Hur ser man resten? Göteborg energi fakturerar typ varje kvartal
 
yonna yonna skrev:
Förbrukning 491 kwh (946+812) plus 14 säckar pellets = totalt 2.248 ; 106 kvm kustnära i Skåne. Det har blåst mycket här i november och påverkar pelletsförbrukningen. Kört bastun varannan dag. Håller ca 20 grader dagtid.
Förtydligande: Misslyckad elgolvvärme då huset byggdes med alltför få slingor men i ovan beräkning ingår ändå någon el till golven (för att inte golven skall bli helt utfrusna) men jag kan inte bedöma hur många kwh de drar. Det är främst pelletskaminen som håller värme i huset; resten är hushållsel, bastun och FTX. Eftersom kostnaden i Skåne är extra hög är jag ändå relativt nöjd.
 
Förbrukning 869kWh
20A säkring
Nätavgift 1102kr (Vattenfall)
Elhandel 358kr ink månadadsavgift (Skellefteå Kraft)

Totalt: 1460kr för november

Gavel radhus på 109kvm i Södermanland SE3
LLVP samt 2 element på nedre våning och övervåningen består bara av elelement.
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
Vår elräkningen för november låg på 3.866:- Förbrukningen var 1.774 kWh. Elradiatorer och luftvärmepump. Samt en värmekabel till kondensvattnet från lvp:n, en avfuktare och en radiator i källaren.

Jag räknar med ytterligare 1.000-1.500 kronor för december.
 
3 hus, 75+50+15 kvm, 12 mil norr sthlm. Luftvärmepump i största huset, direktverkande el i de andra. temp 20 grader där vi är, 10-12 i övrigt. 5600 i november, bävar för december. Största huset uselt isolerat, omisolering av vindsbjälklag pågår.
 
P
Jäklar vad populär min tråd blev. Jag njuter av värmen söderut nu och jag är glad att jag inte förbrukar kWh hemma i Sverige, tjänar ca 1000kr på att vara bortrest i 2 veckor. Värmen har jag satt på 15 grader och FTX aggregatet på lägsta.
 
  • Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning (kWh) över en vecka med linje för utomhustemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar jämförelse av fjärrvärmeförbrukning i kWh och utomhustemperatur över flera dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
H
Elförbrukning november: 5400 kWh
Elräkning november: 8200 kr
Gård med två boningshus och ekonomibyggnader.
Uppvärmningen är till större delen el, men vi jobbar på att lägga till fler värmekällor.
 
N
P perserkungen skrev:
Mitt hus på 180m2. Har fjärrvärme. 3000kr betalade jag för el och värme. Södra Sverige. Känns ändå ganska skapligt. Håller 22 grader inomhus. Ingen annan uppvärmning.
Boyta 80 m2 samt grundvärme i ett utrymme i ett uthus) Dåligt isolerat hus i Östergötland. 22 grader i alla rum. LLVP och stödvärme i form av elradiatorer i badrum och ett rum på övervåningen. Hushållsel och värme/varmvatten 930:- (1250:- med den fasta nätavgiften inkluderad) (655 kWh) i nov. Som det ser ut nu hamnar samma post (el) på runt 2100:- i december. Helt okej tycker jag.
 
Redigerat:
1.660kr totalt inkl. el, elnät, säkringsavgift, fakturaavgift och moms.
1.573 kWh

Umeå
280 m2 uppvärmd yta, 22 grader, källare och garage ca 16 gr(ca 60 m2).
 
Villa på 170 m2 med fjärrvärme och endast hushållsel och solpaneler på taket. Har inte fått räkningen för fjärrvärme för nov ännu.

Elhandel (Göteborgs Energi) 502 kWh -137 kr (Elbolaget är alltså skyldig mej 137 kr för nov. Betalar 31,4 öre /kWh men fick betalt 115,39 öre /kWh för såld el från solpaneler)
Eldistr (Vattenfall) 502 kWh 699 kr
Totalt el för nov 562 kr
 
P
T Towik skrev:
1.660kr totalt inkl. el, elnät, säkringsavgift, fakturaavgift och moms.
1.573 kWh

Umeå
280 m2 uppvärmd yta, 22 grader, källare och garage ca 16 gr(ca 60 m2).
Låter ju riktigt lågt. Hur värmer du upp huset?
 
BVP
 
P
T Towik skrev:
BVP
Hur gammalt är huset? Hur är det byggt?
 
Äldre del med källare stenhus 1957, Utbyggt 2006 med 96 m2 trähus i ett plan.
 
P
T Towik skrev:
Äldre del med källare stenhus 1957, Utbyggt 2006 med 96 m2 trähus i ett plan.
Hur varmt är vattnet från BVP?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.