Jag vet inte om detta gör sig bäst här i juridik delen eller i annat delforum.

Jag och min fru har den ett drygt år sedan köpt ett fritidshus med en stor tomt.

När vi flyttade in fanns fiber indraget vilket hade gjorts något år tidigare.

nu har vi fått hem avtal från det bolag som grävde fibern om att 70m av fibern (ej den del som går till vårat hus utan för en stor del av området) går på våran tomt. Nu vill bolaget att vi skriver på ett markupplåtelse avtal för 50 år framåt mot att vi får en engångs ersättning om 500kr.
I avtalet står bland annat att bolaget har rätt att underhålla fibern, att ta bort träd och föremål som kan utgöra fara för fibern och att jag bland annat inte får uppföra byggnad som kan försvåra underhåll.

Att ledningen finns där stör inte mig i nuläget (dessutom går den längs tomtgränsen mot vägen) men det är svårt att veta hur man vill nyttja tomten de närmaste 50 åren. Min stora fråga är om jag kan vägra att skriva på för att inte ha förbundit mig till något i framtiden. 500kr läns som fullständigt irrelevant i sammanhanget och jag tror inte att om jag skriver på att det är av ekonomiska skäl.

När jag läser avtalet så tolkar jag det som att det egentligen borde ha skrivits på av förra ägaren innan fibern grävdes ner.

Hur skulle ni ha gjort? Tips och åsikter mottages gärna.

PS jag är mycket nöjd med att det finns fiber och vill absolut inte riskera att bli av med fiberanslutningen.
 
Tillägg bild på avtalet.
Kan försöka ordna bättre bild ikväll.
 
  • En bild på ett uppslag med text från ett juridiskt dokument eller avtal, med text om upplåtelseförklaring och föreskrifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som dom grävt och trott att kabeln inte låg på er mark. Har du pratat med tidigare ägare? 500 kr är ett skämt. Hoppas någon här har erfarenhet av rimlig ersättning och avtal.
 
Vad är det för typ av väg tomten gränsar mot? Är det en av trafikverkets vägar så kommer du ha mycket svårt att få bygga något nära vägen ändå. En variant här kan väl vara att anpassa avtalet och ta bort de delar du inte gillar och låta det vara upp till fiberbolaget att acceptera det eller inte.

De sitter i en lite tråkig sits eftersom de redan grävt ner fibern så egentligen kan du bara strunta i allt eller begära mer pengar.
 
Köpte huset av ett dödsbo så det är svårt att veta om bolaget och tidigare ägare haft ett muntligt avtal.
Vägen det gränsar mot är en enskild väg och det är en släkting som äger marken utanför så det är troligen möjligt att få bygglov vid tomtgränsen för ledningen går.

Lutar i nuläget åt att inte skriva på avtalet
 
Jag blir förundrad av att folk ids hålla på...

Bryr du dig inte skriv på.
Bryr du dig, ignorera och släng bort så får de skaffa ledningsrätt om de tycker det är värt det.

Du kommer inte att bli rik och du kommer inte begränsas i ditt byggande av en fiber i gränsen.

/ATW
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
J Johan Matsson skrev:
Att ledningen finns där stör inte mig i nuläget (dessutom går den längs tomtgränsen mot vägen) men det är svårt att veta hur man vill nyttja tomten de närmaste 50 åren.
Vet du att den går på din tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.