är att föredra, oljat eller lackat? Båda har sina fördelar.... Finns det någon mer erfarenhet av detta?
 
Härligt att höra så goda erfarenheter av "riktiga" golv. Kanske blir det sådant nästa gång, om sisådär 25 år om vårt nuvarande laminatgolv håller sig som det gjort hittills. Vi har limmat Pergo "näst bästa" vad nu varianten hette. Har legat i sju år och vi är inte direkt bäst i världen på att ta hand om spill direkt och går alldeles för ofta med skorna genom huset. Resultat hittills? Ser nästan ut som nytt. Ett litet märke av något stort vi tappat men jag kommer knappt ihåg vart det är längre. Sågklingan från skärmaskinen bara studsade utan att det syns...

Alltså, väldigt nöjda med vårt "fuskgolv" som ser riktigt bra ut och även om det inte är riktigt lika härligt som riktigt trägolv så inbillar jag mig att det är tåligare när man kommer in med blöta fötter från badet mitt i natten och inte är så jättesugen på att torka upp ordentligt innan man går och lägger sig. Don efter person och laminat passar våra behov. Jag tror dock att man ska ha limmat/clickguard i kök, och kanske överallt för den delen.
 
Har hunnit med ganska många köksgolv i mitt liv och ville absolut ha riktiga granplank i bottenvåningen i nybygget men det blev alltför dyrt pga platta på mark & golvvärme (grangolv i hela övervåningen dock - verkligen lättskött och härligt att gå på med bara tassar). Jag har nu stengolv i köket och tycker inte det är optimalt - däremot estetiskt. Eftersom du har öppen planlösning har du redan i tråden fått förslag om att infoga ett tåligare material i parketten just vid köksarbetsbänkarna - det kan bli väldigt fräsigt. Sten eller parkett är inte praktiskt. Nyare versioner av det gamla korkoplastgolvet har nu kommit och det är helt underbart arbetsgolv i just kök. Visserligen inte så billigt men det blir i så fall inte så stor yta. Såå lätt att hålla rent, bra svikt för trötta fötter, mjukt, skönt och väldigt tåligt. Varmt också på sommaren då man inte kör golvvärmen. Funkar utmärkt för både barn och hundar och allt går inte sönder som man tappar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.