Hej

Ska snart införskaffa en skruvdragre. Har fram till nu kört med bosch (grön) 12 samt 14 v, vilka snart är förbrukade. Kommer nu lägga en slant för att vi lite kvalitet som håller.
Det jag vill ha är en stark dragre som klarar de mesta applikationer.
Hur hårt ska man kolla på specarna på maskinerna när det gäller Nm.
Enligt dem så är gröna bosch 14,4 v lika stark som festool TDK 12 samt starkare än HILTI SF 121-A. Stämmer detta och när det gäller "starkheten" är det bara Nm man ska gå efter.

/Dregen
 
Dregen skrev:
Hej

Ska snart införskaffa en skruvdragre. Har fram till nu kört med bosch (grön) 12 samt 14 v, vilka snart är förbrukade. Kommer nu lägga en slant för att vi lite kvalitet som håller.
Det jag vill ha är en stark dragre som klarar de mesta applikationer.
Hur hårt ska man kolla på specarna på maskinerna när det gäller Nm.
Enligt dem så är gröna bosch 14,4 v lika stark som festool TDK 12 samt starkare än HILTI SF 121-A. Stämmer detta och när det gäller "starkheten" är det bara Nm man ska gå efter.

/Dregen
Nej, det stämmer generellt väldigt dåligt. Dels så fifflas det säkert rejält, och mäts på en massa olika sätt, dels så brukar Nm uppmätas i både hårda och mjuka förband där Nm för hårda förband är mycket högre, jag vill minnas att jag har sett maskiner som i specarna har 100% mer Nm i hårda än mjuka förband. Sen är det nog så att om tillverkaren bara anger 1 vridmoment så är det nog generellt i hårda förband, dvs det högre värdet. Så svaret får nog bli att du får testa dig fram. Att grön bosch 14,4V skulle vara starkare än festool TDK 12V låter hyfsat otroligt...
 
Ja, men tänk om... Jag har aldrig sett ett oberoende test. Det kan ju finnas ett antal "proffsmärken" som kanske inte är intresserade av ett sådant.
När det gäller Festool specifikt; är det inte så att deras – om man ska använda det uttrycket – överlägsenhet, ligger i finesser och tillbehör? Maskinens effekt och kapacitet kanske inteär så förbaskat överlägsen egentligen? Eller...

Nu kommer jag att få stryk! :)

MVH
Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Ja, men tänk om... Jag har aldrig sett ett oberoende test. Det kan ju finnas ett antal "proffsmärken" som kanske inte är intresserade av ett sådant.
När det gäller Festool specifikt; är det inte så att deras – om man ska använda det uttrycket – överlägsenhet, ligger i finesser och tillbehör? Maskinens effekt och kapacitet kanske inteär så förbaskat överlägsen egentligen? Eller...

Nu kommer jag att få stryk! :)

MVH
Ronnie
Oberoende test som mäter Nm har inte jag heller sett. Det enda "oberoende" (exkta hur oberoende det är vet jag inte....) test jag har sett är detta: http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/43400-43499/file_43408.pdf
Där mäts styrkan i Watt, och festool liger på 190W, endast 10W under makita 6316 som var starkast. Där skall man dock komma ihåg att byggarna ansåg att metabon kändes stark, trots att den bara utvecklade 165 W. Jag tror själv att det beror på att metabon hade mindre varvtal än exempelvis festoolen (och watt=varvtal*Nm vill jag minnas).

Jaja, förutom dravlet ovan så är min åsikt att en Festool C12, som jag har är stark nog i de allra flesta fall, och jag skulle inte vilja byta den mot en starkare, då tar jag hellre fram mutterdragare/230V borrmaskin/hylsa+handtag eller motsvarande till de riktigt tunga jobben. Men det beror ju självklart på vad man ska ha maskinen till. Men jag tror att om man överhuvudtaget övervägen en grön bosch så stöter man väldigt sällan på skruvar som kräver mer kraft än vad festool C12 kan leverera.
 
Daniel_N skrev:
Men jag tror att om man överhuvudtaget övervägen en grön bosch så stöter man väldigt sällan på skruvar som kräver mer kraft än vad festool C12 kan leverera.
Yes sir! Håller helt med. Men om man behöver en bil för att köra ungarna till dagis, handla och åka till jobbet, varför ska man köpa en ferrari? Problemet är väl att definiera sina behov och skaffa "bra nog". Det känns lite som "äpplen och päron" här.

Proffsverktyg till proffsen och de som bygger och GDS till GDS:arna och de som underhåller, kanske är en ekonomiskt vettig lösning? Om man inte som GDS:are har andra skäl förstås; min överhandsfräs är en proffsbest från Dewalt, för det känns bra... (Kinky, jag vet!)

Tror inte att jag egentligen argumenterar emot dig Daniel om vi bara ser till kvalitet och kapacitet i det här fallet, men med tanke på prisnivån på Festoollprylarna så tror jag att det finns andra mer prisvärda alternativ än Festool för GDS:aren.

MVH
Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Yes sir! Håller helt med. Men om man behöver en bil för att köra ungarna till dagis, handla och åka till jobbet, varför ska man köpa en ferrari? Problemet är väl att definiera sina behov och skaffa "bra nog". Det känns lite som "äpplen och päron" här.

Proffsverktyg till proffsen och de som bygger och GDS till GDS:arna och de som underhåller, kanske är en ekonomiskt vettig lösning? Om man inte som GDS:are har andra skäl förstås; min överhandsfräs är en proffsbest från Dewalt, för det känns bra... (Kinky, jag vet!)

Tror inte att jag egentligen argumenterar emot dig Daniel om vi bara ser till kvalitet och kapacitet i det här fallet, men med tanke på prisnivån på Festoollprylarna så tror jag att det finns andra mer prisvärda alternativ än Festool för GDS:aren.

MVH
Ronnie
Det är jag som har uttryckt mig klantigt. Det finns inte en dag i veckan jag rekommenderar att köpa en festool bara för GDS-jobb (iallfall sålänge man inte tar hänsyn till arbetsglädjen med proffsverktyg). Det enda jag ville diskutera kring i denna tråd var Nm, inget annat. Vilket prisklass på verktyg jag rekommenderar kan läsas i denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/verktyg...a-verktyg.html

//Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.