Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Har 5G i huset i Nacka.. det suger !!!
Intressant, det är alltså inte moget än.
Lutar åt fibern, men ville inte att mina förutfattade tankar skulle ta över. Utan någon med erfarenhet skulle få säga hur 5G fungerar på riktigt.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Intressant, det är alltså inte moget än.
Lutar åt fibern, men ville inte att mina förutfattade tankar skulle ta över. Utan någon med erfarenhet skulle få säga hur 5G fungerar på riktigt.
Sverige ligger långt efter I utbyggnaden så det är för tidigt att säga om det är bu eller bä.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Vi har ett landställe där både möjligheten till fiber finns och bra 5G teckning.
Vad bör pengar läggas på, fibern kostar ca:25k att köra igång. 5G är mera oklart, inte många routers ute än, inte som jag kan se idag.

Behov idag och framtidens: tv, övervakningskameror, och vanligt surfande.

Hur skulle ni tänka, idag används internetdelning via mobil på 4G. Funkar, men lite stökigt IOM ingen telefon ligger där permanent.
Om landstället ligger i glesbyggd skulle jag klart välja fiber för både hastighet och stabilitet.

5G i glesbyggd kommer tyvärr inte vara mycket snabbare än 4G beroende på basstationen/mastens totala kapacitet som ska delas av alla boenden i ditt närområde. Man använder även lägre frekvenser än sk höghastighets-5G som kräver rejäl utbyggnad av både basstationens kapacitet och antalet master vilket inte är ekonomiskt försvarbart för operatören att investera i när det gäller glesbyggd.

Summa summarum: välj fiber.
 
A Andreas Ludde Lundell skrev:
4G/5G är ett bra komplement till fiber och dom gånger man inte har något annat val men jag skulle utan tvekan välja fiber, har det hemma och i stugan och skulle dra det till husvagnen om möjligheten fans fiber är stabilare, investering till huset och man slipper krångel med data mängder mm.
Vad är det du gör som kräver fiber i husvagnen?
 
Fiber blir det. Det va mest som tidigare sagt, få en bild över om det är en teknik att förlita sig på. Och som tidigare nämnt är fokus stort på stabilitet, sen om det är 250Mbit eller 1Gbit spelar mindre roll för vårt användande. Idag går det med 4G, dock är det aldrig fler anv än 1st vid dagens 4G.
Så när flera ska titta på tv och lite surf telefonsnackande och musik fungerar inte 4G så bra. Men det kan ha att göra mera med master och hastigheten masten orkar. Det är det vi upplever idag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Så när flera ska titta på tv och lite surf telefonsnackande och musik fungerar inte 4G så bra. Men det kan ha att göra mera med master och hastigheten masten orkar. Det är det vi upplever idag.
Precis så är det hos oss. Det märks extra tydlig när det är mycket folk ute på sommaren och i synnerhet midsommardagen när hastigheten sjunker till några få megabit pga att masten är överbelastad.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Vi har ett landställe där både möjligheten till fiber finns och bra 5G teckning.
Vad bör pengar läggas på, fibern kostar ca:25k att köra igång. 5G är mera oklart, inte många routers ute än, inte som jag kan se idag.

Behov idag och framtidens: tv, övervakningskameror, och vanligt surfande.

Hur skulle ni tänka, idag används internetdelning via mobil på 4G. Funkar, men lite stökigt IOM ingen telefon ligger där permanent.
En stilla undran! Hur vanligt är det i Sverige att man har fiber till stugan? Jag bor själv på Åland där "alla" beställer till stugan men eftersom inkopplingskostnaden är så mycket lägre blir beslutsunderlaget för om man skall skaffa fiber eller köra mobilt lite annorlunda. Vi har också så mycket turister här så det blir stora säsongsvariationer i belastningen av det mobila nätet.
 
Kustområdena har hittills varit dåligt utvecklade med nu pågår utbyggnad runt om i Sverge där man har någorlunda bra upptagningsområden och kan berättiga till "bredbandstöd". Beroende på antalet fastigheter brukar priset till slutkund landa på mellan 17-25 tkr.
 
  • Gilla
Krister_L
  • Laddar…
Fiber om det är möjligt självklart. Med trådlös uppkoppling får du som sagt dela på basstationen kapacitet. Om det är bara ett fåtal uppkopplade funkar det ok eller bra, om det är många som ska dela (typiskt sommarstugeområde) blir det trångt och dåligt.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.