S
K Kirre2 skrev:
Jag köper inte att fyra ljuspunkter skulle blända mer än två eller att blicken dras mer till fyra ljus än två. Då måste man nog öva på att hålla blicken på sin egen vägkant istället.
Och är man närsynt bör man skaffa glasögon.
Vadå köper..??? Är du nån sorts självutnämnd bilskollärare eller optiker? Varför tror du att de som vet har skapat lagen som förbjuder användning av dimljus tillsammans med halvljus? För att det är ofarligt - eller???? :crysmile:
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Vissa biltillverkare har dock gjort så att det är lätt att det blir fel. De symboler som gäller på min bil gör på frugans bil att halvljusautomatiken är avstängd (och vice versa faktiskt). Det vill till att man har koll på detta om man kör en bil man inte är van vid.

Och folk i allmänhet har en väldigt dålig koll på att de måste kontrollera sådant här innan de kör iväg.

Enligt lagen så måste man ha bakljus när man kör med släpvagn, de tänds inte automatiskt på min bil, utan då måste jag med den bilen slå på fast läge för halvljuset, vilket inte stänger av ljuset när man stänger av den...

Det är mycket med detta rörande halvljusautomatik som inte blev bra...
Instämmer, men fortfarande är och förblir det förarens förbaskade plikt att se till att ha rätt belysning tänd.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt har jag påstått att jag anser det? :thinking: Jag har bett om källhänvisning eller liknande för att bli bättre vetande. Definitivt inte för att jag är det.

Jag tycker dock att svepande tyckanden som presenteras som obestridliga sanningar bör kunna backas upp med relevanta fakta. Är det fel?
Svepande ??? Att hänvisa till gällande lag som frasen_36 gjorde. Är det svepande?? Snacka om osaklighet.
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet är väl att "säkert" inte är svartvitt. De flesta här i tråden verkar rätt ense om att släckt bakljus i halvskymning är ett d-a otyg men är det "trafiksäkerhetsmässigt" fel att nyttja en fungerande bils bakljusautomatik? Den är väl på något sätt "godkänd" utifrån sin funktion och gör man som förare fel om man nyttjar den?

Eller omformulerat, har någon dömts för att köra en bil med bakljusautomatik som fungerat "som den ska" men som medfört släckta bakljus vid skymning där många tycker de borde varit tända för att det ska vara säkert?
För att det är nån sorts "automatik" friskriver det inte föraren från ansvar, det är förarens oinskränkta ansvar att framföra bilen på ett trafiksäkert sätt, samt att kontrollera att RÄTT belysning lyser.
Annars kunde t.ex. för den som har hastighets-automatik hänvisa till denna vid fortkörning.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S
M Markarbetaren skrev:
Så då bländar dom således mindre när farten är låg eftersom gängse uppfattning är att dom bländar ihop med halvljuset. Så när jag svänger under 40km/h eller backar ute i mörka skogen så bländar dom inte alls, enligt lag-psalmboken..

Jag mötte en yngling i en Volvo 740 med xenonlampor på väg hem från jobbet idag, han bländade kan jag berätta! Men dom dussintalet andra bilarna jag mötte med dimljus ihop med halvljus upplevde jag inte bländande, men vi uppfattar tydligen olika.
Då var väl som du skrev redan bländad av "ynglingen" och inte kunde bli mer bländad ens av dimljusen...:crysmile:
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Vadå köper..??? Är du nån sorts självutnämnd bilskollärare eller optiker? Varför tror du att de som vet har skapat lagen som förbjuder användning av dimljus tillsammans med halvljus? För att det är ofarligt - eller???? :crysmile:
Nej, men jag har kört fler mil än de flesta här och jag är närsynt, så jag vet vilken skillnad glasögon ger.
 
S
F frasen_36 skrev:
Det är ytterst få gånger det varit så dålig sikt att dimljus är befogat. Det handlar ju inte om litet vanlig dimma utan KRAFTIG tjocka.
Många verkar tycka det är litet barnsligt "häftigt" med dimljus och tar varje chans att tända dem så fort de ser litet dis.
Ja jag misstänker att det är "häftighets-aspekten" som gör att många avgudar sina dimljus. Det kan i vart fall inte vara sakligt befogat eftersom det endast belyser körbanan intill bilen och därmed inte tillför något under körning i normalfart.
Det märks särskilt här i tråden då dimljusnördarna försvarar sig som barn som inte får behålla sitt godis.:D
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Förlustfritt lär det dock inte vara. Bilens belysning antar jag drivs med 12 V-batteriet och det måste laddas då och då från framdrivningsbatterierna med hjälp av en spänningsomvandlare. Lite förluster får man nog där.
Och?
 
