Har pga strul hos Bredband2 varit utan fiber i 5 dagar nu. Med två barn och hemmaarbete blir det väldigt krångligt att köra via mobilen för allt man ska göra. Dessutom fungerar i princip inget av alla smarta-hem funktioner vi har. I-landsproblem javisst, men så är det.

Jag har letat efter en enkel "dongel" med simkortshållare och nätverkskabel som man kan koppla in i routerns WAN-port och snabbt ersätta fiberswitchen, just för dylika situationer. Har inte hittat någon sån produkt, så frågan är om jag sökt på fel saker eller om det inte finns? Tanken är att ha ett kontantkort som bara ligger där i byrålådan, som man snabbt kan ta fram just i nödfall. Då får hela huset och alla mojänger wifi och internet precis som vanligt.

Priset för en sån dongel bör ju inte vara allt för dyrt heller.

/S
 
Vad är det för router du har?
 
A Andy78 skrev:
Vad är det för router du har?
Google Nest

/S
 
K Kane skrev:
Detta är nog en sådan typ av produkt som du eftersöker, [länk]
Ja den där borde fungera!

/S
 
LB2120 kan användas som modem och kopplas då med nätverkssladd/RJ45 till routerns WAN.
Den kan också användas i en ”transparent mode” och alltid vara inkopplad med fiberbredbandet kopplat genom Modemet.

Ja, det fungerar bra. Mitt Netgear modem ligger dock i byrålådan…

Ett alternativ kunde möjligen vara en Mobil WiFi 4G router (MiFi) Jag fick (köpa) en från Telia (tror inte det var ZTE) när mitt bredband strulade, men den var inte stabil för ett hushåll med två distansstuderande barn hemma. Antalet anslutna enheter är begränsat. Och ingen RJ45 anslutning på dessa!
 
Som en tillfällig lösning kan du dela ut "internet" via din smartphone och då funkar den som vilket mobilt bredband som helst. Funkar på alla iPhones och Androider.

Men en "internet-puck" är en väldig smidig lösning.
 
galento
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Som en tillfällig lösning kan du dela ut "internet" via din smartphone och då funkar den som vilket mobilt bredband som helst. Funkar på alla iPhones och Androider.
Har testat det nån månad och det fungerade fint , går väl även att använda
mobilen till wifi.
 
Hur delar man ut internet till sitt smarta hem och andra kabelanslutna prylar. :rolleyes:
 
  • Gilla
Haladria
  • Laddar…
Hinner du få hem grejer om du beställer innan det är löst?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur delar man ut internet till sitt smarta hem och andra kabelanslutna prylar. :rolleyes:
Det blir svårt om man bara kör med ethernet. Det går dock om du har en access-punkt samt en internet-puck med med dubbla eller fler band som stödjer "hotel-mode" Ett band kopplar upp till internet och den andra delar ut till familjen som du ansluter din access-punkten till.

Men det enklaste är att köpa en mobil bredbandsrouter med både wifi och ethernet. Finns gott om begagnade Huawei för några hundringar på Blocket eller runt 1000-1200 kr i någon mobil- eller elektronikbutik.

Oavsett vilken lösning man väljer måste routern som är kopplad till fibern koppla borts annars krockar den med det mobila bredbandet vid utdelning av adresser.
 
Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Oavsett vilken lösning man väljer måste routern som är kopplad till fibern koppla borts annars krockar den med det mobila bredbandet vid utdelning av adresser.
Nej, det är ju det problemet man löser genom att använda ett äkta 4G modem. :cool:

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det blir svårt om man bara kör med ethernet. Det går dock om du har en access-punkt samt en internet-puck med med dubbla eller fler band som stödjer "hotel-mode" Ett band kopplar upp till internet och den andra delar ut till familjen som du ansluter din access-punkten till.

Men det enklaste är att köpa en mobil bredbandsrouter med både wifi och ethernet. Finns gott om begagnade Huawei för några hundringar på Blocket eller runt 1000-1200 kr i någon mobil- eller elektronikbutik.
Det räcker med en extra 3-i-1 Wi-Fi-router som man kan konfigurera som brygga eller repeater.

Vad som är enkelt kan vi säker diskutera länge…:p men det man förstår eller lyckats komma på själv är roligast. :rolleyes:
man tager vad man haver tex
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-backup-foer-fiberanslutning.348453/#post-3354616

Det finns ju en del saker man vill undvika:
Jag vill inte byta namn på nätverket. Jobbigt att konfigurera om alla prylar, tex internetradio.
Telldus Znet v2 har haft hyss för sig när det fått ny IP-adress.
Det går inte att printa på datorn pga printern fått ny IP…
Mobilen eller mobila 4G routern har ofta begränsat med IP-adresser att dela ut.

Så jag behåller gärna befintlig Wifi-routerns DHCP och mina låsta IP-nummer.

Det slutade med att jag skaffade en LB2120 :cool:
Keep it simple.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Håller med, keep it simple brukar alltid löna sig i längden! (y)

Just strulet med omkonfiguration blev verkligen extra tydligt när jag suttit hemma och jobbat under pandemin. Murphys lag ser självklar till att det skiter sig med fibern när man är som mest stressad och verkligen behöver anslutningen.

Normalt körde vår operatör och KO underhållsarbetet på måndagar eftersom man räknade med att de flesta var på jobbet då. Det tog tyvärr några ggr innan de förstod att det inte speciellt smart under en pågående pandemi.

Själv kör jag en Mikrotik-router med numera automatisk fail-over till en Mikrotik LHG LTE6 (parabol med inbyggd LTE-modul) som ger ca 140 Mbit vilket är tillräckligt för att jobba med.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jag kör en TP-Link Archer MR-600 router som har automatisk fail-over, i den har jag ett Tele2 Wifi-ToGo simkort laddat med 5Gb (150:- ) som räcker 1 år. Skulle det ta slut så laddar man över nätet mot faktura.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag kör en TP-Link Archer MR-600 router som har automatisk fail-over, i den har jag ett Tele2 Wifi-ToGo simkort laddat med 5Gb (150:- ) som räcker 1 år. Skulle det ta slut så laddar man över nätet mot faktura.
Jag var också inne på Tele2 (ToGo) som är mycket snabbare än min ordinarie operator Tre där jag bor. Det som fick mig att tveka var kostanden för påfyllning som skulle riskera att dra i väg rejält om fibern skulle ligga nere än längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.