Hej,

Jag håller på att renovera större delen av vår nedervåning i huset. Huset är ett trähus och byggt 1903 men byggdes om vid 1950 till en busstation. Efter detta tog privatpersoner över huset för att bygga om stationen till ett bostadshus.

Under bussperioden byggde de till och göt en betongplatta där de hade bland annat ett garage. Denna platta ska vara oisolerad och relativt tunn.

I dag så rev jag ett gammalt badrum och såg betongplattan under trossbotten, från plattan till trossbotten är det ca 30-40cm. Allt såg fint ut vad jag kunde se förutom att isoleringen hade ramlat ner på vissa ställen då trossbotten består av störstadel av asfaboard.

Vågar man bygga igen detta och gå vidare eller borde man bila upp plattan och gjuta en ny platta som är isolerad?

Vad säger expertpanelen?
 
  • Bild av gammalt badrumsgolv med nedfallen isolering och synlig betongplatta under trossbotten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild av ett utrymme under golv med betongplatta, isolering på marken och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser det bra ut (inget mögel eller röta) så bör det fortsätta att kunna fungera så framgent också. dvs bara att fixa trossbotten.
Antar att huset har 30 - 40 år på nacken minst?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ser det bra ut (inget mögel eller röta) så bör det fortsätta att kunna fungera så framgent också. dvs bara att fixa trossbotten.
Antar att huset har 30 - 40 år på nacken minst?
Jag har inte hittat något spår av mögel eller röta. Huset är byggt 1903 men byggdes till någon gång under 50-talet med platta som syns på bilden :)
 
jag hade bytt trossbotten och låtit det vara som det är för det har ju funkat bra utan skador
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.