Efter att ha bott i vårat hus i ett antal år så har vi nu bestämt oss att se över den obefintliga ventilation.
Förra ägaren bytte till Elite fönster och då blev ju huset helt klart för tätt..


1.5 plans hus ca 200m2. Byggt nån gång på 30-talet men utbyggt i omgångar.
Vattenradiatorer samt 2st luftvärmepumpar som vi köra vår/höst. Kakelugn.
Frånluft finns i murstocken. 1st i köket. 1st i sovrummet. 1st i badrummet på övervåningen.
I badrummet tänkte jag installera en badrumsfläkt som går konstant och suger ut i murstocken.

Vi har inte ett enda tilluftsintag. Visst.. det drar väl lite här o var så huset suger väl i sig lite luft.

Vad rekommenderar ni..?

Vi är oroliga att det kommer bli kallras och dra kallt om vi gör nåt förhastat.
 
A Anderzzon skrev:
Efter att ha bott i vårat hus i ett antal år så har vi nu bestämt oss att se över den obefintliga ventilation.
Förra ägaren bytte till Elite fönster och då blev ju huset helt klart för tätt..


1.5 plans hus ca 200m2. Byggt nån gång på 30-talet men utbyggt i omgångar.
Vattenradiatorer samt 2st luftvärmepumpar som vi köra vår/höst. Kakelugn.
Frånluft finns i murstocken. 1st i köket. 1st i sovrummet. 1st i badrummet på övervåningen.
I badrummet tänkte jag installera en badrumsfläkt som går konstant och suger ut i murstocken.

Vi har inte ett enda tilluftsintag. Visst.. det drar väl lite här o var så huset suger väl i sig lite luft.

Vad rekommenderar ni..?

Vi är oroliga att det kommer bli kallras och dra kallt om vi gör nåt förhastat.
Billigast är nog om slags frånluft med tilluft i alla utrymmen utom våtutrymmen och kök.
Bästa om man är rädd för kallras är ftx, men det kostar en hel del och kan vara svårt att få till bra i äldre hus. Tilluftsdonen går så klart att placera bra för att minimera risken för kallras. Nära element t.ex.
 
FTX-system är bäst, kostar mest, hälsan först!
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
FTX.
Jag inser mina begränsningar som kontorsarbetare och även om det är mycket pengar så räknar jag in hälsoeffekter och dräglig tillvaro. Jag har prioriterat dränering och isolering av grund hösten 2020 samt installerat nytt FTX okt 2021 och nu senast bergvärme Nov-Dec 2021. Hus från 1969, ca 280 kvm uppvärmd yta med tidigare obefintlig ventilation med 30 grader på sommaren och 18 grader på vintern, radon och dyr uppvärmning med elpanna. I vår blir det solpaneler sedan blir det lugnare på renovering och byggfronten.

Det som givit störst märkbar skillnad är FTX, luften uppfyller alla önskningar och förväntningar hittills. Värmen har gått från 18 till 21-22 grader inomhus med ca 60% minskad elförbrukning från elpannan.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Har lite svårt att se hur man löser kanaldragningen till nedervåningen med ett FTX system i ett gammalt hus..?
 
A Anderzzon skrev:
Har lite svårt att se hur man löser kanaldragningen till nedervåningen med ett FTX system i ett gammalt hus..?
Inte alls svårt om man har ett hörn i huset där du kan dra en kanal och sedan tex gipsa in.
 
A Anderzzon skrev:
Har lite svårt att se hur man löser kanaldragningen till nedervåningen med ett FTX system i ett gammalt hus..?
I vårt fall drog vi upp kanaler från källaren i schakt och kanalerna drogs i kattvind med don ned entrevåning till och frånluft
 
Men ny snackar vi minst utgift 100k här antar jag..?
Behövs det bara dras ner två kanaler som täcker hela nedervåningen..?
Källare finns inte..
 
