Går ju att bygga av en dunk och en slang
Illustration av en hemmagjord julgransvattnare med en dunk och en slang ansluten till en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"

OBS!
Det är viktigt att vattennivån i behållaren är på samma höjd som den möjliga vattennivån i julgransfoten. Om du har en hög julgransfot kan du ställa julgransvattnaren på ett underlag så att vattennivån hamnar i nivå med julgransfotens skål. Om du har en låg julgransfot ska vattennivån i paketet inte vara högre än höjden på julgransfoten.

Specifikationer:
Låda med lock, vattenbehållare 5 liter, slang och kardborrefäste.
Mått låda: B 220 mm x D 220 mm x H 180 mm
Längd slang: 1 meter (går att kapa)
Längd kardborrefäste: 35 cm (går att kapa)
Material låda: PP-plast (Polypropen). Fri från ftatalater.
Material behållare: PVC-plast (Polyvinylklorid). Fri från ftalater.


"
 
  • Gilla
janusz_w och 5 till
  • Laddar…
Ett helt annat alternativ är att göra som jag. Varje år hittar jag en liten gran på grannfastigheten den 23:e och har den sedan inne i två-tre veckor utan att vattna alls. Den brukar barra en aning mot slutet, men inget som stör.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Går ju att bygga av en dunk och en slang
[bild]
"
Behöver ju inte vara så avancerat... slangen kan ju ligga från en hink till foten enligt hävertprincipen...

Går ju att trycka dit en PET-flaska också ed öppningen vid lämplig vattennivå...

/ATW
 

Bästa svaret

Ja den funkar nog, MEN läs noga om förhållandet mellan vattenytorna ( se inlägg nr 2) , så du inte får översvämning i stugan.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja den funkar nog, MEN läs noga om förhållandet mellan vattenytorna ( se inlägg nr 2) , så du inte får översvämning i stugan.
Tack, köpte hävertpumpen på Clas Ohlson, har mätt och hällt vatten i en spann som har samma nivå som vattnet i foten, funkar alldeles utmärkt :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Mamma satte alltid två eller tre flaskor fyllda med vatten uppochner ner i julgransfoten, man kunde höra ett kluck när en flaska släppte lite vatten, vacum i flaskan inget vatten ut ,lite luft in när nivån sjönk och kluck. Man får vända på dom snabbt och körs ner dom. Har alltid haft en gran , grön och grann i stugan. Och billigare kan det inte bli.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar ta vilken balja som helst och ställa sidan om julgransfoten. Jag fyller baljan så mycket att vattennivån inte är högre än julgransfoten. (Jag fyller inte julgransfoten! - förklaras nedan).
Därefter hämtar jag en lämplig slang (inte allt för styv) och lite ståltråd samt kör sughävert över till julgransfoten. Och nu kommer förklaringen: Genom att låta sughäverten verka och fylla upp julgransfoten så ser jag att det verkligen fungerar. Nu återstår att fixera slangen mot balja och julgransfot med ståltråden. (bättre än tejp som kan lossna).
Om ytan i baljan/foten är för låg: fyll på (inte för mycket!!!)
Lycka till.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Julgransfot formad som tomtenissar i rött och vitt på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dekorerad julgran i ett vardagsrum med belysning och en tomte under, utan vatten i foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt utan vatten. Sätter in granen 23/12 sen håller den sig till åtminstone till 13 helgen, men vi har alltid en ny huggen gran som vi köper av en liten odlare i närheten. Sen sätter vi i denna foten. God jul.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag ställer ner julgransfoten i en hel Scan-back full med vatten. Sen slår jag in backen i julgranspapper. Behöver inte fylla på mer vatten under dess "livslängd" =)
 
C
Å Åsa Edman skrev:
Ville köpa ett bevattningssystem [länk] men det finns inte längre att få tag på
Köpte en sån där för några år sedan. Den ser jättesmart ut, men det som inte var lika smart är att det var ett litet hål i vattensäcken så att 5 liter vatten rann ut på golvet i stället. Så den lämnade jag tillbaka, tyvärr riktig kinakvalitet på den.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Den här lösningen fixade jag själv för några år sedan.

Hemmagjord julgranbevattning med slang från granfot till pepparkakslåda fylld med vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fungerar ypperligt, så jag snidade till ett par till svärföräldrarna och frugans kusin också. En stor fördel med denna, förutom att granen får tillgång till en mycket större vattenmängd än bara det som får plats i foten, är att det är grymt enkelt att vattna granen. Inget ligga på mage och försöka sikta in i foten med någon vattenkanna eller annan vätskebehållare...bara att lyfta på locket till pepparkakslådan och fylla på.

Det händer att det kommer luft i slangen, men då är det bara att lyfta pepparkaksburken så dess vattenyta hamnar högre än i foten så hör man luften bubblar ut i fotens vatten.

Första året vi hade den här lösningen testade vi på kul hur länge granen skulle klara sig. Den stod grön och icke barrande så länge att vi till slut tog ut den för att det i princip var dags att ställa ut trädgårdsmöblerna. Då hade den satt ljusgröna skott!

Jag har stora förhoppningar på årets gran också, då den verkar vara väldigt nyhuggen...den är så kådrik att det var svårt att såga av en bit för att få ny snittyta i foten.
 
  • Gilla
Åsa Edman och 3 till
  • Laddar…
Jag sätter foten i en 20l murarhink och den i en snygg korg. Klarvattnat för hela julen ..
 
  • Gilla
Åsa Edman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.