Hej,

Vi har en vindslucka som öppnas uppåt, alltså in mot vinden. Vi vill helst undvika att byta ut den, däremot skulle vi vilja montera en stege som ska förvaras på vinden när luckan är stängd. Finns det ens? Alla hopfällbara stegar jag hittat är baserade på principen att de fästs i luckan.

Vi har en stor och rymlig vind så att den tar mer plats är inget problem.
 
Problemet blir väl att nå den om den ligger på vinden, men en sökning på ihopfällbar stege ger den typen jag tänker på
 
E egge80 skrev:
Problemet blir väl att nå den om den ligger på vinden, men en sökning på ihopfällbar stege ger den typen jag tänker på
Egentligen är en lös stege kanske det enklaste och billigaste alternativet, men jag gillar tanken på en stege är fastsatt i vinden (tak? Golv?) som man kan dra ner på ett smidigt sätt.
 
Vi har också en vindslucka som öppnas uppåt.

Vi hittade en begagnad saxstege för en lämplig peng. Den har ledade fästen i överkant och sitter numera skruvad i överkanten på sargen runt vindsluckan. Den viks i hopfällt läge in på vinden. D.v.s. Stegen vilar på golvet väldigt nära luckan med nederdelen pekandes uppåt

Man ställer sig på lämplig stol/pall, öppnar luckan, grabbar tag i stegen och vrider runt den och drar därefter ut den samtidigt som man kliver ner på golvet.

Det är inte lika smidigt som en vanlig vindslucka, men ändå väldigt mycket enklare än att hålla på med en lös stege.
 
  • Gilla
Elisabeth458
  • Laddar…
G GubbNicke skrev:
Vi har också en vindslucka som öppnas uppåt.

Vi hittade en begagnad saxstege för en lämplig peng. Den har ledade fästen i överkant och sitter numera skruvad i överkanten på sargen runt vindsluckan. Den viks i hopfällt läge in på vinden. D.v.s. Stegen vilar på golvet väldigt nära luckan med nederdelen pekandes uppåt

Man ställer sig på lämplig stol/pall, öppnar luckan, grabbar tag i stegen och vrider runt den och drar därefter ut den samtidigt som man kliver ner på golvet.

Det är inte lika smidigt som en vanlig vindslucka, men ändå väldigt mycket enklare än att hålla på med en lös stege.
Tack, låter som en lösning som skulle fungera för oss också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.