Hej. Min svärmor har köpt en nyproducerad bostadsrätt. På planritningen, som ju är i princip det enda hon har haft att gå på inför köpet, så är det fyra garderober utritade. Nu när hon flyttat in är det bara dom garderoberna som jag ringat in i blått som faktiskt finns. Får man göra så? Jag har alltid tolkat garderober på planritningar som något som faktiskt ska finnas där i verkligheten, är det fel?
 
  • Planritning av en bostad med fyra garderober markerade, varav två ringade i blått som faktiskt finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitekten vill visa hur man tänkt med förvaringen. Borde väl finnas en spec på utrustningen i övrigt, diskmaskiner etc.
 
Lite märkligt är det, men samtidigt har de ju ritat in möbler också, de fanns inte heller där förmodar jag.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det var inte tillvalsmöjligheter då?
Skjutdörrsgarderoben i stora sovrummet hade man gärna sett på plats när man flyttade in...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Lite märkligt är det, men samtidigt har de ju ritat in möbler också, de fanns inte heller där förmodar jag.
möbler finns ju oftast med på en visning inför försäljning i en lgh. Dom ingår då ej i köpet. Det gör ju dock garderoberna som finns på visningen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
möbler finns ju oftast med på en visning inför försäljning i en lgh. Dom ingår då ej i köpet. Det gör ju dock garderoberna som finns på visningen.
Känns ju inte som det varit en visning på detta när det är nyproduktion.
F Froyd skrev:
På planritningen, som ju är i princip det enda hon har haft att gå på inför köpet, så är det fyra garderober utritade.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det var inte tillvalsmöjligheter då?
Skjutdörrsgarderoben i stora sovrummet hade man gärna sett på plats när man flyttade in...
Så vitt jag vet har hon inte haft några tillvalsmöjligheter. Dessutom går det inte att få in en skjutdörrsgarderob där längre, det är någon sorts ventilationsschakt eller liknande som byggts där som delar upp den väggen i två i princip omöjliga storlekar. Känslan är att dom insett att det saknades ventilation efter ritningen gjordes och så har man då placerat den på det sämsta möjliga sättet.

Det är mycket annat i lägenheten som är fel på riktigt eller hur man ska säga, jag var mest bara nyfiken kring denna aspekt då jag inte kan någonting om bostadsrätter. Jag jämförde bara med när jag köpte hus, på den planritningen var garderoberna inritade och ingick så givetvis även i köpet, trots att det tekniskt sett var garderob som en hade kunnat montera ner och ta med sig om man varit sån. Men garderober räknas väl som fast inredning i hus, precis som kyl och frys? Är det annorlunda i en bostadsrätt?
 
Nej, det är inte annorlunda i en bostadsrätt vad gäller garderober och skåp. Men i nybyggda bostadsrätter brukar tyvärr bostadsbolagen reservera sig för ändringar o.d. under byggtiden. Ni bör lösa avtalet noga - vad specificerades och hur mycket har de rätt att avvika?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag ska försöka leta reda på det. Det är ett litet flyttkaos plus en otrolig virrig svärmor så vi får se hur bra det går.
 
K Kane skrev:
Känns ju inte som det varit en visning på detta när det är nyproduktion.
Självklart inte. Det var dock en jämförelse mot hur det kan vara på en visning av lgh. Dvs både garderober och möbler finns då i lgh men endast garderoberna ingår i köpet.

Samma här, i och med att både möbler och garderober finns på ritningen så bör då gardroberna ingår men ej de fiktiva möblerna.
 
R Robin Wahlman skrev:
Självklart inte. Det var dock en jämförelse mot hur det kan vara på en visning av lgh. Dvs både garderober och möbler finns då i lgh men endast garderoberna ingår i köpet.

Samma här, i och med att både möbler och garderober finns på ritningen så bör då gardroberna ingår men ej de fiktiva möblerna.
Då var det lite off-track.
 
Normalt brukar det vara att allt som är heldragna linjer ingår och streckade är tillval/ eller förslag på möblering. Men i ditt fall är ju möblerna heldragna så det är svårt att säga
 
I många fall brukar man få en planlösning som heter något i stil med kontraktshandling när affären är färdig. Den brukar vara omöblerad så att man tydligt kan se vad som ingår.
Men jag skulle i alla fall säga om det inte står något annat runt ritningen att alla garderober räknas som fast inredning och borde vara på plats.
Ni kan ju i värsta fall ta fram bygglovshandligen och räkna antal garderober där, det antalet borde ni ha ”rätt” till.
 
C Chomp_Shark skrev:
I många fall brukar man få en planlösning som heter något i stil med kontraktshandling när affären är färdig. Den brukar vara omöblerad så att man tydligt kan se vad som ingår.
Men jag skulle i alla fall säga om det inte står något annat runt ritningen att alla garderober räknas som fast inredning och borde vara på plats.
Ni kan ju i värsta fall ta fram bygglovshandligen och räkna antal garderober där, det antalet borde ni ha ”rätt” till.
C Chomp_Shark skrev:
Ni kan ju i värsta fall ta fram bygglovshandligen och räkna antal garderober där, det antalet borde ni ha ”rätt” till.
Är bygglovshandlingen något hon bör ha fått någon gång under processen? Framgår det i sånt fall klart och tydligt vilken av alla papper hon fått som är den?
 
BirgitS
Det är nog inte vanligt att varje lägenhetsköpare får bygglovshandlingar. Styrelsen bör däremot ha dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.