Hej!
Jag har ett element i hallen som har varit ur funktion sen jag flyttade in för sju år sen. Nu när jag tänkte få igång det så försökte jag lufta men det kom ut varken luft eller vatten. Sen testade jag ventilstiftet i termostatshuset och det var inget fel där utan det fjädrade som det skulle. Jag undrar om jag kan göra något mer?
Tack på förhand
Safwan
 
Safwan Khaled Safwan Khaled skrev:
Hej!
Jag har ett element i hallen som har varit ur funktion sen jag flyttade in för sju år sen. Nu när jag tänkte få igång det så försökte jag lufta men det kom ut varken luft eller vatten. Sen testade jag ventilstiftet i termostatshuset och det var inget fel där utan det fjädrade som det skulle. Jag undrar om jag kan göra något mer?
Tack på förhand
Safwan
Sitter det någon ventil innan radiatorn ? Följ rören bakåt.
 
Nej! Det sitter ingen ventil som jag ser! Vit radiator utan synlig ventil, ansluten till vägg- och golvrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Safwan Khaled Safwan Khaled skrev:
Nej! Det sitter ingen ventil som jag ser! [bild]
Följ rören bakåt tills där värmen kommer ifrån.
Är det varmt i röret innan ventilen ?
 
Nej! Det är kallt i röret hela vägen ner till golvet.
 
Safwan Khaled Safwan Khaled skrev:
Nej! Det är kallt i röret hela vägen ner till golvet.
Då tänker jag att det är avstängt någon stans innan. som jag skrev, du får "smyga rör" dvs. följa röret bakåt till värmekällan och se om du hittar en ventil eller att det börjar bli varmt. Alt. Ringa en rörmockare som kan göra det åt dig.
 
Redigerat:
Tack Viktor för hjälpen!
Det ska jag göra!:heart:
 
Om det inte kommer varken luft eller vattennär du luftar, så är elementet inte inkopplat på värmesystemet.

Även om det skulle vara stopp i termostaventilen, så har du tryck i returledningen, så det skulle komma ut vatten när du luftar. Elelementet måste vara bortkopplat.
 
H hempularen skrev:
Om det inte kommer varken luft eller vattennär du luftar, så är elementet inte inkopplat på värmesystemet.

Även om det skulle vara stopp i termostaventilen, så har du tryck i returledningen, så det skulle komma ut vatten när du luftar. Elelementet måste vara bortkopplat.
Tack för ditt svar!
Kan man koppla in elementet på värmesystemet i det här fallet och hur går man tillväga i så fall?
Tack på förhand
 
Eftersom det är bostadsrätt bör du prata med styrelse/förvaltare/vem det nu är hos er.

Det är med största sannolikhet inget du skall pyssla med, utan det är föreningens huvudvärk.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Eftersom det är bostadsrätt bör du prata med styrelse/förvaltare/vem det nu är hos er.

Det är med största sannolikhet inget du skall pyssla med, utan det är föreningens huvudvärk.
Vsr framgår det att det är en bostadsrätt?
Det missade jag nog.
 
tensiden tensiden skrev:
Eftersom det är bostadsrätt bör du prata med styrelse/förvaltare/vem det nu är hos er.

Det är med största sannolikhet inget du skall pyssla med, utan det är föreningens huvudvärk.
Tack för ditt svar!
Jag har meddelat styrelsen och de har lovat att göra felanmälan.
 
A Andy78 skrev:
Vsr framgår det att det är en bostadsrätt?
Det missade jag nog.
Ja! Det är en bostadsrätt!
 
Safwan Khaled Safwan Khaled skrev:
Ja! Det är en bostadsrätt!
Då borde det vara lätt att följa har du en granne över eller under med identisk lägenhet?
 
A Andy78 skrev:
Då borde det vara lätt att följa har du en granne över eller under med identisk lägenhet?
Ja! Det har jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.