Har en gammal Nibe Fighter 360p. Det suger dåligt från alla frånluftsdonen, även det som sitter bara 2 meter från frånluftsvärmepumpen. Alla ventilationskanalerna är rengjorda samt filter.

När jag tar och skruvar av luckan så tycker jag att fläkten ger bra flöde. Sätter jag på luckan igen och öppnar kanalerna ovanpå frånluftsvärmepump med en liten glipa så tycker jag inte det varken suger eller flödar ut speciellt mycket. Så problemet måste vara i frånluftsvärmepumpen.

Kan det vara stopp i förångaren? Hur rengöra man den lättast utan att plocka ut den?
Vill helst inte göra för mycket ingrepp när det nu ska vara kallt ute i några månader :)
 
Sitter där rätt typ av filter? Brukar vara ett grovfilter klass G2 eller G3. Sätter man dit ett finfilter kan det nog bli för tätt.
 
Om du menar filtret som man kan dra ut och rengöra och sitter precis vid inloppen, så har jag provat köra utan filtret helt och hållet. Det blir samma låga flöde här med.
 
Har kollat lite mer nu.

Förångaren är ren, så den borde inte vara problemet.

Jag kollade så att fläkten går på 230v och inte nedtransformerad.

Fortfarande dåligt flöde i frånluftsdonen.

Någon som har nån idé på vad det kan vara?
 
Ingen som stängt tilluftventilerna ??
Var hos en granne som tyckte det var dåligt drag, alla ventiler var stängda "det drog så kallt, så jag stängde, men det här väl inget med draget att göra ??"
 
Nä, jag har öppnat alla tilluft till max. Men det kanske inte är rätt det heller...
 
Ta hem någon som kan mäta antal liter frånluft I huset.
 
Ja får väl göra nått sånt. Bör väl köpa ny vp också, den går på övertid som det är nu
 
P polarsson skrev:
Ja får väl göra nått sånt. Bör väl köpa ny vp också, den går på övertid som det är nu
Jag brukar faktiskt tycka att man ska köra tills det rasar. Håller den i flera år till så har du slängt ut pengar på en ny I onödan. Så tycker jag iaf.
 
Fast en vp på 22 år är rätt mycket över tiden. Rädd att den rasar när det är som kallast ute :surprised:
 
Och "övertid" är svårt att säga.
 
Ja det är länge. Jag håller med. Ändå så tycker jag så. Hehe. Den kan hålla längre.
 
Du har väl elpatron om den rasar? Då kör du på det tills den byts?
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Du har väl elpatron om den rasar? Då kör du på det tills den byts?
Javisst, jag kan köra reservläge.
 
P polarsson skrev:
Javisst, jag kan köra reservläge.
Yeah!

Förstår om du nojar pga 22 år. Skulle jag också faktiskt göra men den dagen den rasar har du ju en backup.

Jag skulle nog göra en liten service. Gör rent förångaren om grejer smitit förbi filtret och gör rent frånluftskanalerna. Mycket mera än så kan man inte göra själv.

Att ta hem någon för att göra "service" med läcksökning och koppla upp sej med manometerställ osv tycker jag bara är onödiga pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.