S sonabr4000 skrev:
Ja jag misstänker att det är "häftighets-aspekten" som gör att många avgudar sina dimljus. Det kan i vart fall inte vara sakligt befogat eftersom det endast belyser körbanan intill bilen och därmed inte tillför något under körning i normalfart.
Det märks särskilt här i tråden då dimljusnördarna försvarar sig som barn som inte får behålla sitt godis.:D
De är faktiskt en liten klick, stora massan som åker med dimljus där jag bor är medelålders kvinnor. Jag har pratat med flera stycken, samtliga har sagt att de ser så dåligt i mörker, och ser bättre med dimljus.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Det märks särskilt här i tråden då dimljusnördarna försvarar sig som barn som inte får behålla sitt godis.:D
Nu har jag inte läst alla inlägg här men är det några dimljusnördar i tråden?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
De är faktiskt en liten klick, stora massan som åker med dimljus där jag bor är medelålders kvinnor. Jag har pratat med flera stycken, samtliga har sagt att de ser så dåligt i mörker, och ser bättre med dimljus.
Tittar de bara på vägen metrarna närmast bilen då? Resten påverkas väl inte av dimljusen..
Kanske dags prata med sin läkare/optiker i stället för att åka runt och blända andra?
 
  • Haha
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
M
S sonabr4000 skrev:
Ja jag misstänker att det är "häftighets-aspekten" som gör att många avgudar sina dimljus. Det kan i vart fall inte vara sakligt befogat eftersom det endast belyser körbanan intill bilen och därmed inte tillför något under körning i normalfart.
Det märks särskilt här i tråden då dimljusnördarna försvarar sig som barn som inte får behålla sitt godis.:D
HA ha ha ha! Jag tyckte det var häftigt att åka med dimstrålkastare för 30 år sedan, hade flera BMW's och det var ju coolt då. Idag har jag inte ens det på min Volvo, men på den andra bilen, en Golf, har jag det. Och som sagt innan så tycker jag det lyser med bra bredd åt sidorna när man kör på landsbygden på 50/70-vägar. Då har jag ändå halvljus som följer rattutslaget. Men dimljuset lyser upp väggren och dikeskanterna och ytterligare en bit ut åt sidorna. Så det tillför något för min körning. Jag har hittils inte fått nån låtsaspolis som helljusblinkat på mig i tron om att det var en "cool yngling" som framfört bilen så dom bländar nog inte eftersom dom kontrolleras på besöket på bilprovningen.

Som jag sagt innan, används 2ggr om året när jag blir tvingad att köra hustrun till Gekås. Jag vet att det är lagvidrigt, men jag och alla andra kör även för fort på samma väg också, ett brott som ligger högre på penningböterskalan tom.;)
 
S sonabr4000 skrev:
det är förarens oinskränkta ansvar att framföra bilen på ett trafiksäkert sätt, samt att kontrollera att RÄTT belysning lyser.
Men vad är RÄTT då? Jag är inte speciellt insatt i lagstiftningen men om du läser tabellen i @useless inlägg #485 så verkar det vara delvis fritt val i spannet 1000 till 7000 lux.

Jag tror nog det finns många som inte tycker det är rätt med bara DRL vid så "skum dager" som enbart 1000 lux och säkert en del som heller inte tycker det är rätt med full belysning vid 7000 lux. Båda är dock "rätt" som jag tolkar tabellen.

Det är som sagt inte så svartvitt som du verkar mena.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tittar de bara på vägen metrarna närmast bilen då? Resten påverkas väl inte av dimljusen..
Kanske dags prata med sin läkare/optiker i stället för att åka runt och blända andra?
Precis.
Bilar borde ha en gardin nertill på instrumentbrädan, som åkte upp mer o mer ju fortare man kör, för att tvinga blicken längre bort på vägen. Det som finns inom 25 meter om man åker i 70 har man redan kört över, så där är det ju ingen ide att glo.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Då har jag ändå halvljus som följer rattutslaget.
Vilken bil ska det vara? Mig veterligen är det bara Citroen där strålkastare följer rattutslagen. Många moderna bilar har ynka lyktor som tänds när man svänger men det är något helt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.