Hej, jag har byggt en altan på 38 kvm. Nu kräver kommunen att vi ska beställa lägeskontroll (4000 kr) för altanen.

Vi bor på landet och vi har bara en granne runt vår tomt, övrigt runt oss är väg och åkermark (som ägs av kommun).

Vi har tidigare byggt ett uterum som då ej krävde detta (2017).

Har ni några råd? Ska man försöka bestrida detta? Går det? Tacksam för alla tips / Max
 
  • Ritning av en nybyggd altan på 38 kvm ansluten till en bostad med markering av en altandörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en husfasad med ny altandörr och tillbyggnad av altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en nyligen byggd altan på 38 kvm i anslutning till ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla om altanens höjd strider mot kommunens maxhöjd för bygglovsbefriad altan.
 
Hur hög är den och vad står mer i papper från kommunen ?
 
2 meter fritt under altanen? Inte ca 1 meter som på ritning?
 
P Plutus skrev:
Kolla om altanens höjd strider mot kommunens maxhöjd för bygglovsbefriad altan.
Den är inte mer 1 meter ovanför marken, men vi har byggt trappa så man kan gå ner under altanen där det är cirka 2 meter i höjd. Därav att det krävdes bygglov
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2 meter fritt under altanen? Inte ca 1 meter som på ritning?
Vi har redan byggt altanen och fått klartecken med bygglov men dom ger mig ej slutbesked förrän jag gjort lägeskontroll. Känns bara så konstigt att dom gör så olika på likvärdiga projekt.
 
Uterummet ligger längre från grannen va? Altanen hamnar nära 4,5m gränsen mot grannen därav lägeskontrollen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Uterummet ligger längre från grannen va? Altanen hamnar nära 4,5m gränsen mot grannen därav lägeskontrollen.
Det gör det faktiskt inte, vi mätte innan och det är med över 4,5 meter från altanen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Uterummet ligger längre från grannen va? Altanen hamnar nära 4,5m gränsen mot grannen därav lägeskontrollen.
Känns bara så konstigt att det krävs för en altan, känns inte som det är normen.
 
  • Gilla
KikiEllen
  • Laddar…
Står det i bygglovsbeslutet att en lägeskontroll ska göras, och protokoll lämnas till kommunen, för att ni ska få slutbesked? Isf är det svårt att komma runt.

I och med att ni gränsar till kommunägd mark och avståndet är nära tillåtna 4,5 m misstänker jag jag att de vill kolla att altanen inte ”svällt ut” och blivit större. I min kommun krävs inmätning i liknande fall.

Edit; Nu ser jag att @Jonatan79 redan gett dig svaret. :)
 
  • Gilla
Max1985 och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker det Jonatan skriver.
Lägeskontrollen är för att kolla att du byggt i överensstämmelse med bygglovet, t ex inte för nära fastighetsgränsen till grannen.
Du kan ju höra med någon privat aktör med tillräcklig kompetens om kostnad för lägeskontrollen. Den är inte myndighetsutövning och kan utföras av annan. Bäst isf att kolla med kommunen först om de godtar inmätningar från det företaget.
 
  • Gilla
Max1985 och 1 till
  • Laddar…
4.000:- för att dra ut ett 5 m måttband och läsa av måttet på tillbyggnaden? Nåt mer än så kan väl inte en lägeskontroll av en altan innebära
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.