Hej!

Har sedan igår ett konstant susande, tinnitusliknande ljud i lägenheten, mest påtagligt i hallen. Tänkte först att det var något med elen eller ventilationen, men inga åtgärder verkar göra det minsta för ljudet. Så slog det mig att grannen ovanför har borrat en del de senaste dagarna, kan det ha något med saken att göra? Känns långsökt. Ni får nog hålla mobilen vid örat för att höra det men går inte att ta miste på i verkligheten.
 
  • Gilla
Adde-hstd och 1 till
  • Laddar…
M OscarEricsson1 skrev:
Tänkte först att det var något med elen eller ventilationen, men inga åtgärder verkar göra det minsta för ljudet.
Ventilationen är nog det första man gissar på. Vad har du provat för åtgärder? För att bekräfta/utesluta ventilationens inblandning är väl det enklaste att helt stänga av all ventilation i huset en kort stund. Här måste du antagligen få hjälp av fastighetsskötare eller någon liknande person.
 
Vad gör grannen? Kanske de bygger nytt badrum och har någon byggfläkt på? Annars finns det appar att ladda ner som mäter db, då kanske du kan spåra vart ljudet kommer ifrån.
 
MrJay
”Ventilationsstammen” går i de allra flesta fall till alla lägenheter så om en av er har gjort någon åtgärd (satt för ventilationen, borrat ett hål i den, kopplat en fläkt trots att man inte får, etc..) påverkar det alla. Kontakta styrelsen så får HSB/Riksbyggen eller vem ni nu har åka ut och undersöka.
 
Magnus E K
Har varit med om såna ljud från vattenburna värmesystemet. Kan t ex vara en termostatventil hos granne eller i källaren som behöver bytas ut.
 
Oj, stort tack för allt engagemang. Förhörde mig med styvmor idag och hon nämnde också att hon hade ett liknande ljud när det var något med de vattenburna elementen. Allt som sägs med ventilationen känns också rimligt. Kommer inte vara hemma de närmaste dagarna men så snart julen är över ska jag ta tag i detta. I värsta fall får man ta det med föreningen/vaktmästarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.