Hur lång kan en antennkabel vara utan förluster till en mimo-antenn , hur räknar man ut det? Ca 10km till närmaste mast.tänke ha den på taket?
 
Kabelförlusten bör inte vara större än vinsten du får från antennen.
Ingen antennkabel är utan förluster. Exakt hur mycket det är får datablad etc visa.
Tumregel; håll kabeln så kort som möjligt. Spontant inte över ca 5 m.
 
Frekvensen spelar också roll då en kabel har olika dämpning för olika frekvenser.

Några räkneexempel.
En uteantenn med 5dB antennvinst och en 10 m kabel med 1 dB dämpning per meter blir ju Inge bra. -5dB :(
Byter man ut antennen mot en extrem med 16,5 dB förstärkning hamnar man på plus igen trots den långa kabeln.

En annan rejäl riktantenn med stor antennvinst på 11dB med 5 m kabel hamnar på +6 dB

Vid en snabb googling hittade jag inga siffror på dämpning per meter så jag tog 1 dB/m i exemplen ovan.

Det framgår inte heller om ett antennkitt med kabel redovisar antennvinsten med eller utan kabel.
Jag rekommenderar att man handlar av en firma man kan prata med…

Men sist och viktigast. Ger den nya (högre) platsen bättre mottagningsförhållande?
Har man hittat en lagom kompromiss mellan placering(vinst), antenn(vinst) och kabelförlust?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vid en snabb googling hittade jag inga siffror på dämpning per meter så jag tog 1 dB/m i exemplen ovan.
Har du kollat infon i länken i inlägg #3?
 
K Kane skrev:
Har du kollat infon i länken i inlägg #3?
Nej, inte speciellt. Skulle undvika kabel i lösmeter för att slippa mecka med kontakter. Där fanns två kablar som var bättre och en som var sämre (vid 2,4GHz) än i mitt räkneexempel.
Jag uppfattar den firman som mycket seriös.

Jag kikade på några färdiga kablar och antennkitt men hittade inte data på dämpning på dessa kablar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, inte speciellt. Skulle undvika kabel i lösmeter för att slippa mecka med kontakter. Där fanns två kablar som var bättre och en som var sämre (vid 2,4GHz) än i mitt räkneexempel.
Jag uppfattar den firman som mycket seriös.

Jag kikade på några färdiga kablar och antennkitt men hittade inte data på dämpning på dessa kablar.
Men det är stor skillnad på ditt antagande på 1dB/m och de 2 bästa kablarna, framförallt på lågbandet.

Skärmdump av ett diskussionsinlägg som listar dämpningsvärden för olika kablar vid specifika frekvenser.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Då det är ca 10km till masten bör det vara ”glesbygds-4g” dvs 900MHz, för att få bra räckvidd.

En kabel ger alltid förluster i direkt proportion till dess längd, så kabeln bör hållas så kort som möjligt.

Man får göra en avvägning om den högre/bättre antennplaceringen man når med en längre kabel överväger kabelförlusterna, vilket det ofta kan göra vid svåra mottagningsförhållanden. Men grundregeln är att kabeln inte ska vara längre än nödvändigt.
 
H hakfre skrev:
Då det är ca 10km till masten bör det vara ”glesbygds-4g” dvs 900MHz, för att få bra räckvidd.
En kabel ger alltid förluster i direkt proportion till dess längd, så kabeln bör hållas så kort som möjligt.
Man får göra en avvägning om den högre/bättre antennplaceringen man når med en längre kabel överväger kabelförlusterna, vilket det ofta kan göra vid svåra mottagningsförhållanden. Men grundregeln är att kabeln inte ska vara längre än nödvändigt.
Nu har Telia, Tele2 och Telenor lika mycket spektrum i 700- och 800-banden för 4G som man har i 900-bandet för 2G/3G/4G så det talar för bra möjligheter att det finns bra "drag" i lägre banden på 4G.
 
K Kane skrev:
Nu har Telia, Tele2 och Telenor lika mycket spektrum i 700- och 800-banden för 4G som man har i 900-bandet för 2G/3G/4G så det talar för bra möjligheter att det finns bra "drag" i lägre banden på 4G.
Du har rätt i att det inte nödvändigtvis måste vara exakt 900MHz. Jag menade egentligen bara att lägre frekvenser både ger mindre kabelförluster och ger bättre räckvidd, och att det troligtvis är just de låga frekvensbanden som är aktuella för TS med tanke på avstånden. Exakt vilket band som används kan man kolla när man är uppkopplad mot masten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.