Försöker (fortfarande) sätta mig in i det här med ventilationen...
Vad måste man tänka på vid val av de olika systemen med hänsyn till förplanering för rör och dylikt?

- måste man ha rör dragna i innertaket för ventilationsdon eller dylikt? Både när det gäller Frånluftsventilation (F) och Frånluftsventilation med återvinning (FTX)?
Är det då luft från badrum, tvättstuga och kök eller från samtliga rum i hela huset? Man kan inte sätta inte bara typ en fläkt som blåser ut luften direkt ut ur ytterväggen? Fast då krävs ju en fläkt för vardera badrum, tvättstuga och kök...

- Hur stor plats tar då dessa rör? (Måste antagligast höja taket för detta).
Och som jag skrev i frågan innan, ska det dras till alla rum?

- vid F måste man ha tilluft genom fönsterventiler, är det enda sättet?

- Något annat man måste tänka på och ta hänsyn till?

- Hur mycket utrymme kräver en F respektive en FTX?
 
Ok, eftersom ingen annan svara, får jag väl uppdatera med svar själv ;-)

- måste man ha rör dragna i innertaket för ventilationsdon eller dylikt? Både när det gäller Frånluftsventilation (F) och Frånluftsventilation med återvinning (FTX)?
SVAR: Ja

Är det då luft från badrum, tvättstuga och kök eller från samtliga rum i hela huset?
SVAR: Frånluft från badrum, tvätt och kök

Man kan inte sätta inte bara typ en fläkt som blåser ut luften direkt ut ur ytterväggen? Fast då krävs ju en fläkt för vardera badrum, tvättstuga och kök...
SVAR: Inget svar, är nog inget alternativ...

- Hur stor plats tar då dessa rör? (Måste antagligast höja taket för detta).
Och som jag skrev i frågan innan, ska det dras till alla rum?
SVAR: Minimum 100mm

- vid F måste man ha tilluft genom fönsterventiler, är det enda sättet?
SVAR: Via fönsterventiler eller ytterväggsdon

- Något annat man måste tänka på och ta hänsyn till?

- Hur mycket utrymme kräver en F respektive en FTX?
SVAR: Någon som har svar??????
 
Rören dras i mellanbjälklaget/kattvindan för nedervåningen vid 1½ eller 2-planshus och på/mellan takstolarna i 1-planshus och övervåningen på 1½ och 2-plans hus.

FTX kräver ett rör till varje rum, frånluft i tvätt/wc/bad/kök och tilluft i övriga rum.

Själv FTX-lådan tar upp ett utrymme som är 95cm brett ungefär lika högt och cirka 45cm djupt.
 
Angående rördimensioner:
när två 100 mm rör går ihop får man gå upp till 125 mm, 2*125 -> 160, 2*160->200.
Förutsatt att man vill hålla ungefär samma lufthastighet i hela systemet.

Tänk även på att installera ljuddämpare mellan fläkt och don. Annars stör ljudet rätt mycket och BBR ställer också ljudkrav (ni kommer i och för sig att störas även om ni kommer under kraven).
 
Jesca_j skrev:
Rören dras i mellanbjälklaget/kattvindan för nedervåningen vid 1½ eller 2-planshus och på/mellan takstolarna i 1-planshus och övervåningen på 1½ och 2-plans hus.

FTX kräver ett rör till varje rum, frånluft i tvätt/wc/bad/kök och tilluft i övriga rum.

Själv FTX-lådan tar upp ett utrymme som är 95cm brett ungefär lika högt och cirka 45cm djupt.
I princip behövs inte tilluft i varje rum för FTX, även om det rekommenderas. Dey man framförallt skall se till är att ventilationen är balanserad, att den mängd luft som tillförs är samma mängd som sugs ut.
 
bonnier skrev:
I princip behövs inte tilluft i varje rum för FTX, även om det rekommenderas. Dey man framförallt skall se till är att ventilationen är balanserad, att den mängd luft som tillförs är samma mängd som sugs ut.
Man skall väl alltid sträva efter att ha viss undertyck i ett hus, så det borde vara lite mer luft som sugs ut än tas in? Eller?
 
Som jag förstått det så har man inte undertryck om man har balanserad ventilation som i FTX system. Men jag brukar ha fel (ibland) :)
 
Vårt FTX är iaf projekterat med ett visst undertryck, antagligen för att minimera risken att fuktig luft trycks ut i vägg och takkonstruktion.
 
Jag medger att så har jag också trott även när det gäller FTX, men baserar mitt "påstående" på jämvikt mellan från/tilluft dels på att benämningen är "balanserad ventilation", dels på ett vi har fått ett lösningsförslag på FTX ventilation i vårt hus där från-/tilluftsflöde tar ut varandra. Det kanske finns nån ventilationstekniker här som kan reda ut vad som gäller?

Fast det som jag i huvudsak ville få sagt i första inlägget var att trådskaparen inte till varje pris behöver få tilluft i alla rum där frånluft inte finns, utan att denne framförallt skall se till att det råder (åtminstonde hyfsad) balans mellan till- och frånluften. Dvs. lite ventilation är bättre än ingen ventilation om nu inte alla rum kan få ventilation enligt normer. Nu tänker jag alltså på ombyggnation, inte nybyggnation.
 
bonnier skrev:
Jag medger att så har jag också trott även när det gäller FTX, men baserar mitt "påstående" på jämvikt mellan från/tilluft dels på att benämningen är "balanserad ventilation", dels på ett vi har fått ett lösningsförslag på FTX ventilation i vårt hus där från-/tilluftsflöde tar ut varandra. Det kanske finns nån ventilationstekniker här som kan reda ut vad som gäller?
Jag är bara amatör på området, men jag har uppfattat det som att "balanserad ventilation" i det här fallet innebär just att man har ett lätt undertryck.
 
Man brukar rekomendera när man dimensionerar FTX att man skall ha ett litet undertryck i huset.
Men med nya tätare hus ser man ofta helt balanseradeflöde.

Och man får inte glömma att om du dagligen använder din köksfläkt skapar du ett rätt bra undertryck i huset vid dom tillfällena.

Sedan är jhu frågan hur tätt huset är om det där lilla undertrycket igentligen påverkar något (kan diskuteras i evigheter)

Angående kanalstorlekar, du skrev själv minimum 100 ... men till t.ex. badrum där du vill ha ett lite högre flöde bör du använda 125 kanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.