Har ni någon vind/kallvind att dra rör på? Om ni gör en del jobb själva är det inga 100, utan eget jobb över 100
 
A Anderzzon skrev:
Men ny snackar vi minst utgift 100k här antar jag..?
Behövs det bara dras ner två kanaler som täcker hela nedervåningen..?
Källare finns inte..
Vi hamnade rätt långt över 100k kr med ett Swegon Casa R7, Smart Modul, kylbatteri som kopplas till köldbärarkretsen på Nibe S1155 BVP. Totalentreprenad. Tror det är 160mm rör från aggregat som grenar sig till 100mm rör till don. Det var slut med vita rör så det ingick även målning av rör i källare där de är dragna synligt. Många sätter aggregatet på vinden men hos oss var källaren bästa lösningen.
 
För att kunna ge ett bra råd i detta fallet där det är lite trixigt med att förlägga rör och vad en besparing med FTX skulle innebära så behöver man se planlösningen. Luftvägar och överluftsdon behöver ritas in och luftflöden bestämmas utifrån min-krav. Går du över från självdrag till FTX krävs OVK. Går du över från självdrag till F krävs inte OVK. Jag rekommenderar att du anlitar en konsult.
 
P patriko5 skrev:
För att kunna ge ett bra råd i detta fallet där det är lite trixigt med att förlägga rör och vad en besparing med FTX skulle innebära så behöver man se planlösningen. Luftvägar och överluftsdon behöver ritas in och luftflöden bestämmas utifrån min-krav. Går du över från självdrag till FTX krävs OVK så jag rekommenderar att du anlitar en konsult. Går du över från självdrag till F krävs inte OVK.
Bygganmälan…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygganmälan…
Byte av systemtyp är en bygglovspliktig ändring så det leder ofta till en OVK besiktning. Att det sällan söks bygglov utan görs på smygen är i och för sig en annan sak.
Boverket:
'En- och tvåbostadshus med FX-, FT-, FTX-ventilation.
Endast en första installationsbesiktning innan systemet tas i bruk. Ingen återkommande besiktning.'
 
P patriko5 skrev:
Byte av systemtyp är en bygglovspliktig ändring så det leder ofta till en OVK besiktning. Att det sällan söks bygglov utan görs på smygen är i och för sig en annan sak.
Boverket:
'En- och tvåbostadshus med FX-, FT-, FTX-ventilation.
Endast en första installationsbesiktning innan systemet tas i bruk. Ingen återkommande besiktning.'
"En väsentlig ändring av ventilationen i en byggnad kräver anmälan till byggnadsnämnden. Boverket förtydligar vad som är en väsentlig ändring på sin webbplats.
Ändring av ventilation i en byggnad kräver anmälan till byggnadsnämnden, BN, om åtgärden avser en ny installation eller väsentlig ändring av anordning för ventilation. En väsentlig ändring är enligt Boverket exempelvis:

  • Utbyte av ventilationsaggregat eller ändrade systemfunktioner av ventilationssystemet.
  • Ändrad planlösning då luftflöden fördelas till färre eller fler rum.
  • Ändrad verksamhet/användning av rum/lokal.
  • Byte av typ av ventilationssystem, från till exempel självdrag till mekanisk frånluft.
Installation av enbart en ny effektivare fläktmotor eller bättre filter, är inte en väsentlig ändring enligt Boverket. Förutom anmälan till BN kräver en väsentlig ändring av ventilationen att en ny obligatorisk ventilationskontroll utförs."

Källa: www.boverket.se
 
OVK är det bara injustering och mätning av flöden?

Vi kopplade bort till/frånluftsvärmepumpen och satte in ett FTX då alla rör redan fanns. Funktionen är densamma som innan fast nu återvinns inomhusluften hela tiden istället för enbart när kompressorn gick. Det kan väl inte kräva någon bygganmälan?
Ja blir osäker när ja läser om allt som måste göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.