Hej
Vi har ganska nyligen flyttat in i ett hus från -76 där man låtit bygga till ett rum på baksidan av garaget. Garaget i sig är inte isolerat. Man når tillbyggnaden via husets vardagsrum.

Nu till själva frågan: Isoleringen mellan garaget och tillbyggnaden verkar inte toppen då det drar väldigt kallt från väggen som gränsar mot garaget. Längs den vägen finns en garderobslösning med skjutdörrar och när man öppnar dem märker man genast att det drar väldigt kallt. Vi har fått hålla dörren mot tillbyggnaden stängd för att inte draget ska påverka temperaturen i vardagsrummet nu när det varit så kallt.

Så hur fixar man detta? Behöver man (obs inte jag utan behöver ta in någon) göra om den befintliga isoleringen eller kan man isolera ett lager till utanpå? Är idag bara plywoodskivor på respektive sida, dvs ingen gips vare sig från rummets sida eller garaget. Tacksam för råd kring hur man smidigast åtgärdar detta så rummet går att använda även vintertid Vill gärna ha lite förståelse själv innan jag tar in någon för hjälp.
 
Vad är det för fasad på garaget ??
En tanke: Man har isolerat i garaget och satt ett lager plywood, sen satt plywood på garagets gamla yttervägg, det du ser i garderoben.
Kyla går in i fasadens springor om det tex är stående brädor, och du har bara plywooden som isolerar.
Åtgärd: Bygga ny vägg/isolera i garderoben, enklast är väl att ta ner den, och sätta upp dden igen när väggen är fixad.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Är
Isakare Isakare skrev:
Vad är det för fasad på garaget ??
En tanke: Man har isolerat i garaget och satt ett lager plywood, sen satt plywood på garagets gamla yttervägg, det du ser i garderoben.
Kyla går in i fasadens springor om det tex är stående brädor, och du har bara plywooden som isolerar.
Åtgärd: Bygga ny vägg/isolera i garderoben, enklast är väl att ta ner den, och sätta upp dden igen när väggen är fixad.
Tack för svar! Är ett garage som står mellan två huskroppar i tegel (kedjehus) men själva fasaden på garaget är trä. Men du menar att det är bättre att isolera inifrån utbyggnaden och inte från garagets insida?
 
Precis. Utbyggnaden ska ha en isolerad vägg som står mot garaget, inte vara en del av garagets vägg, som det gissningsvis är idag.
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Precis. Utbyggnaden ska ha en isolerad vägg som står mot garaget, inte vara en del av garagets vägg, som det gissningsvis är idag.
Hur mycket extra djup bör jag räkna med att en sådan ny vägg med isolering tar av rummet? Funderar på om jag måste tänka nytt med garderoberna sen för att de ska få plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.