Hej!

Jag ställer denna fråga här efter att ha gjort en gedigen sökning i de relevanta forumen men utan någon träff!

Är det någon som har erfarenhet och/eller kunskap om att ett ventilerat golvsystem kan sänka halten av markradon?

Jag har en souterängvilla från -74 med oisolerad platta på mark. Uppreglat källargolv med isolering och träparkett. Nu vill jag byta golv dels pga viss indiaktion på fukt/dålig lukt och dels pga markradon (nästan 500 bqr).

Granab hävdar att deras system kan få radonhalten att sjunka. Men jag skulle så gärna vilja få lite ino om det i praktiken gör det! Vill du/ni som har erfarenhet av detta dela med er?

Tacksam
Alle
 
A Alle skrev:
Hej!

Jag ställer denna fråga här efter att ha gjort en gedigen sökning i de relevanta forumen men utan någon träff!

Är det någon som har erfarenhet och/eller kunskap om att ett ventilerat golvsystem kan sänka halten av markradon?

Jag har en souterängvilla från -74 med oisolerad platta på mark. Uppreglat källargolv med isolering och träparkett. Nu vill jag byta golv dels pga viss indiaktion på fukt/dålig lukt och dels pga markradon (nästan 500 bqr).

Granab hävdar att deras system kan få radonhalten att sjunka. Men jag skulle så gärna vilja få lite ino om det i praktiken gör det! Vill du/ni som har erfarenhet av detta dela med er?

Tacksam
Alle
Gammal tråd, lyfter den i förhoppning om att få svar, står med samma fråga.

Fick du någon klarhet i frågan?
Lät du installera ett mekaniskt ventilerat golv och fick se radonhalten minska efter det?

Vänligen
 
Vi har installerat ett Jape ventilerat golv samt ventilerad väggar (ytterväggar) i en del av källare, ca 40kvm av totalt ca 100kvm.
Vi kunde inte se direkt någonskillnad på radonvärdet.
Men det utesluter inte att om man gör i ordning hela källaren i helhet så kan man få önskad effekt.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Vi har installerat ett Jape ventilerat golv samt ventilerad väggar (ytterväggar) i en del av källare, ca 40kvm av totalt ca 100kvm.
Vi kunde inte se direkt någonskillnad på radonvärdet.
Men det utesluter inte att om man gör i ordning hela källaren i helhet så kan man få önskad effekt.
Tack, installerade ni med det låga systemet eller det med mer luftspalt?

Tänker att mekanisk ventilation skiljer sig om hur mkt som ventileras vid bara matta resp. där man bygger upp systemet med luftspalt
 
Det låga systemet, pga höjd till dörrposter och tak.
Ventilerar ca 3l/s
 
Har man en bra avskiljd källaredel från övriga våningarna skulle jag nog göra den delen med egen tilluft och frånluft vent i stället
 
H håbbe1961 skrev:
Har man en bra avskiljd källaredel från övriga våningarna skulle jag nog göra den delen med egen tilluft och frånluft vent i stället
Mekaniskt? Självdrag är inte att lita på.
 
S Srixon skrev:
Mekaniskt? Självdrag är inte att lita på.
Fläkt givetvis
 
Precis vad jag önskar av hänsyn till det du tar upp! Nivell kunde inte rekommendera deras låga bygghöjd då prover visat för lite drag/på hela plattan, tillräckligt för fukten men alltså inte vad avser gasen. Däremot deras system med luftspalt under .... tyvärr har jag redan lagt golv mm så får här avvakta radonbesiktning o se vilka åtgärder de rekommenderar för att få ner gasen (har tilluftsventiler + mekanisk från luft i källaren)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.