Hej,
har ett nybyggt hus m grovplanerad tomt, skulle vilja "leka" lite med ideér på utformningen på altanen och trappan till entrén. Några tips?

TyraMyra
 
Undrar hur många som kommer föreslå Google SketchUp ;)
 
  • Haha
salahunreal
  • Laddar…
Som någon som har tillgång till AutoCad, 3D StudioMax, Sketchup, Photoshop, m.m, så vill jag gärna slå ett varmt slag för blyertspenna och skisspapper. Snabbt, enkelt, fult javisst men man är i idéskedet inte ute efter någon supersnygg visualisering heller.

Massor av papper, snabba streck och låt idéerna spruta! Sedan kan man självklart jobba vidare i något digitalt program men i första skedet tycker jag att papper och penna är det bästa.

Jag tycker personligen att det är super roligt att jobba i 3D-program men vet också att det är lätt att man fastnar i någon programteknisk fråga - "Hur får jag den att se ut sådär?" istället för att lägga tid på att verkligen testa olika lösningar.

/Kalle
 
Kalleman skrev:
Som någon som har tillgång till AutoCad, 3D StudioMax, Sketchup, Photoshop, m.m, så vill jag gärna slå ett varmt slag för blyertspenna och skisspapper. Snabbt, enkelt, fult javisst men man är i idéskedet inte ute efter någon supersnygg visualisering heller.

Massor av papper, snabba streck och låt idéerna spruta! Sedan kan man självklart jobba vidare i något digitalt program men i första skedet tycker jag att papper och penna är det bästa.

Jag tycker personligen att det är super roligt att jobba i 3D-program men vet också att det är lätt att man fastnar i någon programteknisk fråga - "Hur får jag den att se ut sådär?" istället för att lägga tid på att verkligen testa olika lösningar.

/Kalle
Hrm. Har ganska precis motsatt åsikt. Om man skissar på papper kan man ganska snabbt få fram sin idé, men man har betydligt sämre koll på proportioner, och man saknar en dimension. Det mesta kan se realiserbart ut i 2D, medan 3D ger ett betydligt mer realistiskt perspektiv på sakernas förhållanden.

Om man dessutom använder ett parametriskt 3D program är det väldigt enkelt att ändra ett par parametrar för att titta på hur olika förslag tar sig ut (ex. inlägg #2-5 i tråden http://www.byggahus.se/forum/altan-...h-trapp-till-min-nya-altan-slut-pa-ideer.html )

Vidare finns det många som har svårt att förstå 2D skisser, och då är en 3D modell betydligt enklare att ta till sig.

För att återknyta till trådskaparens ursprungliga fråga; tror generellt att Sketchup är det tveklöst enklaste 3D programmet att börja med.
 
  • Gilla
Figofighter och 1 till
  • Laddar…
Don_Tom skrev:
För att återknyta till trådskaparens ursprungliga fråga; tror generellt att Sketchup är det tveklöst enklaste 3D programmet att börja med.
Och det är gratis:
Google SketchUp - Home
 
Don_Tom skrev:
Hrm. Har ganska precis motsatt åsikt. Om man skissar på papper kan man ganska snabbt få fram sin idé, men man har betydligt sämre koll på proportioner, och man saknar en dimension. Det mesta kan se realiserbart ut i 2D, medan 3D ger ett betydligt mer realistiskt perspektiv på sakernas förhållanden.

Om man dessutom använder ett parametriskt 3D program är det väldigt enkelt att ändra ett par parametrar för att titta på hur olika förslag tar sig ut (ex. inlägg #2-5 i tråden [länk] )

Vidare finns det många som har svårt att förstå 2D skisser, och då är en 3D modell betydligt enklare att ta till sig.

För att återknyta till trådskaparens ursprungliga fråga; tror generellt att Sketchup är det tveklöst enklaste 3D programmet att börja med.

Nu pratar jag inte bara om att skissa i 2d på papper. Man kan snabbt göra små enkla perspektiv för att få en känsla för rumskänslan och laborera med olika elements inverkan på detta. En kombination av 2d och 3d så har man snabbt en känsla för vad man håller på med.

Detta gäller naturligtvis i början av gestaltningsprocessen, när man håller på med rena tekniska lösningar håller jag med dig om att ett enkelt 3d-program är guld värt, håller själv just nu på med 3dsmax där jag gör en liten studie i hur olika trallvirkesdimensioner förändrar intrycket av ett trädäck jag håller på att projektera.

Allt är en process där olika stadier kräver olika verktyg.

/Kalle
 
Kalleman skrev:
Nu pratar jag inte bara om att skissa i 2d på papper. Man kan snabbt göra små enkla perspektiv för att få en känsla för rumskänslan och laborera med olika elements inverkan på detta. En kombination av 2d och 3d så har man snabbt en känsla för vad man håller på med.

Detta gäller naturligtvis i början av gestaltningsprocessen, när man håller på med rena tekniska lösningar håller jag med dig om att ett enkelt 3d-program är guld värt, håller själv just nu på med 3dsmax där jag gör en liten studie i hur olika trallvirkesdimensioner förändrar intrycket av ett trädäck jag håller på att projektera.

Allt är en process där olika stadier kräver olika verktyg.

/Kalle
Personligen är jag fortfarande fullständigt övertygad om att ett digitalt och enkelt editerbart 3D koncept är det bästa. Allt startar dock med skisser, oavsett om de är digitala eller handritade, men jag är övertygad om att de allra flesta om ett par år kommer finna det förstnämda överlägset. Precis som när tangentbordet ersatte pennan så var de allra flesta övertygade om att man skrev snabbare med penna, men jag är tveksam till att så är fallet idag.
 
hur man väljer att skissa är högst personligt och det viktigaste är ju vad man trivs med som person. Men jag tror det finns en orskak till att många arkitekter (både hus- och landskapsarkitekter) tar fram skissblock och penna när man vill ta fram enkla konceptskisser. Och det gäller även folk som behärskar den digitala tekniken på sina fem fingrar.

Men i slutändan är det viktigaste att man kan använda skissverktyget fritt och inte låter bristande kunskap om fritt-vald-skissteknik sätta stopp för sina idéer.

Sedan är det en annan sak att kommunicera sina idéer till andra, då kanske man får välja någon annan teknik, men det är en annan femma.

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.